شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##پرداخت#سریع#الزحمه#مهندسان#عمران#دوران#جعل#امضا#رسید

پرداخت سریع حق الزحمه مهندسان عمران / دوران جعل امضا به سر رسید

راه و مسکن پرداخت سریع حق الزحمه مهندسان عمران / دوران جعل امضا به سر رسید

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران از کاهش ۵ تا ١٠ درصدی صدور پروانه ساختمانی خبر داد.

سازمان نظام مهندسی یک سازمان حرفه‌ای است که مسئولیت نظارت بر عملکرد مهندسان و حرفه‌ای‌های مرتبط با صنعت مهندسی را بر عهده دارد. این سازمان به منظور ارتقاء استانداردهای اخلاقی، فنی و حرفه‌ای در زمینه مهندسی فعالیت می‌کند و از طریق صدور مجوزهای مهندسی، نظارت بر اجرای پروژه‌های مهندسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به مهندسان و شرکت‌های مهندسی، به بهبود کیفیت و اعتبار صنعت مهندسی کمک می‌کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران اظهارکرد: در ۶ ماه اول امسال میزان پروانه‌های ساختمانی حدود ۵ تا ١٠ درصد در تهران کاهش پیدا کرد.

علی کریمی آنچه در نشست خبری امروز با بیان اینکه سیاست سازمان نظام مهندسی تقویت ظرفیت‌های IT و ایجاد سامانه برای شفاف‌سازی عملکرد و اطلاعات بوده‌ است، اظهارکرد: وقتی فرآیند‌ و انجام امور به صورت دستی و با حضور نیروی انسانی باشد احتمال بروز خطا وجود دارد از این رو به سمت سامانه‌ای شدن و اتوماتیک کردن، خارج از اجرای کار از سوی نیروی انسانی حرکت کردیم که اهداف تعیین شده هم محقق شد به طوریکه درحال‌حاضر ارجاع کار ماده ٣٣ و پرداخت حق‌الزحمه‌ها اتوماتیک شده و مدت زمان پرداخت حق‌الزحمه مهندسان از ٢١ روز به ۶ روز کاهش پیدا کرده‌ است. همچنین از دیگر اقدامات انجام شده فعال شدن امضای دیجیتال، اتوماتیک شدن ارجاع کار نقشه‌های تفکیکی، لغو محدودیت مناطق برای مهندسان عمران، راه‌اندازی سامانه داوری است.

وی تاکید کرد: تلاش شد با ایجاد سامانه ارجاع کار بست مهندسان عادلانه‌تر باشد و از خطای انسانی در ارائه نوبت به مهندسان در ارجاع کار جلوگیری شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران درباره خروجی راه‌اندازی امضای دیجیتال تاکید کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی با آن مواجه هستیم امضاها، مهرها و برگه‌های جعلی بود و همچنین اینکه امروز به هر دستگاه و ارگانی مراجعه کنید ارائه خدمات با امضای دیجیتالی و به صورت غیر حضوری شده است.

وی ادامه داد: در گذشته دور سازمان نظام مهندسی با این مشکلات مواجه بود که حتی برگه‌های تایید گاز هم جعل شده بود اما وقتی امضا دیجیتال باشد، هویت شخص باید احراز و تایید شود و با این اقدام امضای جعلی را حذف می‌کنیم.

کریمی‌ همچنین درباره راه‌اندازی سامانه ارجاع کار مهندسان تاکید کرد: این اقدام در راستای افزایش شفافیت و نظارت دقیق بر صف و نوبت مهندسان در فرآیند ارجاع کار است چراکه ارجاع کار توسط نیروی انسانی می‌تواند با خطا همراه باشد و تلاش سازمان بر این است که ارجاع کار بین مهندسان کاملا عادلانه باشد چراکه وقتی سامانه‌ها خود تنظیم باشد در این صورت خود پایش خواهند بود و خطا به حداقل می‌رسد و اگر سامانه‌ ارجاع کار به صورت اتوماتیک باشد خطاهای گذشته مانند تغییرات در نوبت‌های ارجاع کار کنترل می‌شود و خود اعضا می‌تواند نوبت را رصد کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران همچنین با اشاره به میزان صدور پروانه‌های ساختمانی گفت: در ۶ ماه اول امسال میزان پروانه‌های ساختمانی حدود ۵ تا ١٠ درصد در تهران کاهش پیدا کرد.