شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#بانک‌ها#هزار میلیارد تومان

اخذ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات از بانک‌ها / فرار مالیاتی پزشکان همچنان ادامه دارد

بورس، بانک و بیمه اخذ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات از بانک‌ها / فرار مالیاتی پزشکان همچنان ادامه دارد

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به این موضوع که جریان بسیج دانشجویی یک جمعیت مطالبه‌گر است و صرفا تمجیدکننده نیست گفت: بخشی از مسیر‌های اصلاحی که با فرایند‌های اداری و مرسوم جلو نمی‌رود با پیگیری‌هایی که در جریانات نخبگانی و بسیج دانشجویی انجام می‌شود مسیر آن باز شده و سرعت می‌گیرد.

مالیات، پرداخت‌های اجباری است که افراد و شرکت‌ها به دولت می‌دهند، و جمع‌آوری این درآمد به منظور تأمین هزینه‌های عمومی و ارتقاء خدمات عمومی انجام می‌شود. این وظیفه مالیاتی بر اساس درآمد، سرمایه و مصرف محاسبه می‌شود.

محمدهادی سبحانیان گفت: در سنوات گذشته، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات از بانک‌ها مطالبه شده است. این مالیات‌ها معمولا مورد پذیرش شبکه بانکی قرار نمی‌گیرد و به مراحل دادرسی مالیاتی می‌رسد.

صبح روز گذشته حدود ۹۰ نفر از دانشجویان بسیجی سراسر کشور با محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در سازمان امور مالیات دیدار کردند. یکی از اهداف این دیدار، مطالبه‌گری و پرسش‌های دانشجویان درمورد فعالیت‌های این سازمان بود. هدف دیگر دیدار اما تبیین اقدامات و اهداف سازمان امور مالیاتی برای دانشجویان بسیجی بود که به عنوان حلقه اتصال بین دولت و مردم شناخته می‌شوند.

رئیس سازمان امور مالیاتی در ابتدا با اشاره به این موضوع که جریان بسیج دانشجویی یک جمعیت مطالبه‌گر است و صرفا تمجیدکننده نیست گفت: بخشی از مسیر‌های اصلاحی که با فرایند‌های اداری و مرسوم جلو نمی‌رود با پیگیری‌هایی که در جریانات نخبگانی و بسیج دانشجویی انجام می‌شود مسیر آن باز شده و سرعت می‌گیرد.

۵۲ درصد منابع بودجه‌ای از منابع مالیاتی تامین می‌شود

وی در ادامه درخصوص اقدامات سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: بالغ بر ۵۲ درصد منابع بودجه‌ای از منابع مالیاتی تامین می‌شود که این عدد یک زمانی یک رویای دست نیافتنی قلمداد می‌شد. در ۷ ماهه ابتدای سال نیز حدود ۲.۱ برابر درآمد‌های نفتی که منابع بودجه دولت را تامین کرده از محل درآمد‌های مالیاتی، هزینه‌های جاری دولت را تامین کردیم.

سبحانیان با اشاره به اینکه همواره یکی از حربه‌های دشمن تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف بوده است، توضیح داد: امروز یکی از استراتژی‌های اصلی دشمن، همین دستاورد اصلی دولت سیزدهم است. یک اعتقاد بزرگی بین فراریان بزرگ مالیاتی، مخالفان سیاسی دولت و جریان‌های رسانه‌ای معاند نظام در این موضوع شکل گرفته است. سالیان سال و دهه‌ها، در اسناد بالادستی کشور و در قوانین مختلف کشور، همواره بحث این بوده که کشور‌ها باید امورات خود را از درآمد‌های مالیاتی رفع کنند. در دوسال اخیر با تمرکز بر جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید مالیاتی که تعداد آن‌ها در دو سال اخیر سه برابر شده است، در حال توسعه درآمد‌ها هستیم.

