شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#لایحه برنامه

غیبت حاشیه ساز نمایندگان در صحن علنی مجلس /ماراتن بررسی برنامه هفتم توسعه پایان یافت

غیبت حاشیه ساز نمایندگان در صحن علنی مجلس /ماراتن بررسی برنامه هفتم توسعه پایان یافت

تسنیم نوشت: امروز در حالی زنگ پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به صدا درآمد که ۹۳ نماینده در این جلسه غیبت داشتند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی را در ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه اعلام کرد و گفت: نشست علنی بعدی یکشنبه، ۱۲ آذرماه رأس ساعت ۷:۴۵ صبح با ادامه رسیدگی به دستور کار هفتگی برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست علنی مجلس از سوم مهرماه در نشست های دو یا سه شیفت آغاز و امروز اول آذرماه به اتمام رسید.

مخالفت قالیباف با اجازه پرواز به هواپیماهای خارجی در خطوط داخلی کشور/ مصوبه مهم مجلس برای ایثارگران

هجوم نمایندگان به جایگاه هیئت رئیسه/ این نماینده در جلسه علنی شیرکاکائو به‌دست شد+عکس

همچنین محمدباقر قالیباف در این جلسه پس از پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: لازم می‌دانم از تمام همکاران نماینده به ویژه خانواده‌های آنها، نواب رئیس، دبیران و ناظران هیأت رئیسه، کمیسیون‌های تخصصی، رئیس و هیأت رئیسه، سخنگو و اعضای کمیسیون‌ تلفیق، دبیران، فقها و حقوقدانان و کارشناسان شورای نگهبان، اعضای هیأت دولت، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و معاونان و مشاورانش، معاونان امور مجالس دستگاه‌ها، معاونت قوانین، اداره کل کمیسیون‌ها، صحن و مشاوران، تدوین قوانین، اسناد و تنقیح قوانین، دبیری صحن، تدوین مذاکرات، بخش تکثیر و تعمیرات، مسئولان و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دفتر هیأت رئیسه و اتاق فرمان اعم از صوت و تصویر در مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، معاونت اجرایی و ادارات کل، معاونت نظارت و ادارات کل، اداره کل دفاتر نمایندگان، بخش‌های کل اداره کل مهندسی و پشتیبانی، ترابری و امور فنی، تدارکات، تغذیه، خدمات به ویژه کارکنان خدمات صحن، کارکنان روابط عمومی و امور خبری خبرگزاری خانه ملت و کارکنان قسمت‌های مختلف مجلس، مرکز حراست، یگان حفاظت، نیروی انتظامی مستقر در مجلس به ویژه خبرنگاران، فیلمبرداران، عکاسان، گزارشگران و عوامل تولید و پخش به خصوص پخش زنده رادیو فرهنگ و تمامی بخش‌های خبری صدا و سیما به خصوص بخش زنده شبکه خبر و تمامی دست‌اندکاران و خبرنگاران امور مجلس، جرائد و نشریات مختلف، خبرگزاری‌های رسمی کشور و سایت‌های خبری که در مدت بررسی لایحه ۵ ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کمیسیون‌های تخصصی، تلفیقو جلسات فشرده‌ای که در صحن برگزار شد، فعالیت کردند تشکر و قدردانی کنیم.

وی همچنین از مردم شریف ایران که ضمن پیگیری مذاکرات مجلس با نقد منصفانه خود از این طریق نظرات کارشناسان ما را در جهت اخذ تصمیمات بهتر و دقیق‌تر یاری فرمودند، تقدیر و تشکر کرد.

رئیس مجلس یادآور شد: لازم است معاونت قوانین تمامی احکام تنقیحی برنامه هفتم و آیین‌نامه‌های مربوط به نظارت که در صحن تصویب شد را تدوین کند و در پایان مصوبه قرار دهد.

غیبت یک سوم نمایندگان در جلسه بررسی برنامه هفتم توسعه

در بررسی مراحل نهایی برنامه هفتم توسعه در صحن علنی امروز مجلس که عنوان یک سندبالادستی و راهبردی بود، ۱۹۲ نفر حضور داشتند و ۹۳ نماینده غایب این جلسه بودند.

اگرچه وضعیت نابسامان مجلس در مقاطع نزدیک به انتخابات، مسئله بی سابقه ای نیست ولی در وضعیت فعلی که مجلس درگیر بررسی برنامه مهم -و به تاخیر افتاده- هفتم توسعه است، عدم حضور نمایندگان نمی تواند قابل قبول باشد. خصوصاً اینکه لایحه بودجه سال آینده کشور نیز منتظر اتمام بررسی برنامه هفتم توسعه است تا بلافاصله در دستور کار قرار بگیرد.

لایحه برنامه هفتم توسعه بعد از یک تاخیر چند ماهه توسط دولت سابق، بالاخره در ۲۸ خرداد ماه توسط سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و با تشکیل کمیسیون تلفیق، بررسی آن در دستور کار قرار گرفت.

با این حال بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران و البته برخی از همین نمایندگان مجلس شورای اسلامی به درستی از تاخیر بوجود آمده در این برنامه مهم انتقاد کرده بودند.

۵ مهر ماه سال جاری نیز در جلسه علنی مجلس (با همین دستور کار بررسی برنامه هفتم توسعه) بیش از ۹۰ نماینده غیبت داشتند که با اعتراض برخی از نمایندگان حاضر مواجه شد؛ اعتراضی که حجت‌الاسلام ذوالنور نایب رئیس مجلس در واکنش به آن اعلام کرد: «مجلس هر ۵ سال یک بار لوایح برنامه توسعه را مورد بررسی قرار می‌دهد که در طول عمر مجلس مهمترین مطلب است و سالی یک بار هم لایحه بودجه را مورد بررسی قرار می‌دهیم لذا همکاران باید در مدت بررسی لوایح بودجه و برنامه توسعه در مجلس حضور داشته باشند.»

ظاهراً بار دیگر باید به نمایندگان مجلس یادآور شد که برای هر دقیقه برگزاری جلسات علنی چقدر هزینه صورت می گیرد و نمایندگان وظیفه دارند تا اولویت اولشان را حضور در مجلس و بررسی طرح ها و لوایح در دستور کار جلسه علنی قرار دهند خصوصاً آنکه مجلس درگیر بررسی برنامه مهم توسعه کشور باشد.

آنطور که بهادری جهرمی سخنگوی دولت پیش از این گفته، با درخواست نماینگان مجلس قرار بر این شده تا بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور نیز به زمان بعد از اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه موکول شود.

۲۷۲۱۸