شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#دولت#گفتگو#قوه قضاییه

دفاع تمام قد از لایحه عفاف و حجاب /قوه قضاییه و مجلس با هماهنگی بالا کار را جلو بردند /اطلاعات غیردقیق از این مصوبه منتشر می‌شود

دفاع تمام قد از لایحه عفاف و حجاب /قوه قضاییه و مجلس با هماهنگی بالا کار را جلو بردند /اطلاعات غیردقیق از این مصوبه منتشر می‌شود

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با دفاع از لایحه عفاف و حجاب، در گفتگو با جماران تاکید کرد: تلقی که بیرون از لایحه حجاب و عفاف وجود دارد خطا است و به هیچ عنوان اختلافی وجود ندارد. اتفاقا به خاطر حضور پررنگ دولت و قوه قضاییه در کنار مجلس برای اینکه لایحه خوبی نوشته شود تلاش کردیم تمام جوانب را در نظر بگیریم و نظرات تخصصی را لحاظ کنیم.

مهدی باقری نماینده زنجان و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در لایحه حجاب و عفاف بر عکس آنچه دیگران مطرح می‌کنند؛ من به عنوان عضو کمیسیون قضایی که در تمام مراحل حضور داشتم، قوه قضاییه و مجلس با هماهنگی بالایی کار را جلو بردند. ابتدا لایحه را قوه قضاییه مطرح کرد و دولت آن را به مجلس آورد و مجلس با ارتباط خوب و همکاری با قوه قضاییه و دولت کار را پیش برد. به این خاطر که موضوع حجاب و عفاف مرتبط با لایه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است و موضوعات قضایی را نیز به همراه دارد و برای ما در کمیسیون موضوعات اجتماعی و فرهنگی مدنظر بود. نظرات کارشناسان، مراکز مختلف پژوهشی، مجموعه‌های آموزشی و حوزوی و تمام نهادهایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی کار می‌کنند مهم بود و دلیل اینکه نظرات مختلف را اعمال کنیم این لایحه مدت زمان زیادی را برد. در این قضیه تنها برخورد قضایی مد نظر نیست، دولت به عنوان یک مجموعه اجرایی باید توانمندی‌ و نکات اجرایی خود را در این لایحه مد نظر قرار دهد، این هماهنگی‌ها و ارتباطات بود که باعث شد این لایحه خوب پیش برود.

جدال دو قوه بر سر لایحه عفاف و حجاب /سرنوشت نامعلوم لایحه جنجالی مجلس یازدهم

واکنش سخنگوی دولت رئیسی به اطلاعیه کنایه‌آمیز قوه قضائیه درباره لایحه عفاف و حجاب

در خصوص لایحه حجاب و عفاف تمام مراحل عادی پیش رفت

وی افزود: بعضی از طرح‌ها یا لایحه‌ها با وجود اینکه تعداد مواد آن زیاد است، شاید عناصری که با جامعه ارتباط برقرار می‌کند کم است و مراحل بررسی آن سریع اتفاق می‌افتد. در خصوص لایحه حجاب و عفاف تمام مراحل عادی پیش رفت هر طرح و لایحه‌ای به شورای نگهبان می‌رود؛ هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع تشخیص است از جهت تطبیق طرح‌ها و لوایح با سیاست‌های کلی نظام اظهارنظر می‌کند، شورای نگهبان بحث قانون اساسی و شرعی را مدنظر قرار داده است در تمام طرح‌ها و لوایح اشکالات و ابهامات مد نظر قرار داده و به مجلس برای تغییر، تکمیل و رفع ابهام به مجلس عودت می‌دهند در خصوص این طرح همین روند اجرا می‌شود، به کمیسیون ارجاع دادند و پس از رفع به شورای نگهبان داده شد.

وی اضافه کرد: اما تعداد اشکالات و ابهاماتی که از آن گفته می‌شود؛ هر قدر در طرح یا لایحه‌ها با عناصر مختلف در جامعه در ارتباط بوده و پیچیدگی‌های مختلفی داشته باشد دقت نظر در آن بیشتر خواهد بود. برای آثار بهتر اجتماعی و فرهنگی در این لایحه مجلس با همکاری دولت و قوه قضاییه موادی که شورای عالی فرهنگی در حوزه فرهنگی و مباحث اجتماعی در خصوص حجاب و عفاف اضافه شد و چون نیاز به هماهنگی با قوه قضاییه بود و باید تصمیمات قوه نیز از نظر قانونی در آن لحاظ می‌شد، چون حجم مواد لایحه پیشنهادی قوه قضاییه افزایش پیدا کرده بود و چیزی نبود که مجلس به نفع خود تمام کند بلکه زحماتی که شورای عالی فرهنگی در سال‌های گذشته کار کرده بود و مباحث آماده بود.

