شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#آبان ماه#خودرو

کولاک بخش خصوصی در تولید خودرو / آخرین وضعیت تولید سواری در آبان ماه

اقتصاد کولاک بخش خصوصی در تولید خودرو / آخرین وضعیت تولید سواری در آبان ماه

تولید انواع خودرو توسط بخش خصوصی در ۸ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

تولید خودرو برای هر کشوری از جمله ایران، مزیت‌های بسیاری دارد. اولاً، تولید خودرو به عنوان یکی از صنایع پررونق و ضروری، می‌تواند موجب ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در کشور شود. ثانیاً، وابستگی کمتر به واردات خودرو، میزان ارزش افزوده داخلی را افزایش می‌دهد و هزینه‌های وابستگی به واردات خودرو را کاهش می‌دهد. در نتیجه، تعادل تجاری و کاهش واردات موجب افزایش قدرت اقتصادی و سیاسی کشور خواهد شد. بنابراین تولید خودرو در کشورهایی مثل ایران، با توجه به دسترسی به منابع طبیعی و نیروی کار ماهر، می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صادرات آن نیز به عنوان یکی از منابع درآمدی برای کشور محسوب شود.

در ۸ ماه ابتدای سال گذشته ۸۵ هزار و ۷۴۵ دستگاه خودرو در ۸ ماه ابتدای امسال ۱۶۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودرو تولید شده است که بر این اساس تولید خودرو توسط بخش خصوصی در ۸ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین تولید وانت توسط بخش خصوصی در ۸ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

براساس آمار اعلامی از سوی وزارت صمت، در ۸ ماه ابتدای امسال ۲۲ هزار و ۱۳۳ دستگاه وانت و در ۸ ماهه ابتدای سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۶۰ دستگاه وانت تولید شده است.

اما تولید ون در بخش خصوصی در ۸ ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۳ درصد کاهش یافته و تولید مینی بوس و میدل باس نیز در مدت یاد شده ۱۰ درصد کاهش داشته است. همچنین تولید اتوبوس در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است.

تولید-خودرو

تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز توسط بخش خصوصی در ۸ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد کاهش داشته است.

در مجموع تولید انواع خودرو توسط بخش خصوصی در ۸ ماهه ابتدای امسال ۲۰۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه و در ۸ ماهه سال گذشته ۱۱۴ هزار دستگاه بوده که بر این اساس تولید انواع خودرو توسط بخش خصوصی ۸۰ درصد افزایش یافته است.

بخش-خصوصی

در ۸ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴۸ هزار و ۸۷۲ دستگاه خودرو توسط بخش خصوصی تولید شده و در مدت یاد شده در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۳۵ هزار و ۵۹ دستگاه خودرو تولید و در سال ۱۳۹۸ نیز در ۸ ماهه ابتدای امسال ۲۵ هزار و ۶۳۹ دستگاه انواع خودرو تولید شده که این آمارها حاکی از رشد تولید انواع خودرو توسط بخشی خصوصی دارد.

سهم بخش خصوصی در امسال حدود ۲۳ درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده که این میزان در سال ۹۸ به میزان ۵ درصد بوده است.