شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#کارگران#مسکن کارگران

معیشت و مسکن کارگران زیر ذره بین / زمین رایگان در اختیار کارگران قرار میگیرد ؟

اقتصاد معیشت و مسکن کارگران زیر ذره بین / زمین رایگان در اختیار کارگران قرار میگیرد ؟

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: تشکیل کارگروه مسکن در شورای عالی کار، گامی جدی به سوی تسهیل‌گری در زمینه مسکن کارگران است. او با اشاره به اهمیت معیشت کارگران، بحران تامین مسکن را مستلزم مدیریت جدی و جهادی دانست و امیدوار است که این تدابیر تحقق بخشد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: توجه به معیشت و هزینه‌های زندگی کارگران ضروری است. وی بیان کرد: بحث تامین مسکن برای اقشار مختلف جامعه به ویژه کارگران پیش از آنکه به مسائل مالی نیاز داشته باشد، مستلزم یک مدیریت جدی و جهادی است و مدیران جهادی باید این عرصه را به دست گیرند.

سمیه گلپور با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه مسکن در نشست اخیر شورای عالی کار اظهار کرد: شورای عالی کار اساسا با اهداف مختلفی در حوزه مسایل کارگری و کارفرمایی، اشتغال و تنظیم روابط کار تشکیل می‌شود و جلسه قبل با دستور کار مسکن برگزار شد که در نشست قبلی شورا از سوی نمایندگان کارگری و کارفرمایی و دولت به آن پرداخته شده بود.

وی مسکن را از مطالبات جامعه کارگری برشمرد و افزود: با تصمیماتی که اعضای شورای عالی کار در نشست قبل گرفتند مقرر شد کارگروه‌های ویژه‌ای در حوزه مسکن ایجاد شود. در حال حاضر بیش از نیمی از حقوق کارگران در حوزه مسکن و اجاره بها هزینه می‌شود و اگر این کارگروه ایجاد شود، می‌تواند بخش اعظمی از این هزینه را پوشش دهد و گشایشی در زمینه مسکن کارگران صورت گیرد.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در گفت‌وگویی تصریح کرد: در جلسه اخیر شورای عالی کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور دادند این کارگروه تشکیل شود و مدیران و معاونان خود را موظف کردند که در تهران و استان‌های دیگر در این زمینه تسهیل گری داشته باشند.

گلپور ادامه داد: در این جلسه نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران پیشنهاد کرد که زمین رایگان و یا با قیمت مناسب در اختیار قشر کارگر قرار گیرد و در حوزه ساخت مسکن در مناطق مختلف تسهیل‌گری صورت گیرد.

وی در عین حال معیشت کارگران را مهم‌تر از مقوله تامین مسکن در شرایط حاضر عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه مسکن از مسایل مهم جامعه کارگری محسوب می‌شود که قطعا نیازمند پیگیری است زیرا کمک می‌کند کارگر حقوقی که دریافت می‌کند بیشتر به معیشت خانوار اختصاص دهد تا اینکه صرف هزینه‌های سنگین مسکن شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران در ادامه اظهار کرد: در نشست اخیر شورای عالی کار مطالبه اصلی تشکل‌های کارگری ترمیم دستمزد بود زیرا معیشت کارگران به دلیل عدم تامین حداقل های زندگی دشوار شده است لذا انتظار و تاکید ما این است که به بحث مسکن و هزینه‌های معیشت کارگران به طور ویژه توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه در نیمه دوم سال مبلغ یک میلیون تومان به کارمندان اعطا می‌شود، هیچ ایرادی ندارد چون آنها هم در این جامعه زندگی می‌کنند و این مبلغ با تورم موجود نقشی در زندگی آنها ندارد ولی وقتی اسفند سال قبل در نشست دستمزد شورای عالی کار این قول داده می‌شود که اگر حقوق کارمندان در نیمه دوم سال افزایش یافت، حقوق کارگران هم ترمیم شود، انتظار داریم به این مطالبه قانونی توجه شود؛ لذا عادلانه باید به حقوق قشر کارگران نیز افزوده شود.

این مقام ارشد کارگری افزود: طبعا طرح‌هایی مثل مسکن طرح خوبی است ولی در شرایط حاضر، شاید دغدغه اصلی نباشد؛ به این مفهوم که مبلغ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق مصوب شورای عالی کار کفاف زندگی یک خانوار ۴ نفره را نمی دهد.

وی در پایان گفت: بحث مسکن قبل از آنکه صرفا به مسایل مالی نیاز داشته باشد نیازمند یک مدیریت جدی و جهادی و رفع رانت‌های موجود از این بخش است لذا انتظار می‌رود مدیران جهادی این عرصه را به دست گیرند.