شهر خبر

این ایستگاه مترو، مسافران را پولدار می‌کند / روزانه بیش از یک میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ افراد

راه و مسکن این ایستگاه مترو، مسافران را پولدار می‌کند / روزانه بیش از یک میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌ افراد

با شروع بهره‌برداری از خط مترو پرند، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران - پرند هزینه می‌شود.

متروها به عنوان یکی از عمده‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ به دلیل توانایی مهار ترافیک و جلوگیری از ایجاد ترافیک جانبی، نقش مهمی در کاهش هزینه‌های شهری می‌باشند. استفاده از مترو نه تنها به سرعت و راحتی حرکت در شهر کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی نظیر خودروها نیز می‌شود. این امر موجب کاهش هزینه‌های پارکینگ، سوخت و همچنین تعمیرات ماشین‌ها می‌شود.

به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، برآوردهای ترافیکی نشان می‌دهد که درحال‌حاضر، روزانه جمعیتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود، بین تهران و پرند تردد می‌کنند و این جریان عبور و مرور، غالبا با استفاده از وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی انجام می‌شود.

عادت مسافران فعلی این مسیر، از دو منظر قابل نقد و بررسی است؛ یکی آمار تصادفات جاده‌ای در آزادراه تهران – ساوه که مسیر تردد مسافران پرند است و دیگری هزینه‌ای که این تعداد مسافر طی هر روز متحمل می‌شوند. به لحاظ میزان تصادفات و آسیب‌های جرحی یا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان‌باختگان آزادراه تهران - ساوه که در برخی سال‌ها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم رسیده، خود گویای تمام نکات هشداردهنده است؛ بنابراین با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی، نه‌تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت، بلکه آمار تصادفات حمل‌ونقلی نیز به تبع آن تقلیل می‌یابد.

اما از حیث هزینه‌ای که روزانه هر فرد برای تردد بین این دو شهر صرف می‌کند، برآورهای مستند حکایت از آن دارد که بر حسب مسیر انتخابی و نوع وسیله کرایه‌شده، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای رفت‌وآمد در مسیر مذکور باید خرج شود تا شهروندان به امورات جاری خود برسند. حال کافی است با یک حساب سرانگشتی و با این فرض که در بدو شروع فعالیت ایستگاه مترو پرند، بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر در هر روز از این وسیله حمل‌ونقلی استفاده کنند، به رقم صرفه‌جویی صورت‌گرفته در هزینه‌های روزانه مسافران مربوطه دست پیدا کنیم.

در واقع می‌توان گفت با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران - پرند هزینه می‌شود که همین مقدار پول می‌تواند برخی نیازها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد.

با این تعابیر می‌توان نخستین و بدیهی‌ترین تاثیرات و کارکرد راه‌اندازی خط مترو پرند را متوجه شد و علت اصرار شهروندان صبور پرند در افتتاح هرچه سریع‌تر آن را درک کرد.