شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای نگهبان

ایراد شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب /مصوبه افزایش سن بازنشستگی و کاهش مدت خدمت سربازی تائید شد؟

ایراد شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب /مصوبه افزایش سن بازنشستگی و کاهش مدت خدمت سربازی تائید شد؟

سخنگوی شورای نگهبان به ارائه گزارشی از آخرین طرح‌ها و لوایح مورد بررسی توسط این شورا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان آغاز شد.

اهم سخنان وی را به نقل از خبرگزاری های ایرنا، تسنیم، ایسنا و مهر بخوانید؛

*لایحه حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و حجاب با ایراد و ابهام شورای نگهبان مواجه شد.

* بند ک لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور درباره قیر رایگان دیگر مصوبه‌ای بود که با ایراد شکلی در شورای نگهبان مواجه شده بود که باید از سوی مجلس اصلاح شود. البته این مصوبه با توجه به اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد که مجمع در جلسه اخیر خود مصوبه قیر رایگان را مورد تایید قرار داد.

*{ درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس}: طرح اصلاح بند یک ماده‌ ۸۳ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری‌های مردم‌ از نمایندگان، در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته‌ نشد.

* در این اصلاح به انتهای بند یک ماده ۸۳ قانون انتخابات مجلس عبارت ارجاع و پیگیری تقاضاهای مردم به دستگاه‌های اجرایی و مراجع قانونی و همچنین پیگیری امور حوزه انتخابیه از شمول این حکم مستثنی است. این حکم از زمان تصویب لازم الاجرا است، اضافه می‌شود.

*{ درباره مصوبه افزایش سن بازنشستگی}: این موضوع در برنامه هفتم به تصویب رسیده و مربوط به روزهای اخیر است به همین دلیل هنوز در شورای نگهبان بررسی نشده است.

*ما به صورت غیر رسمی جلساتی را برای برنامه هفتم داشتیم ولی هنوز به این مورد نرسیدیم.

*طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با ابهاماتی مواجه شد.

*طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها از دیگر مواردی است که مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت. این طرح همچنین با ایراداتی از سوی هیئت عالی نظارت مواجه شد.

*{ درباره آزمون‌های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری}:هفته قبل آزمون کتبی خبرگان برای افرادی که نیاز به آزمون داشتند برگزار شد و ۳۲۸ نفر برای این آزمون دعوت شدند که ۶۹ نفر از این افراد غایب بودند. کسانی که در ادوار قبل قبول شدند را طی یک یا دو هفته آتی برای آزمون شفاهی دعوت می‌کنیم و برای افرادی که در آزمون اخیر شرکت کردند، نیز پس از تعیین نمره کتبی دعوت به مصاحبه می‌شود.افرادی که حضور پیدا کردند، از شیعه و سنی بودند و آن‌هایی که نیاز نداشتند، طبیعتاً حضور پیدا نکردند.

*{درباره مصوبه مجلس درباره کاهش مدت سربازی}: هنوز برنامه هفتم را بصورت رسمی دریافت نکردیم و ان شاءالله پس از دریافت برنامه موضوع را بررسی خواهیم کرد. و باید سوابق موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم دهیم.

این خبر تکمیل می شود...

۲۷۲۱۸