شهر خبر

سفر وزیر خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی، در سایه توافق آتش‌بس در غزه

سفر وزیر خارجه انگلیس به فلسطین اشغالی، در سایه توافق آتش‌بس در غزه

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه انگلیس در پی توافق آتش‌بس در غزه، طی سفری از پیش اعلام نشده راهی فلسطین اشغالی شد و از مرز غزه بازدید کرد.

روز پنجشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: امروز صبح، همراه با (وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی)، از «کیبوتص بعری» بازدید کردم. وی با بیان اینکه «مایل بودم اوضاع را از نزدیک ببینم» مدعی شد: چیزهایی که شنیدم و دیدم، هرگز فراموش نمی‌کنم.

وزیر امور خارجه انگلیس اضافه کرد: امروز همچنین روزی است که امیدواریم شاهد پیشرفت در توقف بشردوستانه باشیم. این فرصتی حیاتی برای خروج اسرا و کمک به غزه و غیرنظامیان فلسطینی است که با یک بحران انسانی رو به رشد روبرو هستند.

او در تصویری که از خود کنار منتشر کرده است جلیقه ضدگلوله بر تن دارد.

این دومین سفر خارجی پس از انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه انگلیس است. وزارت امور خارجه انگلیس درباره جزئیات این سفر و مقصد بعدی او اطلاعاتی را منتشر نکرده است.

کامرون دیروز میزبان هیاتی دیپلماتیک از کشورهای اسلامی و عربی در لندن بود تا درباره توافق اخیر میان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی برای توقف درگیری‌ها در غزه رایزنی کند. در این نشست روسای دستگاه دیپلماسی عربستان سعودی، اردن، مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین، ترکیه، اندونزی، نیجریه و همچنین دبیرکل اتحادیه عرب و سفیر قطر حضور داشتند.

کامرون در این نشست بر موضع انگلیس نسبت به جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه از جمله در لبنان و یمن تاکید کرد.

به گزارش منابع خبری، دیپلمات‌های کشورهای اسلامی نیز در نشست دیروز تاکید داشتند که انگلیس باید گام‌های جدی‌تری را برای پاسخگویی رژیم صهیونیستی در قبال جنایات علیه مردم فلسطین بردارد.

سردبیر گروه سیاسی گاردین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که وزرای امور خارجه کشورهای عربی از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت چهار روزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آنها آزاد شوند. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

بر اساس این توافق، حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم اسرائیل طی چهار روز آتش بس در جنوب و شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ متوقف خواهد شد و تل آویو متعهد شده است که به هیچ فردی در همه مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و مردم برای عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح الدین آزاد خواهند بود.

310310