شهر خبر

بورل خواستار اجرای کامل آتش بس در غزه و تمدید آن شد

بورل خواستار اجرای کامل آتش بس در غزه و تمدید آن شد

ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن استقبال از آغاز توافق آتش‌بس میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی گفت: این توافق باید به عنوان اولین گام برای پایان دادن به وضعیت وحشتناک بشردوستانه در غزه، به طور کامل اجرا و برای مدت طولانی‌تری تمدید شود.

جوسپ بورل طی بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد افزود: در حالی که این توافق دسترسی محدود به غذا، آب، دارو و سوخت را برای ساکنان غزه فراهم کرده است، اتحادیه اروپا تاکید می کند که کمک های بشردوستانه باید بدون هیچ قید و شرطی به غیرنظامیان غزه برسد.

وی یادآور شد: پس از عملیات نظامی اسرائیل در غزه، بیش از یک میلیون نفر خانه های خود را ترک کرده و جایی برای رفتن ندارند. در عین حال، گسترش بی رویه خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینی ها در کرانه باختری، همانطور که وزرای خارجه G۷ بیان کردند، غیرقابل قبول است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود باید با قوانین بین المللی از جمله حقوق بشردوستانه مطابقت داشته باشد افزود: اتحادیه اروپا از تعداد زیاد تلفات غیرنظامیان، به ویژه هزاران کودک و زن ابراز تاسف می کند.

وی اضافه کرد: سازمان ملل متحد و دادستان دیوان بین المللی کیفری اعلام کرده اند که رعایت قوانین بین المللی فقط یک الزام اخلاقی نیست. حفاظت از غیرنظامیان، دسترسی بدون مانع به خدمات اولیه و احترام به مکان‌های حفاظت شده مانند بیمارستان‌ها و مدارس یک الزام قانونی است.

بورل در بخش دیگری از این بیانیه ادعا کرد که تنها راه صلح پایدار در منطقه، تحقق راه حل دو دولت (اسرائیل و فلسطین) است و «جامعه بین المللی موظف است به طور جدی برای ایجاد این امکان مشارکت کند.»

 جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت ۴ روزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آنها آزاد خواهند شد. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

آتش‌بس موقت چهار روزه میان رژیم اسرائیل و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح امروز جمعه (به وقت محلی) آغاز شد. این آتش بس موقت قرار بود روز پنج‌شنبه ساعت ۱۰ به وقت محلی در غزه اجرایی شود که به دلیل آنچه مسائل فنی و لجستیک عنوان شده با یک روز تاخیر از امروز جمعه در غزه اجرایی شد.

گروههای مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند و این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه بوده و حمایت غرب از این رژیم به بهانه دفاع از خود، عملا چراغ سبز و مجوزی برای تل آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی داده است.

311311