شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جمعه#امام جمعه#یزد#فرهنگ#استان یزد

امام جمعه این شهر مردم را دعوت به صرفه جویی کرد

نماینده ولی فقیه در استان یزد گفت: اگر می‌خواهیم چالش‌های بزرگ اقتصادی کشور حل شود باید فرهنگ قناعت و چشم و دل سیری در میان افراد نهادینه شود.

تسنیم: آیت‌الله محمدرضا ناصری صبح امروز در گردهمایی ائمه جمعه استان یزد با اشاره به مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور، اظهارکرد: البته معتقدم که ما در ایران اقتصاد نداریم، بلکه تجارت داریم، زیرا کارخانه‌دار و بازاری ما به دنبال مونتاژ و فروش هستند و سود بیشتر را دنبال می‌کنند، در حالی که علم اقتصاد مبتنی بر استفاده از منابع موجود و بهره‌وری در تولید است.

وی با اشاره به تورم موجود در کشور که نتوانسته‌اند آن را مهار کنند، افزود: علت این امر که واردکننده، صادرکننده، تولیدکننده و فروشنده فقط به دنبال سود بیشتر هستند و برای آنها مهم نیست که نیاز مردم و کشور چیست، بلکه در تلاش برای تولید یا صادرات و واردات یا فروش کالاها و خدماتی هستند که سود بیشتری برای آنها دارد.

ناصری تصریح کرد: نکته مهم‌تر اینکه برخی از اینها برای نرخ‌گذاری روی اجناس هیچ قانون و ساز و کاری ندارند و تا هر کجا که بازار کشش داشته باشد، به قیمت محصول اضافه می‌کنند و قیمت را گاه به سه تا چهار برابر نیز می‌رسانند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه برخی کارشناسان کشاورزی اعلام کرده بودند که یزد دیگر نباید کشاورزی و کشت و کار انجام دهد، گفت: حتی در این حوزه نیز به سود بیشتر مهم بوده و چون گندم سود کمتری دارد، پیشنهاد کردند که گندم را وارد کنیم و به جای آن محصول دارای سود بیشتر بکاریم، در حالی که این عین نادانی است، زیرا نان که از گندم تولید می‌شود قوت غالب مردم است و قوت غالب نباید به‌دست دیگران باشد.

وی افزود: در حوزه خوراک دام نیز همین اتفاق افتاده و به‌جای کشت ذرت و جو و سویا، آنها را به چند برابر قیمت واقعی از خارجی‌ها خریداری می‌کنیم.

ناصری ادامه داد: این خصلتی که اکنون در تولیدکنندگان و بازار ما وجود دارد، به ضرر مردم است و بسیاری از آنها مسئولان را نیز به این قیمت‌گذاری‌های افسارگسیخته متقاعد می‌کنند.

وی با بیان اینکه حتی در دانشگاه‌ها نیز دانشجویان به رشته‌هایی تمایل دارند که بازار کار بیشتر و پرسودتری دارند، این ویژگی را یک چالش مهم در اقتصاد کشور و استان یزد دانست و بر لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه تاکید کرد.

امام جمعه یزد تاکید کرد: فرهنگ همدلی باید در این زمینه نهادینه شود و تولیدکننده، وارد و صادرکننده و فروشنده باید بجز سود به نیاز و توان اقتصادی مردم نیز توجه کنند.

ناصری بیان کرد: اگر می‌خواهیم چالش‌های بزرگ اقتصادی کشور حل شود باید فرهنگ قناعت و چشم و دل سیری در میان افراد نهادینه شود.