این مقام مسئول افزود: کسانی که می‌گفتند پول نفتی که برای نسل‌های آتی است را چرا الان استفاده می‌کنید، یا چرا برای هزینه‌های جاری کشور استفاده می‌شود و دارند منابع نسل‌های آینده را حیف و میل می‌کنند، در حال حاضر موضوع مالیات را دستاویز کرده اند و می‌گویند دو برابر نفت از مردم مالیات می‌گیرند! درواقع یک نقطه قوه دولت را به نقطه ضعف تبدیل کرده اند.

رئیس سازمان امور مالیاتی درخصوص تکریم مودیان گفت: باید به سمتی برویم که اصالت بر صحت ادعای مودی باشد. بعضا به این شکل است که آنچه که مودی اظهار کرده خلاف است مگر اینکه خلافش ثابت شود. قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی مکانیزمی را طراحی کرده که اگر مبتنی بر آن مکانیزم مودی مالیاتی فعالیت خود را ساماندهی کند و صورت حساب الکترونیک صادر کند، در آن صورت سازمان مالیاتی مکلف است اظهارات او را بپذیرد اگر می‌خواهد رد کند اوست که باید به نظام دادرسی مالیاتی شکایت کند.

سبحانیان اضافه کرد: امروز به این شکل است که اگر مودی اظهارنامه داد و ممیز مالیاتی عدد دیگری را برای او تشخیص داد و مودی مالیاتی آن را نمی‌پذیرفت، او باید شکایت کند. این پارادایم درحال تغییر است و تحول بزرگی محسوب می‌شود.

وی درخصوص سامانه مودیان عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲، شاهد رشد ۲۲ برابری تعداد اشخاص حقوقی فعال در سامانه مودیان بودیم. در ابتدای امسال کمتر از سه هزار شخص حقوقی در سامانه مودیان حضور پیدا کرده بودند؛ این عدد الان به ۶۸ هزار شخص حقوقی افزایش یافته است.

سبحانیان گفت: در حوزه صدور صورت حساب الکترونیکی، رشد ۱۲ برابری داشتیم؛ از ۶۸ هزار صورت حساب به ۹۸۰ هزار صورت حساب در روز رسیده ایم.

شناسایی بیش از ۲ میلیون مودی مالیاتی جدید

رئیس سازمان امور مالیاتی درمورد وصول مالیات اشخاص جدید گفت: در ۷ ماهه ابتدای سال با رصد و رهگیری تراکنش‌های مشکوک و بازرسی‌های مالیاتی که انجام دادیم، بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان مالیات را شناسایی و مطالبه کردیم. همچنین حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار مودی جدید را شناسایی کردیم که از تقاطع گیری سامانه‌های اطلاعاتی ما بود.

پس از اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی، اولین دانشجو سوال خود را در مورد مشکلات سامانه مودیان شروع کرد و در ادامه مطالبه خود درخصوص وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی را بیان کرد. سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در جواب این دانشجو، گفت: سامانه مودیان یکی از بزرگترین پروژه‌های تحولی کشور است که ابعاد بسیار پیچیده‌ای دارد. این پروژه به جهت بزرگی و پیچیدگی مسیر تکاملی را طی کرده است و نسخه‌ای که امروز با آن مواجه هستیم، ضعف‌های گذشته را ندارد.

‌سبحانیان در ادامه بیان کرد: نگاه دولت به مالیت بر خانه‌های خالی درآمدی نیست و به مثابه ابزار سیاست‌گذاری آن را دنبال می‌کند. مسئله اخذ مالیت از خانه‌های خالی، مسئله اطلاعات است. منشا این اطلاعات سامانه املاک و اسکان است که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کند. تعاملاتی صورت گرفته تا چالش‌ها برطرف شود و این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد.

