شهر خبر

گانتس حتی در میان طرفداران حزب لیکود از نتانیاهو محبوب‌تر است

گانتس حتی در میان طرفداران حزب لیکود از نتانیاهو محبوب‌تر است

ایسنا نوشت: نتایج یک نظرسنجی حاکی از افزایش محبوبیت بنی گانتس در مقایسه با بنیامین نتانیاهو و سقوط حزب صهیونیسم دینی پایین‌تر از حدنصاب انتخاباتی است.

نتایج نظرسنجی که روزنامه عبری زبان «معاریو» منتشر کرد، حاکی از افزایش محبوبیت بنی گانتس، رئیس حزب «اردوگاه اصلی» و عضو کابینه جنگ و برتری چشمگیر آن بر حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی است، اما شگفت‌آور این است که حزب راست افراطی و نژادپرست «صهیونیسم دینی» به ریاست بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به پایین‌تر از حدنصاب انتخاباتی سقوط کرد.

به نقل از سایت خبری «عرب۴۸»، بر اساس نتایج این نظرسنجی، در صورتی که الآن انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برگزار شود، احزاب اپوزیسیون از جمله «اردوگاه اصلی» همراه با احزاب عرب حاضر در این پارلمان ۷۹ کرسی و احزاب ائتلاف فعلی ۴۱ کرسی را به  دست خواهند آورد.

به نوشته روزنامه معاریو، در صورتی که انتخابات کنست اکنون برگزار شود، نتایج این انتخابات به شکل زیر خواهد بود:

«اردوگاه اصلی» با افزایش یک کرسی نسبت به هفته گذشته ۴۳ کرسی را به دست خواهد آورد، همین‌طور حزب لیکود با یک کرسی بیشتر ۱۸ کرسی را به دست خواهد آورد، اما حزب «یش عتید» با از دست دادن یک کرسی، ۱۳ کرسی خواهد داشت.

تعداد کرسی‌های حزب «شاس» از هشت به ۹ افزایش خواهد یافت، اما حزب «اسرائیل بیتنو» همان هشت کرسی خود و حزب «یهدوت هتوراة» نیز همان هفت کرسی خود را حفظ خواهند کرد، کرسی‌های حزب افراطی و فاشیست «عوتسما یهودیت» از شش به هفت و کرسی‌های حزب «مرتز» از چهار به پنج افزایش خواهند یافت و جبهه عربی تغییر و فهرست مشترک هر کدام پنج کرسی به دست خواهند آورد.

با توجه به اینکه در چنین نظرسنجی‌هایی جامعه عرب ساکن اراضی اشغالی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند، حزب «صهیونیسم دینی» ۲.۵ درصد آرا (یعنی کمتر از حدنصاب انتخاباتی که ۳.۲۵ درصد است)، حزب کار ۲.۲ درصد و حزب «تجمع» ۱.۳ درصد آرا را به دست آوردند.

گانتس از نظر مناسب بودن برای سمت نخست‌وزیری از نتانیاهو پیشی گرفت و ۵۲ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گانتس را برای قرار گرفتن در این سمت مناسب‌تر دانستند، در مقابل ۲۱ درصد شرکت‌کنندگان نتانیاهو را ترجیح دادند. همچنین این نظرسنجی حاکی از کاهش محبوبیت نتانیاهو در سایه جنگ علیه غزه حتی در میان رای‌دهندگان حزب لیکود است،‌ به این شکل که ۲۶ درصد از آنها باز هم گانتس را برای نخست‌وزیری مناسب‌تر دانستند.

311311