شهر خبر

آخرین آمار از معاملات مسکن در آبان‌ماه / بازار مسکن به آرامش نسبی رسید

راه و مسکن آخرین آمار از معاملات مسکن در آبان‌ماه / بازار مسکن به آرامش نسبی رسید

در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۷ درصد افزایش و ۵۵.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

دغدغه مسکن یکی از مسائل بنیادی و حیاتی در جوامع جهانی است. با افزایش جمعیت و شهرنشینی، تأمین مسکن با چالش‌های بزرگی روبرو شده است. این چالش‌ها شامل قیمت‌های بالا، کمبود مسکن معقول و کیفیت مناسب، تأمین امکانات عمومی در نزدیکی مسکن‌ها و همچنین تأمین مسکن برای افراد با درآمد کم می‌شوند. در این زمینه، دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی در تلاش برای ارائه راهکارهایی مناسب برای بهبود وضعیت مسکن، توسعه مسکن معقول و مستدام، و کاهش تفاوت‌های اجتماعی در دسترسی به مسکن می‌باشند. مسکن معقول و مناسب نقش مهمی در رفاه و کیفیت زندگی افراد ایفا می‌کند و برای جامعه به طور کلی اهمیت دارد.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن نشانه برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران در ماه‌های اخیر است.

در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۷ درصد افزایش و ۵۵.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در این ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷۵۷.۷ میلیون ریال بود که حاکی از کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به ماه قبل است.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن که در ادامه روند کاهشی این مولفه از تیرماه سال جاری بوده است، نشانه برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران طی ماه‌های اخیر است.

گفتنی است گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲» که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی‌بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

۱- حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، حاکی از آن است که از مجموع ۳۵۹۳ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم  ۲۸/۶ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. سه مذکور در مقایسه با آبان ماه سال قبل حدود ۰/۲ واحد درصد افزایش یافته است.

 

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۷ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق، ۱۰، ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۲، ۸.۲ و ۷.۵ درصدی در رتبه ها‌ی بعدی قرار گرفتند.

 

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

 

 

۲- تحولات قیمت واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران

در آبان ماه سال، ۱۴۰۲ متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷۵۷.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ درصد کاهش و ۶۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

 

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۳۵۷.۴ میلیون ریال به منطقه ۳ و کمترین آن با ۳۵۰.۱ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

 

۳- سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۵.۸ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۴.۸ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتار از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه (۷۵۷.۷ میلیون ریال) معامله شده و ۵۷.۵ درصد از معاملات نیاز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۶/۰ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

 

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

 

۴ تحولات اجاره بهای مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان ماه سال ۱۴۰۲ به ترتیب نشان دهنده رشد ۲.۰ و ۳.۰ درصدی شاخص مزبور نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵۱.۶ و ۵۷.۷ درصد است.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

 

۵- جمع‌بندی

تعداد واحد ها‌ی مسکونی آپارتمانی معامله شده در شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۲ به ۳.۶ هزار فقره رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۷ درصد افزایش و ۵۵.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیر بنای واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران معادل ۷۵۷.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ درصد کاهش و ۶۲.۲ درصد افزایش داشته است. بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سه ۲۸.۶ درصد بیشترین سه را به خود اختصاص داده اند. در ماه مورد بررسی رشد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل به ترتیب معادل ۲.۰ و ۳.۰ درصد بوده است. رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵۱.۶ و ۵۷.۷ درصد است.