شهر خبر

فاضلاب این منطقه تهران به آب‌های روان نفوذ کرد

رئیس کمیته سلامت شورای شهر گفت: فاضلاب یکی از این برج‌های منطقه ۲۲ به زمین بایر اطراف ریخته می‌شود و متأسفانه این محدوده تبدیل به یک نیزار و باتلاق شده بود، نگرانی این وجود دارد که مبادا فردی به این زمین مملو ازفاضلاب بیفتد و غرق شود.

همشهری آنلاین: سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای شهر به تشریح وضعیت بحرانی شبکه فاضلاب منطقه ۲۲ پرداخت و گفت: در بازدید میدانی از منطقه ۲۲ مشخص شد که این منطقه در رابطه با بحث فاضلاب با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است. در این بازدید مشاهده کردیم که فاضلاب یکی از این برج‌ها به زمین بایر اطراف برج ریخته می‌شد و متأسفانه این محدوده تبدیل به یک نیزار و باتلاق شده بود، این زمین عمق زیادی داشت که هیچ نکته ایمنی در رابطه با آن رعایت نشده بود، نگرانی این وجود دارد که مبادا فردی به این زمین مملو از فاضلاب بیفتد و غرق شود. ایمن‌سازی این قبیل زمین‌های بایر که به محل تخلیه فاضلاب تبدیل شده‌اند، بر عهده مسئولان برج‌ها است و باید با همکاری شهرداری منطقه دست به این کار بزنند.

او افزود: ما به معاونت شهرسازی و معماری پیشنهاد داده‌ایم که این برج‌ها باید تصفیه خانه محلی برای فاضلاب( لوکال) داشته باشند، البته نباید فراموش کرد که زیرساخت‌ برج‌های منطقه ۲۲، چندان نمی‌تواند پاسخگوی این تصفیه خانه‌ها باشد چرا که این اقدام به یک فضای گسترده‌ نیاز دارد، با این وجود باید چاره‌ای برای این معضل اندیشید.

به گفته نجفی «در اواخر دهه ۷۰ این برآورد وجود نداشت که در این منطقه چنین ساخت‌وسازهای وسیعی انجام شود. مشکلات فاضلاب منطقه ۲۲ یکی از معضلات اساسی است که اگر همین امروز راه‌حلی برای آن پیدا نشود در سال‌های آینده بدون شک با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهیم شد. متأسفانه چند دهه پیش که برای ساخت این برج‌ها تصمیم گیری شد، کسی به فکر سیستم فاضلاب نبود و گمان کردند که با چاه‌های جذبی و تصفیه خانه اندک، می‌توانند این موضوع را مدیریت کنند.»

نجفی تأکید کرد: معضل فاضلاب منطقه ۲۲ تنها محدود به منطقه نمانده و به مناطق اطراف نیز سرایت کرده است. مناطق ۲۱ و ۵ به دلیل همجواری با منطقه ۲۲ با چالش‌های جدی روبه‌رو شده‌اند چرا که فاضلاب منطقه ۲۲ به آب‌های روان مناطق ۲۲ و ۵ وارد می‌شود.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر در رابطه با کمبود سرانه‌های مختلف در منطقه ۲۲، توضیح داد: این منطقه در کنار معضل شبکه فاضلاب با کمبود جدی در سرانه‌های آموزشی، درمانی و همچنین حمل‌ونقل روبه‌رو است و باید این سرانه‌ها تکمیل شود. متوجه شده‌ایم که مردم منطقه ۲۲ به دلیل کمبود سرانه‌های آموزشی مجبور هستند که دانش آموزان خود را به منطقه ۲۱ و ۵ بفرستند. برای رفع مشکل فاضلاب منطقه ۲۲در حال پیگیری هستیم که ساخت‌وسازهای جدید و دریافت پروانه در منطقه منوط به ایجاد شبکه فاضلاب شود.