شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#پوتین

کی‌یف گیج و سرگردان در جنگ/ زلنسکی باید تسلیم پوتین شود؟

کی‌یف گیج و سرگردان در جنگ/ زلنسکی باید تسلیم پوتین شود؟

اوکراین از یک طرف با روسیه ای روبرو است که به واسطه متحدان خود تا بن دندان مسلح شده است و از طرف دیگر با متحدانی روبرو است که انبارهای مهماتشان خالی شده و علاوه بر آن بار جنگ دیگری – اسرائیل و غزه- را نیز به دوش می کشند. اگر غرب در تامین مایحتاج نظامی اوکراین ناتوان شود جهان به زودی شاهد پیشرفت های روسیه در خاک اوکراین و پیروزی های این کشور در برابر ارتش کی‌یف خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، جانا سرنوچوا، وزیر دفاع چک روز یکشنبه یک روز پس از آن که رئیس مجلس نمایندگان چک به کی‌یف وعده‌ کمک های تسلیحاتی داده بود در تلویزیون اعتراف کرد که سلاح‌های مناسب برای ارسال به اوکراین را ندارد.

روز شنبه، مارکتا پکارووا آداموا و میلوش ویسترچیل رؤسای دو مجلس چک به اوکراین سفر کردند. آنها در این سفر با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و روسلان استفانچوک رئیس پارلمان اوکراین دیدار کردند.

مارکتا پکارووا آدامووا، رئیس مجلس نمایندگان اوکراین در گفت‌وگو با نمایندگان پارلمان اوکراین در کی‌یف گفت که کشورش به ارسال سلاح به اوکراین ادامه خواهد داد.

کی‌یف گیج و سرگردان در جنگ/ زلنسکی باید تسلیم پوتین شود؟
وزیر دفاع جمهوری‌ چک

میلوش ویسترچیل، رئیس مجلس اعلا نیز گفت: «اوکراین مستحق حمایت بیشتر است زیرا نه تنها برای خود بلکه برای سایر دموکراسی‌های اروپایی نیز می‌جنگد».

اما درست یک روز پس از این موضع گیری ها جانا سرنوچوا وزیر دفاع جمهوری چک با بیان اینکه ذخایر تسلیحاتی ما رو به اتمام است، گفت: «اقلام زیادی از تجهیزات نظامی برای ما باقی نمانده است تا بتوانیم آنها را به اوکراین بفرستیم». وزیر دفاع جمهوری چک، افزود: «سعی می‌کنیم با صدور مجوزهای صادراتی برای شرکت‌های خصوصی تسلیحاتی، کمبود ارسال تسلیحات از انبارهای خود را جبران کنیم چرا که نمی‌خواهیم با تخلیه کامل ذخایر تسلیحاتی‌مان، توان دفاعی خود را به خطر بیندازیم». وی با استناد به گزارشی که وزارت دفاع جمهوری چک در اوایل ماه جاری منتشر کرده بود، گفت :« ارزش تسلیحاتی که تا به حال به اوکراین ارسال کرده‌ایم بالغ بر ۵۴.۱ میلیون دلار تخمین زده می‌شود».

تصمیم پراگ برای توقف فرستادن ادوات و مهمات نظامی از محل ذخایر تسلیحاتی خود به اوکراین پس از آن صورت می‌گیرد که دولت جدید اسلواکی نیز از برنامه‌های دولت قبلی این کشور برای اهدای ۴۳ میلیون دلار سلاح و مهمات به کی‌یف جلوگیری کرده است.

در طول ۱۸ ماه گذشته، ایالات متحده و متحدان اروپایی آن در ناتو کمک های مالی و نظامی زیادی به اوکراین کرده اند تا تلفات اوکراین در درگیری با روسیه را جبران کنند. با این حال، در اکتبر، آنها شروع به اعتراف کردند که ذخایرشان در حال تمام شدن است. ابتدا بریتانیا و سپس فرانسه کمک‌های مالی به اوکراین را متوقف کردند و پذیرفتند که منابع تسلیحاتی شان خالی شده است.

گفتنی است در اولین روز تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین، جمهوری چک به سفیر اوکراین در پراگ یک پوشه ضخیم ارائه کرد که فهرست اسلحه هایی بود که چک آماده ارسال آن به اوکراین بود. جمهوری چک اولین کشوری بود که تجهیزات نظامی سنگین را در آوریل ۲۰۲۲ به اوکراین ارسال کرد (شامل ۳۸ تانک T-۷۲) و پس از آن، دوباره اولین کشوری بود که بالگردهای جنگی Mil Mi-۲۴V را به اوکراین ارسال کرد.

تا به حال جمهوری چک تجهیزات نظامی متعددی به اوکراین ارسال کرده است که از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

-۱۹۴ تانک جنگی شامل تانک های T-۷۲M۱، T-۵۵،T-۷۲ AVENGER

-۲۲۶ خودروی جنگی پیاده نظام

- ۱۷ بالگرد جنگی شامل بالگردهای MIL MI-۲۴ V، MIL MI-۳۵

-۵۰ توپخانه خودکششی

- ۳۵ موشک انداز

-۱۲۸ خمپاره سنگین

- ۱۲۱ سامانه پدافند هوائی خودکششی

- ۴۳۵ سیستم دفاع هوائی قابل حمل

- سلاح های ضد تانک شامل ۱۰ هزار آرپی جی و ۶۴۵ موشک ضد تانک

- تسلیحات کوچک ، رادار، مهمات.

گفتنی است علاوه بر کمک های تسلیحاتی تا پایان سال ۲۰۲۳، چک تا ۴۰۰۰ نفر از نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان بخشی از ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا آموزش خواهد داد.

کشورهائی مانند چک و اسلواکی در حالی صحبت از قطع کمک های نظامی خود به اوکراین می کنند که همزمان از کشورهائی مانند بریتانیا و فرانسه هم زمزمه هائی مبنی بر کاهش کمک های نظامی به اوکراین به گوش می رسد. در آمریکا نیز دولت بایدن از یک طرف درگیر جنگ غزه و اسرائیل و از طرف دیگر با جمهوری خواهان کنگره که خواهان کاهش کمک ها به کی‌یف هستند روبرو است. اوکراین از ابتدای حمله همه جانبه روسیه به خاکش به واسطه کمک های ناتو موفق به ایستادگی در برابر روسیه شده و توانسته بخش هائی از خاکش را که توسط روسیه تصرف شده بود به دست بیاورد اما قطع کمک های غرب به اوکراین ضربه ای محکم بر بدنه نیروهای اوکراین به لحاظ فنی و روانی خواهد زد بخصوص که شنیده می شود که روسیه از چین و کره شمالی کمک تسلیحاتی دریافت می کند. در واقع اوکراین از یک طرف با روسیه ای روبرو است که به واسطه متحدان خود تا بن دندان مسلح شده است و از طرف دیگر با متحدانی روبرو است که انبارهای مهماتشان خالی شده و علاوه بر آن بار جنگ دیگری – اسرائیل و غزه- را نیز به دوش می کشند. اگر غرب در تامین مایحتاج نظامی اوکراین ناتوان شود جهان به زودی شاهد پیشرفت های روسیه در خاک اوکراین و پیروزی های این کشور در برابر ارتش کی‌یف خواهد بود.

۳۱۱۳۱۱