شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#جدید

دشمن جدید اوکراین؛ غرب از تداوم جنگ خسته است

دشمن جدید اوکراین؛ غرب از تداوم جنگ خسته است

ایرنا نوشت: نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به کاهش شدید کمک‌های آمریکا به اوکراین و قطع کمک‌ها به این کشور از سوی برخی دولت‌های اروپایی، دشمن جدید کی‌یف را خستگی متحدانش در غرب از جنگ عنوان کرده است.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، با گذشت بیش از ۶۰۰ روز جنگ تمام عیار بین روسیه و اوکراین، آمریکا بزرگترین حامی کی‌یف به لحاظ کمک‌های تسلیحاتی و مالی بوده تا این کشور اروپایی در برابر روسیه بایستد.

اما اکنون ایالات متحده به یکی از بزرگترین نگرانی‌های اوکراین تبدیل شده است. کمک واشنگتن برای اوکراین به سرعت در حال کاهش و اختلاف‌ها در کنگره باعث جلوگیری از کمک‌های جدید شده است. هیچکس مطمئن نیست که چه زمان این کمک‌ها دوباره از سر گرفته خواهد شد.

اکونومیست با اعلام اینکه این تاثیر در جبهه جنگ احساس شده است، می‌نویسد: در حالیکه آمریکا تلاش می‌کند تا سرمایه‌های رو به کاهش خود را مدیریت کند، یک منبع آگاه اوکراینی گفت که در فصل بهار جریان تجهیزات نظامی یک رود عریض بود، در تابستان یک نهر آب شد و اکنون در حد چند قطره اشک است.

کی‌یف در میانه فقدان اطمینان [از متحدان غربی خود]، با یک زمستان سخت روبرو و ضد حمله این کشور برای شکستن خطوط دفاعی روسیه شکست خورده است.

مسکو تولید تسلیحات خود را افزایش داده و متحد اصلی کی‌یف با چالش اختلاف‌های سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند و تمرکزش بر روی جنگ اسرائیل در غزه است. از طرفی سنای آمریکا در تلاش است تا کمک به اوکراین در ماه سپتامبر از سر گرفته شود؛ پیش از اینکه دوباره خطر تعطیلی دولت آمریکا پدید آید.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا یک بودجه مکمل ۱۰۶ میلیارد دلاری درخواست کرده که از این میزان ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین و الباقی برای اسرائیل و دیگر اولویت‌های امنیت ملی است.

جمهوری خواهان این کشور نیز کمک به اوکراین را با اقدامات سخت‌تر برای کنترل مهاجرت از طریق مرز آمریکا با مکزیک مرتبط می‌دانند.

هرچه این تاخیر طولانی‌تر باشد، طرفین بیشتر تحت تاثیر تب انتخاباتی قرار می‌گیرند. اگر تا پیش از کریسمس توافقی وجود نداشته باشد، اختصاص کمک جدید آمریکا به اوکراین ممکن است تا پس از انتخابات در نوامبر ۲۰۲۴ با تاخیر روبرو شود.

بر اساس این گزارش، اگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود ممکن است به کلی کمک‌ها [به کی‌یف] پایان یابد. در همین ارتباط یک سناتور آمریکایی طرفدار اوکراین گفت: زمان با ما یار نیست.

دست‌کم سران اوکراین به صورت علنی این مفهوم را رد می‌کنند که آمریکا ممکن است کمک‌های خود را قطع کند. آندری یرماک مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت: معتقد نیستم که این اتفاق خواهد افتاد. در جریان سفر ماه جاری به واشنگتن "حمایت قوی دو حزبی" را دریافت کردم.

با توجه به تهی شدن ذخایر نظامی در سراسر غرب، بحران در خاورمیانه و یک بحران احتمالی بر سر تایوان، ممکن است آمریکا تمایلی به ارائه کمک‌هایی بیش از آنچه مجاز است نداشته باشد.

بسته‌های کمکی برای اوکراین از میانگین بیش از یک میلیارد دلار در ماه (نقطه اوج آن بیش از پنج میلیارد دلار در ماه ژانویه) به ۳۵۰ میلیون دلار در اکتبر و تنها ۲۵۰ میلیون دلار تا کنون در ماه جاری کاهش یافته است. همچنین یک بودجه جداگانه به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد دلار که به عنوان ابتکار کمک امنیتی اوکراین (USAI) شناخته می‌شود، تمام شده است.

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از کشورهای این اتحادیه خواسته است که در صورت لزوم، کاهش کمک‌های آمریکا به اوکراین را جبران کنند.

در واقع، اروپایی‌ها به تازگی وعده‌های جدیدی داده‌اند. آلمان اعلام کرد که قصد دارد حمایت خود از اوکراین را در سال آینده ۲ برابر کند و به ۸.۵ میلیارد دلار برساند و همچنین سیستم‌های دفاع هوایی بیشتری را تحویل دهد. هلند، فنلاند و لیتوانی نیز همگی بسته‌های جدید کمک نظامی برای ارائه به اوکراین را اعلام کردند.

اما به نظر می‌رسد حکم دادگاه قانون اساسی در آلمان در برنامه‌های افزایش کمک‌ها به اوکراین اخلال ایجاد کند. از سوی دیگر حزب راست افراطی «برای آزادی» خیرت ویلدرز در هلند که بیشترین تعداد کرسی‌ها را در انتخابات اخیر به دست آورده، با ارسال سلاح به اوکراین مخالف است و ابهاماتی را در مورد اینکه آیا آمستردام همچنان می‌تواند ائتلاف تامین جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را رهبری کند، به وجود آورده است.

دولت جدید اسلواکی نیز کمک های نظامی خود را متوقف کرده است. اوکراینی‌ها نگرانند که بدون رهبری آمریکا، اروپایی‌ها به سرعت حمایت خود را متوقف کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر این عقیده است که بدون حمایت غرب، اوکراین ظرف یک هفته در هم شکسته می‌شود. جک واتلینگ از مؤسسه خدمات یونایتد رویال، یک اندیشکده انگلیسی، گفت که به جای یک فروپاشی ناگهانی، شکست احتمالا "آهسته و دردناک" خواهد بود.

با اینحال یرماک مشاور زلنسکی در این خصوص توضیح می‌دهد: ما انتخاب خود را انجام دادیم. ما برای پیروزی خواهیم جنگید. اما بی‌شک این پیروزی سریع‌تر خواهد بود و اگر کمک‌ها ادامه یابد، زندگی‌های بیشتری را نجات خواهیم داد.

311311