شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#آتش#آتش بس#غزه

واکنش جهانی به آتش بس در غزه/ گام اول پیروزی رقم خورد

واکنش جهانی به آتش بس در غزه/ گام اول پیروزی رقم خورد

بعد از اعلام احتمال قریب‌الوقوع اتش‌بس، یک مقام دولتی در آمریکا به توافق آتش‌بس در غزه واکنش نشان داد و آن را قابل تمدید دانست. این مقام ارشد آمریکایی که نامی از او برده نشده، گفته است که توافق آتش‌بس بر سر مرحله اول یعنی تبادل زندانیان دو طرف درگیری در غزه است.

اجرای آتش‌بس در غزه که بسیاری به آن دلبسته بودند، تا روز جمعه به تعویق افتاده است. این در حالیست که تا روز چهارشنبه هر لحظه ممکن بود قطر اجرایی شدن این اتش بس را به گوش دیگران برساند. شورای امنیت ملی اسرائیل، درست چند ساعت پیش از زمان تعیین شده برای اجرای آتش‌بس موقت اعلام کرد که هیچ‌یک از گروگان‌هایی که حماس در اختیار دارد، زودتر از روز جمعه آزاد نخواهند شد. در این اتش بس قرار است ۱۵۰ اسیر فلسطینی با ۵۰ صهیونیست مبادله شوند و بمباران غزه تا چهار روز قطع شود. ار طرف دیگر کمک‌های پزشکی، سوخت و کاروان‌های بین‌المللی به سمت باریکه غزه روانه خواهند شد. این آتش بسی است که در صورت اجرایی شدن به بیش از یک ماه و نیم بمباران غزه پایان خواهد داد. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت: سازمان ملل تمام توانایی های خود را برای حمایت از اجرای توافق «اسرائیل» و حماس بسیج خواهد کرد. اما واکنش‌های جهانی به وقوع آتش‌بس چه بود؟

. به گفته این مقام آمریکایی، از جمله کسانی که در مرحله اول توافق قرار است آزاد شوند، دو زن و یک کودک آمریکایی هستند. این مقام آمریکایی در ادامه درباره جزئیات توافق آتش‌بس در غزه گفت: اعلام رسمی مبادله زندانیان پس از دریافت پاسخ تل آویو از طریق کشور قطر انجام خواهد شد. روند اجرایی مبادله اسرا ۲۴ ساعت پس از اعلام رسمی توافق آغاز می شود و احتمالاً صبح پنجشنبه مبادله اسرا آغاز می‌شود. در صورت پیشرفت در مرحله دوم توافق، امکان تمدید مدت آتش‌بس وجود دارد. همچنین دولت آمریکا به کار بر روی مراحل بعدی توافق تا زمان آزادی همه گروگان ها ادامه خواهد داد.بایدن هم اعلام کرد: «از توافق برای تضمین آزادی گروگان‌هایی که حماس در جریان حمله هفتم اکتبر به اسارت گرفته بودند، استقبال می‌کنم». او ادامه داد این توافق باید گروگان‌های آمریکایی بیشتری را به خانه بیاورد و من تا زمانی که همه آنها آزاد نشوند، دست از کار برنمی‌دارم».

کنعانی تاکید کرد، ملت فلسطین اثبات کرد که سرنوشت خود و وطن خویش را چه در میدان جنگ و چه در میدان سیاسی به دست خود رقم خواهد زد و در مقابل هر طراحی و اقدام نسنجیده، متجاوزانه و کوته بینانه رژیم غاصب صهیونیستی و حامیان شناخته شده آن پاسخ مناسب و تعیین کننده نشان خواهد داد.

کند و این همان چیزی است که روسیه از ابتدای درگیری‌ها خواستار آن بوده است.او همچنین گفت که اشاره به تلاش‌های ویژه قطر با هدف اجرای عملی فراخوان جامعه بین‌المللی مبنی بر توقف تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین، حائز اهمیت است.

رئیس جمهور و وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌هایی جداگانه از برقراری آتش‌بس ۴ روزه بشردوستانه در غزه استقبال کردند. وزارت خارجه ترکیه چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دستیابی به آتش‌بس ۴ روزه بشردوستانه بین حماس و اسرائیل یک اتفاق مثبت است. در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه ترکیه در این خصوص آمده است: منتظر پایبندی کامل به توافق آتش‌بس شامل آزادی بخشی از اسرای نزد حماس و بازداشت شدگان در اسرائیل هستیم.این بیانیه در ادامه اضافه می کند: از تلاش‌ های قطر برای دستیابی به آتش‌بس بشردوستانه بین حماس و اسرائیل قدردانی می‌ کنیم و امیدواریم این توافق به پایان درگیری ها کمک کند. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیر در این ارتباط اعلام کرد: توافق آتش‌بس گام مثبتی است که ما از آن استقبال می کنیم و خواستار آتش‌بس دائمی هستیم.

وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به امکان آتش‌بس پای رقیب خود قطر را به میان کشید و باز هم واکنشی نسبتا منفعلانه داشت. این وزارت خانه در بیانیه خود اعلام کرد: «از تلاش‌های قطر، مصر و آمریکا در راستای دستیابی به توافق آتش‌بس استقبال می‌کنیم».
در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی آمده است: «بار دیگر خواستار توقف کامل عملیات نظامی و حمایت از غیرنظامیان و کمک به آنها و آزادی اُسرا هستیم».

جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که استواری و مقاومت مردم فلسطین در نوار غزه و نیز عملکرد شجاعانه رزمندگان مقاومت، دشمن صهیونیستی را در توافق آتش‌بس و تبادل اسرا به تسلیم واداشت.

جهاد اسلامی اعلام کرد که این توافق شامل ورود صدها کامیون حامل کمک‌های انسانی و سوخت به نوار غزه و نیز آزادی تردد مردم در این منطقه است. توافق مذکور همچنین شامل توقف حملات و بازداشت‌ها و تعهد به عدم تجاوز علیه مردم در سراسر نوار غزه می‌باشد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که همه اسرای ما از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد نشوند، اسیران نظامی دشمن ما هم به آزادی نخواهند رسید.

بر اساس این بیانیه، این توافق بعد از تلاش‌های فراوان از خلال مذاکرات توسط میانجی‌ها پس از کارشکنی‌های مداوم دشمن صهیونیستی انجام شد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد، دشمن صهیونیستی به ویژه پس از ناکامی در میدان و ناتوانی در شکستن اراده مردم و مقاومت ما در این توهم بود که بدون قید و شرط می تواند اسرای خود را آزاد کند. اما استواری مردم ما در نوار غزه و پایبندی آنها به سرزمینشان و دلاوری‌های رزمندگان مقاومت در میدان نبرد، چیزی است که دشمن را به تسلیم واداشت.

این جنبش درباره مفاد این توافق اعلام کرد که بندهای مربوط به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در چارچوب تقویت پایداری ملت ما و پیروزی آرمان اسرای فلسطینی به عنوان مقدمه‌ای برای آزادی همه اسرا و شکستن محاصره غزه است.

رؤسای کمیسیون و شورای اتحادیه اروپا از دستیابی حماس و اسرائیل به توافق آتش‌بس بشردوستانه در درگیری‌ها و تبادل اسرا ابراز خوشحالی کردند. اورزلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از حصول توافق آتش بس بشردوستانه در غزه خوشحال است.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در این بیانیه گفت: از توافق برقرار شده در خصوص آزادی ۵۰ اسیر و توقف موقت درگیری‌ ها از صمیم قلب استقبال می‌ کنم. او از کسانی که از طریق کانال‌ های دیپلماتیک برای این توافق میانجیگری کرده‌ اند، تشکر کرد.

فون درلاین اضافه کرد: کمیسیون اتحادیه اروپا هرچه در توان دارد، انجام خواهد داد تا از این دوره برای ارسال کمک‌ های بشردوستانه به غزه استفاده کند. از یانتس لنارچیچ، یکی از اعضای کمیسیون اتحادیه اروپا خواستم به‌ منظور کاهش بحران انسانی در غزه کمک‌ های بشردوستانه را در کوتاه‌ ترین زمان ممکن افزایش دهد.

از سوی دیگر، چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز طی مطلبی در شبکه‌ های اجتماعی اظهار داشت: از توافق آزادی اسیران در غزه استقبال می‌ کنم. از قطر و مصر که برای این توافق میانجیگری کرده‌ اند، سپاسگذارم. حماس باید تمام گروگان‌ ها را آزاد کند. این هم بسیار مهم است که از این وقفه در درگیری‌ ها برای ارسال حداکثر کمک بشردوستانه به نیازمندان استفاده شود.

رژیم صهیونیستی عملا در میدان جنگ شکست خورده است و رویه معمول خود یعنی نسل کشی را با کشتار غیرنظامیان ادامه می دهد. اگرچه نتانیاهو هم به کابینه‌اش گفته که انتظار دارد جنگ از سر گرفته شود اما آمریکا هم به صراحت اعلام کرده که از حمله زمینی به جنوب غزه پشتیبانی نخواهد کرد. از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی دستاورد خاصی در قبال حماس نداشته و بعید به نظر می رسد که ادامه جنایات در غزه نیز به اهداف تعیین شده این رژیم در آینده کمکی کند.

311312