شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#کرج#امید#باغ#گیاه‌شناسی#دیوان#عدالت

امید باغ گیاه‌شناسی به دیوان عدالت

عباس محمدی*
امید باغ گیاه‌شناسی به دیوان عدالت

باغ گیاه‌شناسی ایران در جاده‌ی تهران – کرج که به‌عنوان یک اثر ملی و تاریخی به ثبت رسیده، از بهترین باغ‌های این نوع در جهان است.

این باغ ۱۴۵ هکتاری سالانه صدها هزار بازدیدکننده دارد که با عشق و شور برای دیدن نمونه‌هایی از طبیعت غنی کشور و چند نمونه از جامعه‌های گیاهی جهان، روی به این قطعه‌ی بهشتی می‌آورند. این باغ پنجاه هزار نمونه گیاه از ۴۳۰۰ گونه‌ی مختلف را به‌صورت زنده و حدود یکصدونودهزار نمونه‌ی خشک‌شده را در هرباریوم جای داده و به این ترتیب یک بانک ژنتیکی بسیار ارزشمند را پدید آورده است. همه‌ی دانشمندان و پژوهشگران گیاه‌شناسی ایران و بسیاری از بزرگان این علم در خارج از کشور، در این باغ علم‌آموزی کرده‌اند و به این خاطر، باغ ملی گیاه‌شناسی ما اعتباری جهانی یافته است.

چند سالی است که تب مربوط به بیماری ساخت‌وسازِ بی‌ضابطه، حریم این باغ یکتا را به خطر انداخته است. زمین‌های مرتعی «میدان تیر چیتگر» برخلاف تعریفی که از دیرباز برای کاربری آن بوده، عرصه‌ی ساختمان‌سازی گسترده شده و نهاد مسئول این عملیات، به حجم تعریف‌شده در پروانه‌ی ساخت (که به شکل غیراصولی هم صادر شده) قانع نبوده و اکنون در فاصله‌ی بسیار اندک از ضلع شمالی باغ قصد ساخت ۲۲ برج ۳۸ طبقه را دارد! تردیدی نیست که چنین ساخت‌وساز گسترده‌ای با آسیب رساندن به جریان آب‌های زیرزمینی، کاستن از میزان نفوذ بارش‌ها به زمین، به‌هم ریختن الگوی طبیعی باد، تشکیل جزیره‌ی حرارتی، سایه‌اندازی، ایجاد آلودگی نوری در شب، مخدوش کردن چشم‌انداز طبیعی،بارگذاریِ جمعیتیِ اضافه بر ظرفیت منطقه، نفوذ پساب آلوده، ایجاد آلودگی صوتی، و از دست رفتن جاذبه‌های گردشگری، موجب وارد شدن آسیب‌های جدی به این سرمایه‌ی ملی خواهد شد که حق صدها هزار بازدیدکننده و میلیون‌ها ایرانیِ نسل‌های کنونی و آینده و حتی بشریت است.

جای تعجب است که با وجود مخالفت دادستان کل کشور، رییس‌جمهور (رییس شورای عالی امنیت ملی)، معاون اول رییس‌جمهور، و سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست و میراث فرهنگی، و البته مدیران باغ، این ساخت‌وساز ادامه دارد. چندی است که در پی یک شکایت قضایی، پرونده‌ی تخلف‌های مربوط به این پروژه و درخواست توقف کامل آن، در دیوان عدالت اداری در دست بررسی است

*فعال محیط زیست

۲۳۳۲۳۳