شهر خبر

تحولات غزه «جنگ صلیبی دوم» بود/ پذیرش آتش‌بس عقب‌نشینی کامل تل‌آویو بود

تحولات غزه «جنگ صلیبی دوم» بود/ پذیرش آتش‌بس عقب‌نشینی کامل تل‌آویو بود

ایسنا نوشت: سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه اظهار کرد: دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و تحرکات وزارت خارجه در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه و غزه، دیپلماسی موفقی بوده است.

پذیرش آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی یک عقب نشینی کامل از سوی این رژیم بود.

ولی اکنون علی‌رغم تحقق این شروط رژیم صهیونیستی آتش بس را پذیرفت و ناچار شد که از مواضع خود عدول کند و این به خاطر شکستی بود که در عرصه میدان متحمل شده بود.

البته در سیاست به ویژه در فعالیت‌های رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه پایبندی به اخلاق و مقررات و تعهدات بین‌المللی وجود ندارد.

: به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی با توجه به تحولات در طول این ۵۰ روز گذشته به این نتیجه رسیده که عرصه غزه، عرصه پیروزی برای این رژیم غاصب نیست. از طرفی دیگر این رژیم در داخل اراضی اشغالی نیز با فشار افکار عمومی و اختلافات سیاسی روبه‌رو است و در همین راستا به نظر می‌رسد که مجبور باشد، روند آتش‌بس را ادامه دهد.

به نفع آمریکا بود که رژیم صهیونیستی در این جنگ پیروز می‌شد.

من این جنگ را «جنگ صلیبی دوم» می‌دانم. در این جنگ آمریکا و غرب همه بسیج شده بودند که حماس که در واقع یکی از نمادهای نیروی مقاومت در منطقه و فلسطین است را نابود کنند و تمام تلاش آنها این بود که رژیم صهیونیستی در این عرصه پیروز شود. براساس آنچه که اعلام شده است، آمریکا در طول این مدت حدود صد هزار تن کالا به رژیم صهیونیستی کمک کرده است که در این صد هزار تن می‌تواند کالاهای مختلفی وجود داشته باشد.

از طرفی دیگر در بین افکار عمومی فشارهای زیادی به رژیم صهیونیستی و حامیانش به خاطر جنایت‌های آنها در غزه وارد شده بود و این مسائل باعث شد که برخی از محافل در آمریکا و غرب این فشار را بیاورند که آتش‌بس ایجاد شود.

من ارزیابی مثبتی از تحرکات و عملکرد وزارت خارجه در ارتباط با این تحولات دارم، سفرهای منطقه‌ای شخص وزیر خارجه استفاده از نظر کارشناسان، تعامل با ارگان‌های بیرون از وزارت خارجه که بر این تحولات نظارت دارند و صاحب تحلیل هستند، از جمله اقدامات خوبی بود که از سوی دستگاه دیپلماسی در این ارتباط انجام شد .

من دیپلماسی وزارت امور خارجه در ارتباط با تحولات منطقه و غزه را دیپلماسی موفقی می‌دانم.

311311