شرایط مناسب پزشکان در پرداخت مالیات

در ادامه دانشجویی درباره فرار مالیاتی هنرمندان و پزشکان از رئیس سازمان امور مالیاتی سوال کرد. سبحانیان در پاسخ به این دانشجو، گفت: مبارزه با فرار مالیاتی یکی از محور‌های کانونی ما بوده و در همین راستا اداره خودمان در تهران را برای ورود تخصصی به مالیات‌ستانی از سلبریتی‌ها و اینفلوئنسر‌ها تجهیز کردیم. ارتباطات خوبی با وزارت فرهنگ و ارشاد صورت گرفته و فهرستی از این افراد در اختیار ما قرار گرفته است.

سبحانیان در ادامه اظهار کرد: پزشکان بنا بر مصوبه مجلس مکلف به استفاده از دستگاه کارتخوان هستند و پزشکانی که از قانون تمکین نکنند، از مساعدت‌های سازمان امور مالیاتی کشور در مالیات‌ستانی در نظر می‌گیرد، محروم می‌شوند. در عین حال عرض می‌کنم که جامعه پزشکی از بقیه مشاغل و اصناف وضعیت بهتری در پرداخت مالیات دارند.

پرسش یکی از دانشجویان به نمایندگی از طرف چند دانشجوی دیگر این بود که با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۳ که درآمد‌های مالیاتی نسبت به گذشته ۵۰ درصد افزایش داشتند، در محل مصارف بودجه برخی بی انضباطی‌هایی وجود دارد که باعث ایجاد نارضایتی‌هایی نیز در بین مردم می‌شود. چه برنامه‌هایی برای از بین رفتن یا کاهش این بی‌نظمی‌ها درنظر گرفته شده است؟

اخذ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات از بانک‌ها

یکی از دانشجویان درباره اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سازمان امور مالیاتی درباره بنگاه‌داری سوال کرد. سبحانیان در پاسخ به این سوال گفت: در بحث بنگاه‌داری بانک‌ها

قوانینی در زمینه مالیات داریم که ضمانت اجرایی را وضع می‌کند که طبق آن، بانک‌ها مکلف هستند اموال مازاد خود را واگذار کنند. سازمان امور مالیاتی نیز به موجب همین قوانین عمل کرده و در سنوات گذشته، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات از بانک‌ها مطالبه شده است. این مالیات‌ها معمولا مورد پذیرش شبکه بانکی قرار نمی‌گیرد و به مراحل دادرسی مالیاتی می‌رسد.

سبحانیان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میزان شفافیت مالیت‌های اخذ شده توسط سازمان چگونه است اظهار کرد: در بحث شفاف سازی مالیات‌های اخذ شده، بخشی از مالیات را از افراد حقیقی به عنوان مالیات بر حقوق دریافت می‌کنیم، بخشی را به عنوان مالیات بر مشاغل و بخشی را از اشخاص دولتی و خصوصی دریافت می‌کنیم. تمامی این موارد به تفکیک در برنامه بودجه وجود دارد.

سبحانیان در پاسخ به این دانشجو گفت: یکی از مطالبات به حقی که از دولت باید صورت بگیرد این است که محل مصارف مالیات را اعلام کنیم. این سوال ایجاد می‌شود که این رشد ۵۰ درصدی، صرف چه اموری می‌شود. ما باید از شهرداری‌ها مطالبه کنیم. بالغ بر ۷۰ الی ۸۰ هزار میلیارد تومان عوارض به شهرداری پرداخت می‌کنیم. توسعه‌ای که در شهر‌ها اتفاق می‌افتد، از محل همین عوارض است.

وی افزود: بعضی مواقع مقدار پولی که به شهرداری‌ها اختصاص می‌دهیم از پول‌هایی که به استان‌ها برای مسائل عمرانی می‌دهیم بیشتر است. شهرداری‌ها حتما باید به مردم توضیح دهند.

سبحانیان در پایان اضافه کرد: تبیین محل مصارف مالیات، باعث می‌شود مردم با رضایت خاطر بیشتری مالیات پرداخت کنند. سازمان برنامه و بودجه باید یک ساز و کاری را ایجاد کند که مردم بتوانند انتخاب کنند که مالیات‌هایشان در چه زمینه‌ای مصرف شود.