شهر خبر

واکنش سازمان ملل به از سرگیری جنگ در غزه

واکنش سازمان ملل به از سرگیری جنگ در غزه

ایرنا نوشت: کمیسر حقوق بشر سازمان ملل از سرگیری جنگ در غزه را "فاجعه بار" توصیف کرد و از همه طرف‌ها و کشورهای دارای نفوذ خواست تا تلاش های خود را برای تضمین آتش بس مضاعف کنند.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: وضعیت غزه «فراتر از بحران» است. تعداد زیادی از فلسطینی‌ها در معرض خطر کشته شدن یا «آوارگی‌ اجباری به بخش‌هایی از غزه هستند که به شدت شلوغ و غیربهداشتی می باشد.»

وی گفت: اظهارات اخیر رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل که نشان می دهد آنها در حال برنامه ریزی برای گسترش و تشدید تهاجم نظامی هستند بسیار نگران کننده است.

ترک به همه طرف‌های درگیر «تعهدشان برای اجازه و تسهیل ارسال سریع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان نیازمند در سراسر غزه‌» را یاداوری کرد.

جنگنده های رژیم اسرائیل روز جمعه پس از پایان وقفه ۸ روزه درگیری ها، مناطق مختلف نوار غزه را بمباران کردند.

به گزارش ایرنا، صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، وقفه در درگیری ها میان اسرائیل و حماس یا آتش بس موقت در غزه به پایان رسید زیرا که این مهلت که با میانجیگری قطر همراه با تبادل اسرا آغاز شده بود، تمدید نشد.

گروههای مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

گروههای مقاومت فلسطین هفتم اکتبر، حملات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه بوده و حمایت غرب از این رژیم به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی برای تل آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی داده است.

311311