شهر خبر

توان تجهیزات نظامی و ناوهای موشک‌انداز ایرانی از زبان دریادار سیاری/ ناوشکن دیلمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

توان تجهیزات نظامی و ناوهای موشک‌انداز ایرانی از زبان دریادار سیاری/ ناوشکن دیلمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایسنا نوشت: معاون هماهنگ کننده ارتش ایران گفت: دیلمان که یکی از محصولات پروژه موج است باید از نظر فناوری پیشرفته تر از نمونه های قبلی باشد یعنی دیلمان باید از سهند، دماوند و جماران بهتر باشد.

امیر دریادار حبیب الله سیاری درباره امکانات جدیدترین ناوشکن نیروی دریایی به نام دیلمان که به زودی رونمایی خواهد شد، اظهار کزد:روز سی ام بهمن سال ۸۸ که ناوشکن جماران توسط رهبر انقلاب الحاق شد، ایشان فرمودند نمونه های بعدی ناوشکن ها باید از جماران برتر باشد. مفهوم این حرف این است که ناوشکن جدید باید از نظر سامانه سلاح و سایر تجهیزات بهتر از نسل قبلی باشد. دیلمان که یکی از محصولات پروژه موج است باید از نظر فناوری پیشرفته تر از نمونه های قبلی باشد یعنی دیلمان باید از سهند، دماوند و جماران بهتر باشد.

وی ادامه داد: ما باید از فناوری نوین و بروز استفاده کنیم تا توانمندی ناوشکن خود در نبرد سطحی، هوایی و زیردریایی را ارتقا دهیم و ناوشکن دیلمان از این نظر، تجهیزات به روز و متناسب با فناوری روز دارد.

امیر سیاری درباره اهمیت به کارگیری دیلمان در دریایی خزر، گفت: ما باید دریای خزر توانمندی داشته باشیم زیرا در هر جا ما توانمندی داشته باشیم، منافع ملی خود را می توانیم حفظ کنیم. ما به اندازه کافی تجهیزات دریایی در جنوب داریم و نیاز است در دریای خزر هم ناوشکن و انواع تجهیزات داشته باشیم تا اقتدارمان را نشان دهیم و اگر اتفاقی افتاد، از منافع خوب حفاظت کنیم. نمی توانیم بگوییم چون در یک مرز امنیت وجود دارد پس به نیروی نظامی نیازی نیست. نمی شود روی آینده حساب باز کرد و اگر پیش بینی خوبی از آینده نداشته باشیم، غافلگیر می شویم. ما باید آمادگی نظامی خود را در همه مرزهای زمینی، دریایی و هوایی حفظ کنیم.

توان تجهیزات نظامی و ناوهای موشک‌انداز ایرانی از زبان دریادار سیاری/ ناوشکن دیلمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

تحریم وجود دارد و آسیب می‌زند

همچنین جماران نوشت،

دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش در آستانه هفتم آذر روز نیروی دریایی، در پاسخ به این سوال که با توجه به روز نیروی دریایی به نظر شما امروز نیروی دریایی کشور ما تا چه اندازه توانایی مواجهه با تهدیدات نظامی را دارد، گفت: توانمندی نیروی دریایی روز به روز رشد کرده است و امروز در زیر و سطح دریا و بالای دریا و در بحث جنگ الکترونیک، نبرد موشکی و پهپادی به جایگاهی رسیده است که می‌تواند هر دشمنی که بخواهد منافع ما در محدوده آب‌های سرزمینی یا منطقه نظارت یا آب‌های آزاد مورد تهاجم قرار بدهد دفاع کند و ضربه‌ی لازم را به دشمن وارد کند. ممکن است دشمنی از راه دور تعرضی به نیروی دریایی داشته باشد این توانمندی وجود دارد که در جای مناطق حساس و استراتژیک که نیاز است نیروی دریایی حضور داشته باشد می‌تواند این دفاع را از خود انجام دهد.

وی افزود: به طور مثال، نیروی دریایی در باب المندب و دریای سرخ که دو هزار و پانصد کیلومتر از بندرعباس فاصله دارد در مقابل بحث ناامنی که دزدان دریایی برای ناوگان تجاری و نفت‌کش بوجود می‌آورند دفاع می‌کند، این توانمندی نیروی دریایی را نشان می‌دهد و هر چه لازم باشد از منافع دفاع می‌کند.

دریادار سیاری گفت: امروز با توجه به توانمندی که نیروی دریایی دارد و به دست آورده است و متکی به توانمندی داخلی است. امروز تجهیزات ما تجهیزاتی نیست که کم بیاوریم و نتوانیم تهیه کنیم و بمانیم. با تکیه بر توانمندی داخلی و توان نیروی دریایی در این جایگاه قرار گرفته است که می‌تواند هر جا لازم باشد از منافع ما دفاع کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها تاثیرگذار بوده است، گفت: حتما، تحریم تاثیرگذار است اما همت، انگیزه، ایمان و تکیه بر دانش جوانان داخل کشور و شرکت‌های دانش بنیانی که در کشور وجود دارد و صنایع وزارت دفاع و توانمندی خود نیروهای دریایی بر تحریم غلبه کرده است این غلبه بر تحریم مهم است. تحریم وجود دارد و آسیب نیز میزند اما با همت، علم و دانش و توانمندی در کار مهم است که بر تحریم غلبه می‌کند.

دریادار سیاری گفت: کسی وجود دارد که از گلوله نترسد؟ اما غلبه بر ترس مهم است و سینه سپر میکنی و روبروی دشمن می‌ایستی و با تکیه بر ایمان و اعتقادات بر ترس غلبه میکنی و دشمن را شکست می‌دهی و تحریم نیز همین است و اثر منفی دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش یادآور شد: تمام تجهیزات از ناوهای موشک انداز پیکان، جوشن، نیزه، ناوشکن جماران، سهند، دیلمان، شیراز و زاگرس .... زیر دریایی غدیر، فاتح و انواع و اقسام پهپادها و سامانه‌های موشکی همه با تکیه بر توانمندی داخلی و نگاه به همان محرومیت‌ها و تحریم‌ها به دست آمده است و توانستیم به این جایگاه برسیم.

اگر بخواهیم آنچه امروز وجود دارد و آنچه قبلا داشتیم که متکی بودیم را مقایسه کنیم؛ مثلا در گذشته، موشک هارپون، فونیکس، گلوله و توپ تمام شد و دیگر ندادند، توپخانه ما در سال‌های پایانی دفاع مقدس گلوله‌های توپ سهمیه بندی بود و دیگر ندادند و می‌گفتند این قبضه توپ در هفته دو گلوله دارد این از آنجایی نشات می‌گیرد که در ساخت آن توانمند نبودیم امروز آنقدر توانمند هستیم که نیازهای داخلی را مرتفع می‌کنیم و برای صادرات جا داریم. باور کنید توانمندی نیروهای مسلح جهشی بالا رفته است و اگر امروز نیروی مسلح ادعا می‌کنند در مقابل هر تهدیدی در هوا و زمین و دریا می‌ایستند یک مبالغه نیست و واقعیت است و بدانید دشمن با نگاه به همین توانمندی به ما نزدیک نمی‌شوند وگرنه مثل آنچه در شرق و غرب ما اتفاق افتاد برای ما نیز اتفاق می‌افتد.

۲۱۹۲۱۹