شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استان اصفهان#مهاجرت

زنگ خطر مهاجرت این مشاغل حساس به صدا درآمد

رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری استان اصفهان نسبت به مهاجرت سالانه ۱۰۰۰ نیروی پرستار از کشور هشدار داد.

اطلاعات: رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری استان اصفهان تاکید کرد: اکنون معیشت پرستاران در مخاطره است و بسیاری از این افراد فاقد مسکن هستند و توانایی بازپرداخت وام با حقوق اندک خود را هم ندارند.

 علیرضا فرقدانی در نشست خبری افزود: سالانه حدود ۱۰۰۰ نیروی پرستار از کشور خارج می‌شوند که لازم است با سازماندهی و مدیریت نگهداشت نیرو این مشکل را رفع کرد.

 به گزارش ایسنا وی درباره وضعیت جامعه پرستاران استان اصفهان، اظهارکرد: اکنون حدود ۱۳هزار پرستار در مراکز دولتی و غیردولتی این استان فعالیت دارند که ۷۳درصد پرستاران را بانوان و ۲۷درصد را پرستار آقا تشکیل می‌دهد، اما ما با کمبود در این حوزه مواجهیم، لذا باید جذب و پذیرش نیروها افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر این که متاسفانه قشر پرستار به نسبت سایر کارمندان از امکانات رفاهی و تفریحی خاصی برخوردار نیست، افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی، یکی از مشکلات بزرگ جامعه پرستاری، شیفت‌های کاری زیاد و اضافه کاری‌های اجباری است که سبب وارد شدن خسارت‌هایی به این افراد می‌شود. سن متوسط پرستاران در استان اصفهان بالای ۴۲سال است و نیروهای جوان به‌دلیل مشکلات به وجود آمده، کمتر به سراغ این کار می‌آیند.

فرقدانی ادامه داد: قانون عادلانه و حکیمانه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵سال و با فراز و نشیب‌های زیاد سرانجام در دولت سیزدهم اجرایی شد که اکنون خواستار بازنگری این قانون اجرا شده هستیم، چرا که پس از یک ماه از اجرای آن، میزان پرداختی‌ها به پرستاران متناسب شرایط کاری آنها نیست.

وی با بیان این که اضافه کاری‌های زیاد سبب کاهش توان پرستاران می‌شود، تاکید کرد: برخی از پرستاران اصفهان ماهیانه به‌طور میانگین ۸۰تا ۱۰۰ساعت اضافه کاری اجباری دارند که این میزان ساعت برای کادر درمان با حقوق حداقل و ساعتی ۲۵هزار تومان منصفانه نیست. میزان جذب و پذیرش پرستار در برخی از بیمارستان‌ها مانند تامین اجتماعی کمتر است و از طرفی پرستاران در بخش خصوصی هم با نبود امنیت شغلی مواجهند.

خروج پرستاران، تهدیدی برای جامعه سلامت

فرقدانی خروج نیروهای پرستاری از کشور را یکی از تهدیدهای بزرگ جامعه سلامت کشور دانست و یادآور شد: سالانه حدود ۱۰۰۰ نیروی پرستار از کشور خارج می‌شوند که لازم است با سازماندهی و مدیریت نگهداشت نیرو این مسئله را رفع کرد.

وی با اشاره به مشکلات دیگر پرستاران، افزود: در حوزه سلامت نخستین اشتباه آخرین اشتباه است و نباید وقتی کشور کمبود نیروی پرستار دارد، پرستاران را تحت فشار کاری گذاشت. در حالی که پرستاران پایش سلامت بیماران را برعهده دارند، اما متاسفانه مالیات کسر از حقوق آنها به طور پلکانی و تصاعدی کسر می‌شود که همین موضوع زمینه نارضایتی پرستاران را فراهم کرده است.

رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری استان اصفهان با تاکید بر این که شغل پرستاری جزو مشاغل سخت است، اظهارکرد: باید پرستاران پیش از موعد بازنشسته شوند، در حالی که اخیرا موضوع افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه از ۲۵سال به ۳۰سال مطرح شده، که این امر برای شغل پرستاری کمی نگران‌کننده است.