شهر خبر

رقابت چین و روسیه بر سر ایران؟

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ایران فقط در سال۱۴۰۱ به‌صورت قطعی، ۴.۲میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشت. به گفته او روس‌ها در پروژه نفتی وارد شدند و ۲.۷میلیارد دلار پروژه‌ای است که آنها شروع کردند.چینی‌ها هم در امسال ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردند.

همشهری: رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ایران فقط در سال۱۴۰۱ به‌صورت قطعی، ۴.۲میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشت که در مقایسه با سال‌های قبل از آن رشد قابل‌توجهی است، در این دوره ما ۱۷۰درصد رشد سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم.

علی فکری با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۹.۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است، گفت: به استثنای ۳میلیارد دلاری که مربوط به ۸ماهه اول دولت سیزدهم است و همچنان در جریان است؛ ۶ میلیارد دلار آن به‌طور قطعی انجام شده است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در سال۱۴۰۲ چینی‌ها رتبه اول سرمایه‌گذاری را داشته و در همین ۸ ماهه‌ای که از ابتدای امسال گذشته تا الان ۱.۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته‌اند و تفاوت آنها با روس‌ها در تنوعی است که در سرمایه‌گذاری دارند. برای مثال درحوزه معدن، گردشگری، فناوری‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع مختلف، تولیدات لوازم بهداشتی، آرایشی و... را می‌توان نام‌برد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری تأکید کرد: اکنون آمارهایی را اعلام می‌کنیم که بخشی از سرمایه حداقل وارد ایران شده و کار سرمایه‌گذاری شروع شده باشد؛ روس‌ها در پروژه نفتی وارد شدند و ۲.۷میلیارد دلار پروژه‌ای است که آنها شروع کردند. بخشی از سرمایه‌های آنها وارد شد و کار در استان ایلام الان شروع شده است.

او با یادآوری اینکه بعد از چین، امارات رتبه دوم و روسیه رتبه سوم سرمایه‌گذاری در کشور ما را داشته‌اند، افزود: از ابتدای دولت تا الان سرمایه‌گذاری امارات، یک‌میلیاردو۳۰۸میلیون دلار بوده و آنها هم مثل چینی‌ها حوزه‌های متنوعی را سرمایه‌گذاری‌هایشان پوشش داده‌اند.

فکری در پاسخ به این پرسش که آیا ایرانیان خارج از کشور هم جزو آمار سرمایه‌گذاری خارجی شما به‌حساب می‌آید؟ توضیح داد: درصورتی که منشأ ارزشان خارجی باشد، وگرنه ما به‌عنوان سرمایه خارجی محسوب نمی‌کنیم. همچنین خارجی‌هایی هم داریم که می‌آیند از داخل ایران سرمایه‌هایی را جذب می‌کنند و در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند که در آمار ما نیست.

او در پاسخ به اینکه چند درصد از سرمایه‌گذاری امسال مربوط به ایرانیان خارج از کشور است، گفت: تقریبا ۲۰درصد؛ البته تسهیل ورود سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور از برنامه‌های دولت است.

رقابت چین و روسیه بر سر ایران؟