شهر خبر

خودکشی اسرائیل با بمباران مجدد غزه/ صهیونیست‌ها دست به قمار می‌زنند؟

خودکشی اسرائیل با بمباران مجدد غزه/ صهیونیست‌ها دست به قمار می‌زنند؟

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین در تحلیل آتش بس چهار روزه در غزه و احتمال حمله مجدد رژیم صهیونیستی گفت: فشار افکار عمومی جهان اجازه نمی‌دهد که بمباران دوباره از سر گرفته شود و شروع حملات به غزه حکم خودکشی را برای تل آویو خواهد داشت.

آتش‌بس از غزه از هفت صبح جمعه آغاز شد و اسرای فلسطینی و زندانیان اسراییلی در حال آزاد شدن هستند. کماکان درگیری در برخی از نقاط باریکه غزه ادامه دارد با این حال بخشی از کسانی که خانه‌هایشان را ترک کرده بودند، به امید دائمی شدن آتش‌بس به خانه‌ برگشته‌اند. قطر به عنوان میانجی هفته گذشته توانست نتانیاهو را قانع کند که برای آتش‌بس آماده شود. اتفاقی که حالا به نظر می‌رسد به آتش‌بسی دائمی یا حداقل طولانی‌تر منجر شود.
ثث
در خبرآنلاین با احمد دستمالچیان کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در لبنان به گفتگو نشسته ایم:

اسراییل خیلی تلاش داشت که تسلیم شروط نشود ولی وقتی نتوانستند در میدان کاری پیش ببرند شکست را پذیرفتند و آتش‌بس را قبول کردند و در نهایت راهی جز پذیرش آتش‌بس نداشته‌اند. قطر به صورت واسطه عمل کرد ولی با فشار آمریکا این کار صورت گرفت به دلیل اینکه محبور بودند چنین کاری را انجام دهند چون هیچ دستاوردی نداشتند. شروط نتانیاهو سه چیز بود. اول اینکه اسرای اسراییلی بدون قید و شرط آزاد شوند. دوم اینکه حماس ریشه‌کن شود و سوم اینکه غزه فتح شده و تونل‌های تصرف شوند. در چنین شرایطی وقتی نتوانستند به نتیجه برسند تن به آتش‌بس دادند.

اما و اگرهای آتش‌بس غزه/ آیا تل‌آیو دست به خودکشی می‌زند؟

رژیم صهیونیستی راهی به جز آتش‌بس ندارد و راه شکست خورده را دور از منطق است که دوباره بازگردند. فشار افکار عمومی جهان اجازه نمی‌دهد که بمباران دوباره از سر گرفته شود و سران کشورهای غربی هم موافق این نیستند چون فشار مردم غرب روی آنها زیاد است و اینکه اگر جنگ دوباره از سر گرفته شود نتیجه ای جز شکست مجدد نخواهد بود. وقتی بیش از ۲۰۰ تانک و نفربر از بین رفته و چیزی حدود هزار نفر درجه دار و نظامی آنها به هلاکت رسیده‌اند، اگر بخواهند دوباره بمباران را آغاز کنند یک خودکشی است و در نتیجه باید حساب زیادی را برای یک جنگ دوباره باز کنند. در حالی که یمن هم در حال آماده باش برای عملیات های بعدی است و در نتیجه خیلی دور از ذهن است که به جنگ برگردند و اگر این اتفاق بیفتد خسارات سنگینی خواهند خورد.

آمریکا یک انتخابات پیش رو دارد و دموکرات‌ها نیاز به آرامش دارند و نمی‌خواهند ریزش آرا در داخل کشورشان داشته باشند. اکنون نیز از داخل حزب دموکرات فشارهای زیادی از داخل حزب دموکرات وجود دارد که آتش‌بس تمدید شود و جنگ ادامه پیدا نکند. آمریکا در شرایط سختی است اگر بخواهد این جنگ را ادامه دهد و مشکلات زیادی برای واشنگتن ایجاد خواهد شد.

تا زمانی که اشغال هست؛ مقاومت هم هست. مقاومت فقط در طول زمان شکل متفاوتی خواهد داشت و عمیق‌تر و گسترده‌تر انجام می‌شود. اگر روزی انتفاضه سنگ داشتیم امروز انتفاضه موشک داریم و قطعا کسانی که برای سرزمین خود و آزادی آن و حق تعیین سرنوشت می‌جنگند و برای بیرون راندن اشغالگران مبارزه می‌کنند با همه وسایلی که در اختیارشان هست مبارزه می‌کنند. طبیعی است که این جنگ جنگ آخر نیست و تا زمان بیرون راندن همه اشغالگران به طور کامل از فلسطین متوقف نمی‌شود. برای پایان دادن به اشغال فلسطین هیچ راهی جز حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین وجود ندارد و همه اشغالگران باید از همه سرزمین فلسطین بیرون بروند و حتی طرح دو دولتی هم کارساز نخواهد بود به دلیل اینکه باز قسمتی از ارض فلسطینی در اشغال صهیونیست‌ها می‌ماند و مدلی که در افریقای جنوبی پیاده و منجر به خلع ید کامل سفیدپوست‌ها شد، در فلسطین هم پاسخ خواهد داد چون در این جا هم نوعی آپارتاید اشغالگرانه و نسل‌کشی در فلسطین اشغالی وجود دارد.

۳۱۱۳۱۲