شهر خبر

مراقب این نسل باشید؛ باجو و بکام هم پنالتی خراب کردند!

سپهر ستاری
مراقب این نسل باشید؛ باجو و بکام هم پنالتی خراب کردند!

تیم ملی نوجوانان ایران علی‌رغم نمایش‌های درخشان، از جام جهانی حذف شد.

تیم ملی نوجوانان ایران پس از چند نمایش درخشان از جمله کامبک مقابل برزیل، در بازی با مراکش شکست خورد و از جام جهانی زیر 17 سال کنار رفت. پس از حذف نوجوانان ایران، انتقادات از حسام نفری بابت چیپ زدن پنالتی‌اش اوج گرفت و همه نمایش‌های عالی او و دیگر نفرات را فراموش کرد. خراب شدن پنالتی و حذف از جام جهانی در نوع خود اتفاق بسیار تلخی است اما فوتبال ایران باید به خود ببالد که نسلی دارد که تا این حد شجاع و جسور است که می‌تواند در جام جهانی پشت ضربه پنالتی بایستد و چیپ بزند. اینکه او در حساس‌ترین لحظه دوران ورزشی‌اش تا به امروز انقدر جسارت داشته که ریسک کند، نشان می‌دهد پتانسیل روانی درخشش در بازی‌های بزرگ را دارد و این موضوع به مراتب ارزشمندتر از یک ضربه پنالتی است.

هیچ کجای دنیا در فوتبال پایه به دنبال عنوان قهرمانی نیستند و هدف اصلی ساختن نسلی قدرتمند برای درخشش در رده بزرگسال است. از ترکیب تیم ملی زیر 17 سال انگلیس که در سال 2017 قهرمان جهان شد، تنها 7 بازیکن اکنون برای فوتبالی‌ها شناخته هستند و آقای گل آن دوره یعنی رایان بروستر پس از دورانی ضعیف در لیورپول، اکنون در شفیلدیونایتد نیمکت‌نشین است و نشانی از آن پدیده جام جهانی ندارد. این موضوع نشان می‌دهد نتیجه گرفتن در رده پایه آنقدر هم تضمین کننده موفقیت در رده بزرگسالان نیست و حذف ایران از جام جهانی را نباید یک فاجعه تلقی کرد. بزرگ‌ترین ستارگان دنیای فوتبال مثل روبرتو باجو، دیوید بکام و حتی کریستیانو رونالدو و لیونل مسی هم در بازی‌های بزرگ پنالتی خراب کرده‌اند و فشار آوردن به این بچه‌ها اشتباه بزرگی است.

در شرایط فعلی به جای تمرکز روی چیپ زدن بازیکن نوجوان تیم ملی، باید همه تلاش‌ها در جهت فراهم کردن امکانات برای نفرات تیم ملی باشد تا بتوانند به پیشرفت خود ادامه دهند. آن‌ها تازه در اول مسیر فوتبالی خود قرار دارند و موفقیت یا عدم موفقیت در جام جهانی نمی‌تواند تمام دوران حرفه‌ای آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. این نسل در نوجوانی توانسته بدون ترس از نام‌هایی چون برزیل و انگلیس مقابل آن‌ها بایستد و تا آخرین ثانیه بجنگد. حالا هم موضوع مهم این است که فدراسیون فوتبال از تیم‌های پایه حمایت کند و امکانات لازم برای ‌آن‌ها را فراهم سازد.

258 258