شهر خبر

تلگراف: موشک جدید ایران قابلیت شکست سامانه دفاعی اسرائیل را دارد

تلگراف: موشک جدید ایران قابلیت شکست سامانه دفاعی اسرائیل را دارد

ایسنا نوشت: در پی رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک «فتاح ۲» رسانه‌های انگلیسی با ارائه جزئیاتی درباره قابلیت‌های آن، این موشک را قدرتمند توصیف و تاکید کردند که قادر است پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را شکست دهد.

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی ایران از موشک مافوق صوت جدیدی رونمایی کرده است که می‌گوید، قادر است ۱۵ برابر سریع‌تر از سرعت صوت پرواز کند و پدافند هوایی اسرائیل را شکست دهد.

این موشک در واقع نسخه به روز شده «فتاح ۱» اصلی است که پیشتر در ماه ژوئن با برد ۸۶۹ مایل (۱۴۰۰ کیلومتر) رونمایی شد و نوآوری اصلی آن، توانایی‌اش در فرار از آتش ضد هوایی است.

ایران می‌گوید که این موشک قادر به انجام این کار است، چراکه «فتاح ۲» مجهز به یک حامل مافوق صوت است که از خود موشک جدا می‌شود و می‌تواند مانورهای سریعی برای فرار از پدافند موشکی معمولی انجام دهد و با سرعت مافوق صوت به سمت هدف خود حرکت کند.

اگرچه مقامات آمریکایی و صهیونیستی تاکنون درباره رونمایی از این موشک اظهار نظری نکرده‌اند اما «بردلی بومن» مدیر ارشد لابی صهیوینستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (FDD) گفت که برنامه‌های موشکی تهران «صرفاً برای نمایش نیست» و نباید به سادگی از کنار آن‌ها رد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: ادعاهای تهران درباره ظرفیت‌های جدید موشکی‌اش باید به دقت بررسی شود اما این، یک اشتباه بزرگ است که توانایی رو به گسترش ایران در برنامه موشکی‌اش نادیده گرفته شود.

به نوشته تلگراف، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قبلاً گفته بودند که قصد دارند برد موشک‌های مافوق صوت خود را از حداکثر ۸۶۹ مایل فعلی به ۱۲۴۲ مایل (۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر) افزایش دهند. این امر، اسرائیل را به‌عنوان دشمن منطقه‌ای ایران در تیررس موشک‌های جمهوری اسلامی قرار می‌دهد.

ایران اولین بار در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که یک موشک مافوق صوت ساخته است. چین و روسیه تنها کشورهای دیگری هستند که موشک هایپرسونیک در اختیار دارند.

همچنین روزنامه سان در گزارشی درباره رونمایی از موشک «فتاح ۲» با اشاره به حمایت ایران از جنش حماس و حزب‌الله لبنان نوشت که تهران به تازگی از یک موشک جدید مافوق صوت مهیب رونمایی کرد که قادر به شکست دادن پدافند گنبد آهنین اسرائیل با سرعت ۱۱۰۰۰ مایل در ساعت است.

این نشریه در ادامه «فتاح ۲» را قدرتمند توصیف کرد و نوشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های بین‌المللی توانسته است به میزان قابل توجهی صنعت تسلیحاتی خود را توسعه دهد و اکنون با توجه به پایان محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه تهران، قادر است تجهیزات نظامی‌اش را به متحدانی مانند روسیه صادر کند.

سان همچنین نوشت سپاه پاسداران ایران هم اکنون زرادخانه بزرگی از موشک‌های بالستیک را در اختیار دارد.

310310