تلقی که بیرون از لایحه حجاب و عفاف وجود دارد خطا است

نماینده زنجان درباره‌ی وجود اختلافات و اشکالات و ایرادات، گفت: تلقی که بیرون از لایحه حجاب و عفاف وجود دارد خطا است و به هیچ عنوان اختلافی وجود ندارد و اتفاقا به خاطر حضور پررنگ دولت و قوه قضاییه در کنار مجلس برای اینکه لایحه خوبی نوشته شود تلاش کردیم تمام جوانب را در نظر بگیریم و نظرات تخصصی را لحاظ کنیم. ایرادات اساسی وجود ندارد. در تمام لوایح و طرح‌ها به همین‌سان اشکالات و ایراداتی است که شورای نگهبان مطرح می‌کند ما به هیچ عنوان اشکال اساسی که شورای نگهبان یا مجمع تشخیص داشته باشد اینطور نبوده است و تمام ایرادات عادی بوده است. و در طول این چند سال طرح‌ها و لوایح بسیاری کار شده است اما چون با عموم جامعه در ارتباط نبوده است مثلا بعضی از موضوعات تخصصی بوده که تنها یک قشری از جامعه با آن در ارتباط بودند لذا بروز و ظهور رسانه‌ای نداشته است اما چون حجاب و عفاف طبیعتا لایحه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی دارد شاید عزیزان زمانی که فرآیند آن دقت می‌کنند برای آن‌ها جدید و عجیب می‌آید، این فرآیندها همیشه بوده و است و به هیچ عنوان اشکال اساسی وجود ندارد.

علاقه‌مندی‌های رسانه‌ای باعث شد صحبت‌هایی که جنس تخصصی ندارد در فضای رسانه مطرح شود

عضو کمیسیون قضایی مجلس در خصوص صحبت‌های یکی از نمایندگان که رفع ایرادات شورای نگهبان به سال آینده برمی‌گردد، گفت: آنچه ما در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌دهیم و با آن در ارتباط هستیم، کاملاً تخصصی است. من بعید می‌دانم این موضوع را و شاید آن نماینده دغدغه‌های خود را مطرح کرده است. مجلس یک مجموعه کاملا تخصصی و تقنینی و نظارتی است، درست است مسائل حاشیه‌ای همیشه وجود داشته است منتها جزو نهادها و ارکان کشور است که کار آن نسبت به قوه قضاییه و سایر بخش‌های کشور کارش تقنین و کاملا تخصصی است و تمام دیدگاه‌های تخصصی تجمیع و مطرح می‌شود بعید می‌دانیم موضوعاتی به صورت استثنا در منظر مجلس مورد غفلت قرار بگیرد اما هرقدر موضوعات حساسیت بیشتری داشته باشد دقت بیشتر بوده است. در این مباحث من احساس می‌کنم علاقه‌مندی‌های رسانه‌ای باعث شود صحبت‌هایی که جنس تخصصی ندارد در فضای رسانه مطرح شود.

در جامعه ابتذال جایی نداشته است و ندارد

باقری در پاسخ به این سوال که با توجه به حواشی پیش آمده در خصوص بخشنامه احمد وحیدی، آینده لایحه حجاب و عفاف را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: بهتر بود در مباحثی چون، حجاب و عفاف فضای کشور به سمت نخبگانی و تخصصی برود. در موضوع حجاب و عفاف همه دوست دارند در نهایت آرامش کار پیش برود و فضای جامعه از منظر حجاب و عفاف دچار آسیب نشود. ما از نظر تخصصی یقین داریم به لطف خدا قطعاً در جامعه ایران که در گذشته سابقه فرهنگی خیلی متعالی دارد به هیچ عنوان در این جامعه ابتذال جایی نداشته است و ندارد. اگر تلاش‌هایی در این حوزه از سوی مجموعه‌هایی بیرون و گاهی درون نظام اتفاق می‌افتد که کشور از این جهت آسیب ببیند این امکان نخواهد داشت.

ما احساس می‌کنیم اطلاعات غیر دقیق و غیرصحیح از این مصوبه در جامعه منتشر می‌شود

وی تصریح کرد: بحث این نیست که ما تصمیم بگیریم و به صورت دستوری این اتفاق بیافتد، دیدگاه‌های تخصصی که مطرح شده است. امیدواریم لایحه حجاب و عفاف با قوت بسیار بالایی به عنوان یک عنصر فرهنگی و اجتماعی در جامعه تغییر مثبتی خواهد داشت. بیشترین رویکردها در این موضوع فرهنگی و اجتماعی است که کاملاً در کشور قابل اجرا است. امیدواریم با کمک تمام افراد ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن در جامعه ترسیم شود. ما احساس می‌کنیم اطلاعات غیر دقیق و غیرصحیح از این طرح در جامعه منتشر می‌شود، در حالی که اگر کسی به لحاظ فنی دقت کند و این متن را با تمام ابعاد مورد بررسی قرار دهد، می‌فهمد که این لایحه مانند موضوعات دیگر در جامعه قابل اجرا است و نگرانی‌های ایجاد شده صحیح نیست.

۲۷۲۱۸