شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#روسیه

واکنش پسکوف به ارتباط نظامی ایروان-لندن: ارمنستان کشور مستقلی است

واکنش پسکوف به ارتباط نظامی ایروان-لندن: ارمنستان کشور مستقلی است

ایسنا نوشت: سخنگوی کرملین امروز (پنج‌شنبه) گفت، ارمنستان کشوری مستقل است که روابط خود را با کشورهایی که از نظرش مناسب هستند، توسعه می‌دهد، در حالی که روسیه همچنان به ایجاد روابط متحد با آن ادامه خواهد داد.

اظهارات دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در شرایطی مطرح می‌شود که روز چهارشنبه وزارت دفاع ارمنستان گفت که ایروان و لندن برنامه‌ای برای همکاری های دفاعی برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۴ امضا کرده‌اند.

در این رابطه پسکوف به خبرنگاران گفت: ارمنستان یک کشور مستقل است که روابط دوجانبه را با کشورهایی که مناسب می‌داند، توسعه می‌دهد. ما روابط خودمان را با ارمنستان داریم و البته ارمنستان یک کشور دوست است، متحد ماست و ما همچنان به توسعه روابط اتحادآمیز خودمان ادامه خواهیم داد.

از سوی دیگر سخنگوی کرملین گفت، هیچ چیز مورد علاقه‌ای درباره برنامه همکاری میان ناتو و کی‌یف وجود ندارد، اما بدیهی است که این اتحاد نظامی قصد دارد همکاری با اوکراین را ادامه دهد.

روز چهارشنبه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که این اتحاد توصیه‌هایی را برای اوکراین در مسیر عضویت در ائتلاف ناتو ارائه داده است.

پسکوف امروز به خبرنگاران گفت: در اینجا هیچگونه نوآوری دیده نمی‌شود، این اولین برنامه همکاری نیست. کاملا بدیهی بود که ناتو قصد ادامه همکاری با اوکراین را دارد.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که مسکو معتقد است که اقدامات اتحاد ناتو در رابطه با روسیه تحریک‌آمیز است. پسکوف افزود: بله، این چیزی است که ما در رابطه با اقدامات ناتو دوست نداریم. چنین اقداماتی با توجه به نگرانی‌های امنیتی ما کاملا تحریک‌آمیز است.

ناتو روز چهارشنبه وعده داد که یک نقشه‌راه به سوی «قابلیت همکاری کامل» اوکراین با ارتش‌های این اتحاد نظامی ایجاد کند. در حالی که کی‌یف از این اعلامیه استقبال کرده، اما این موضوع به طور چشمگیری از دعوتنامه عضویتی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در اوایل سال جاری به دنبال آن بود، کمتر است.

در بیانیه‌ای که پس از دیدار دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین با همتایانش در ناتو در بروکسل منتشر شد، این ائتلاف غربی اعلام کرد که «نقشه‌راهی برای گذار اوکراین به قابلیت همکاری کامل با ناتو در دست انجام است.»

ناتو «قابلیت همکاری» را به ‌عنوان استفاده از سلاح‌ها و تجهیزات مشترک، تاکتیک‌ها و دکترین و کلمات فنی و استانداردهای ارتباطی تعریف می‌کند تا کشورهای عضو و شرکای آن‌ها بتوانند با هم در میدان نبرد کار کنند.

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به پیوستن اوکراین به ناتو در آینده نزدیک نشده است. در عوض، از تعهد کی‌یف به بسته اصلاحات سیاسی و نظامی تقدیر شده و آمده است که این تغییرات به اوکراین در «مسیر عضویت آینده در ناتو» کمک می‌کند.

310310