شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##ضربه#فنی#شدن#اسرائیل

ضربه فنی شدن اسرائیل

امیرمحمود گودرزی
ضربه فنی شدن اسرائیل

آنچه بعد از حمله هفتم اکتبر شاهد هستیم همه گیری ترس و اضطراب شهروندان اسرائیلی از ضعف امنیت و بی اطمینانی نسبت به آینده است و این موضوع گواه این است که سرمایه اجتماعی و هویت جمعی چه میزان در رژیم صهیونیستی ضعیف و لرزان است.

در تاریخ هفتاد ساله رژیم صهونیستی، طوفان الاقصی یک نقطه عطف بزرگ در معادلات سیاسی این رژیم به شمار می رود. اگر تا دیروز مدعیان این رژیم همواره از شکست ناپذیری و اقتدار سخن می گفتند و برای اثبات ادعایشان به شکست های پی در پی اعراب در دوران پس از جنگ دوم جهانی اشاره می کردند و دست آخر با روند عادی سازی روابط شان با دولت های مهم عربی، سودای بزرگ تری را در منطقه در سر می پرورارندند و نخست وزیر این رژیم طی اظهارتی مدعی این بود که اسرائیل برای دولت های منطقه خاورمیانه الگو و راهنمای توسعه خواهد بود؛ طوفان الاقصی نقطه پایانی بزرگ و امید بخش از توخالی بودن امنیت این رژیم و اینکه چقدر از استوانه های امنیتی ضعیفی برخوردار هستند؛ بود.

آنچه بعد از حمله هفتم اکتبر شاهد هستیم همه گیری ترس و اضطراب شهروندان اسرائیلی از ضعف امنیت و بی اطمینانی نسبت به آینده است و این موضوع گواه این است که سرمایه اجتماعی و هویت جمعی چه میزان در رژیم صهیونیستی ضعیف و لرزان است. از این منظر اگر امروز شاهد تلاش رژیم صهیونیستی برای جنگ افروزی و حمله به جان انسان های بیگناه و مظلوم فلسطین هستیم دلیل اصلی اش بهم ریختگی امنیت روانی و تلاش برای القای قدرت و اقتدار نزد افکار عمومی داخلی شان است. نتانیاهو با آگاهی از پایان حیات سیاسی اش سخت در تلاش برای حفظ شرایط جنگی است تا بلکه از این مفر راه گریزی برای ادامه موقعیت سیاسی اش پیدا کند. بی دلیل نبود که در روزهای آغازین تحولات غزه نتانیاهو تلاش داشت که دامنه جنگ را فراتر از حماس نزد افکار عمومی دنیا بازنمایی کند و پای بازیگران دیگری نظیر حزب الله را به منازعه بکشد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این موضوع دو هدف را دنبال می کرد. نخست مظلوم نمایی برای کسب حمایت های بیشتر نظامی و اقتصادی قدرت های بزرگ به خصوص آمریکا و دیگری مشروعیت بخشی به اقدامات جنایتکارانه تحت عنوان دفاع مشروع. به این شکل که مورد حمله و تهاجم قرار گرفته و اقدام نظامی اش در راستای حراست از امنیت داخلی است. این راهبرد نتانیاهو با هوشمندی و بصیرت حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان ناکام ماند و افکار عمومی جهان به وضوح سبعیت ها و وحشی گری های این رژیم را مشاهده و اعلام انزجار کردند. موج خشم و نفرت جهانی نسبت به نتانیاهو در تحولات اخیر غزه بی سابقه ماند و در چهار گوشه عالم پژواک وجدان های بیدار در اعلام انزجار از اقدامات ضد بشر دوستانه اسرائیل طنین انداز شد. صدور قطعنامه علیه این رژیم در صحن شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل گواه این واقعیت است که دیگر ابزار قدرت و تهدید نمی تواند مانع ندای حق طلبانه در حمایت از حقوق حقه فلسطین گردد. با نگاه به همین موضوع، نتانیاهو در دو جبهه نبرد شکست سهمگین خورد. در جبهه اول که مهم ترین جبهه است، شکست روایت ها و جنگ شناختی بود که امروز در عصر انسان رسانه، امپراطوری سابق رسانه ای صهیونیست ها در برابر روایت حق طلبانه خبرنگاران و نویسندگان پرشمار آزاد جهانی شکست خوردند.

عرصه دیگر فروریخت هیمنه توخالی این رژیم بود که امروز با مشاهده قدرت درونی و خودجوش مقاومت، یارای ادامه جنگ را ندارند و با طرح آتش بس موافقت کردند. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند؛ قضایای غزه بسیاری از حقایق مکتوم را برای مردم دنیا آشکار کرد که یکی از این حقایق، طرفداری سران کشورهای غربی از تبعیض‌نژادی است. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رژیم صهیونیستی را مظهر تبعیض‌نژادی خواندند و گفتند: صهیونیست‌ها خود را نژاد برتر می‌دانند و بقیه آحاد بشر را نژاد پَست به حساب می‌آورند و به همین دلیل است بدون احساس ناراحتی وجدان، چندین هزار کودک را به قتل رسانده‌اند. ایشان تاکید کردند: هنگامی که رئیس‌جمهور آمریکا، صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس، با آن همه ادعا از چنین رژیم نژادپرستی حمایت و به آن کمک می‌کنند، به معنای طرفداری این آقایان از تبعیض‌نژادی به‌عنوان نفرت‌انگیزترین مسائل دنیا است. مردم اروپا و آمریکا باید نشان دهند که طرفدار تبعیض‌نژادی نیستند رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مردم اروپا و آمریکا نیز باید تکلیف خود را با این وضعیت روشن کنند و نشان دهند که طرفدار تبعیض‌نژادی نیستند. میدان، میدان غزّه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل است. میدان، میدان استکبار و ایمان است؛‌ یک طرف قدرت ایمان، یک طرف قدرت استکبار. البتّه قدرت استکبار با فشار نظامی و بمباران و فاجعه و جنایت پیش می‌آید، امّا قدرت ایمان بر همه‌ اینها به توفیق الهی غلبه پیدا خواهد کرد.»

اِنَّ وَعدَ اللهِ حَق

رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ما شک نداریم که «اِنَّ وَعدَ اللهِ حَق»‌؛ وعده‌ الهی حق است.

وَ لا یَستَخِفَّنَّکَ الَّذینَ لا یوقِنون‌؛ اینهایی که به وعده‌ الهی یقین ندارند، با منفی‌بافی‌های خودشان شما را باید متزلزل نکنند، سست نکنند. و رژیم کودک کش صهیونیستی ( ضربه فنی خواهد شد)
خبرنگار العالم تصریح کرد:‌ رژیم اشغالگر حتی از استقبال خانواده های فلسطینی ها از اسرایشان جلوگیری کرد و با پرتاب گاز اشک آور به سمت آنها باعث مجروح شدن دهها نفر شد. اغلب تحلیلگران و روزنامه نگاران و نویسنده ها بر این باورند که آنچه نتانیاهو انجام داد به مثابه پیروزی واقعی مقاومت فلسطین است زیرا مقاومت موفق شد وی را وادار به پیروی از شروط خود کند.

*استاد حوزه و دانشگاه و تحلیلگر سیاسی

۳۱۱۳۱۱