شهر خبر

بازار گوشی‌های هوشمند جان تازه‌ای گرفت / احتمال تغییر سیاست چند ساله بانک مرکزی

اقتصاد بازار گوشی‌های هوشمند جان تازه‌ای گرفت / احتمال تغییر سیاست چند ساله بانک مرکزی

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۱ آذرماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

نظرسنجی اخیر رویترز از اقتصاددانان نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد معتقدند بانک ژاپن استفاده از نرخ‌های بهره منفی را به عنوان بخشی از سیاست پولی خود در سال آینده متوقف خواهد کرد. این نشان می‌دهد که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بانک در حال نزدیک شدن به تغییر رویکرد فعلی خود برای مدیریت اقتصاد است که تا حدودی بحث برانگیز بوده است. رئیس بانک مرکزی ژاپن، کازوئو اوئدا، وظیفه چالش برانگیزی را بر عهده دارد که چگونه به‌تدریج از سیاست‌هایی که در ده سال گذشته حامی اقتصاد بوده‌اند، بدون ایجاد آشفتگی در بازارهای مالی یا لطمه زدن به رشد اقتصادی شکننده کشور، فاصله بگیرد.

چین پس از توقف صادرات به مدت دو ماه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت چین، دوباره فروش دو ماده معدنی مهم مورد استفاده در تولیدات با فناوری پیشرفته را آغاز کرد. از اول آگوست، قوانین جدیدی وجود ایجاد شد که میزان صادرات برخی مواد (مانند ژرمانیوم و گالیوم) را کنترل می‌کند. از این مواد برای ساخت قطعات الکترونیکی مانند تراشه‌های کامپیوتری و تلفن‌ها و همچنین برای خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود. دلیل ایجاد این قوانین این دلیل است که دولت فکر می‌کند این مواد برای امنیت ملی مهم هستند. مجموعه قوانین دیگری که از اول دسامبر شروع می‌شود، همچنین مقدار گرافیت قابل صادرات را که ماده مهمی برای باتری خودروهای الکتریکی است، محدود می‌کند.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

ارزش دلار امریکا در مقایسه با سایر ارزهای اصلی (به نمایندگی از شاخص دلار) برای حدود دو ماه و نیم پایین باقی ماند. دلیل آن هم این است که فدرال رزرو، که مسئول تصمیم گیری در مورد نرخ بهره ایالات متحده است، خلاصه‌ای از نشست اخیر خود را منتشر کرد. بر اساس این خلاصه، بیشتر مردم هنوز معتقدند که فدرال رزرو قصد ندارد به این زودی نرخ بهره را افزایش دهد. فدرال رزرو اخیراً یادداشت هایی را از نشست خود منتشر کرد که در آن در مورد نرخ بهره بحث کردند. در یادداشت‌ها آمده است که هنگام ایجاد هرگونه تغییر در نرخ بهره فعلی بسیار محتاط خواهند بود. همه شرکت‌کنندگان موافق بودند که ثابت نگه داشتن نرخ بهره درحال‌حاضر بهترین تصمیم است.

فروش گوشی‌های هوشمند، پس از چند سال عدم موفقیت دوباره در حال افزایش است. تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته شده در سراسر جهان در ماه اکتبر نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است. این نخستین باری است که از ژوئن ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل افزایش فروش گوشی‌های هوشمند مشاهده می‌شود که در واقع پایان یک روندکاهشی ۲۷ ماهه است. طی دو سال گذشته، مشکلات زیادی وجود داشته است که فروش گوشی‌های هوشمند را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. برخی از این مشکلات عبارتند از نداشتن قطعات کافی برای ساخت گوشی و وجود تعداد زیادی گوشی در انبارها.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

یکی از مدیران OpenAI، شرکتی که نرم‌افزاری با استفاده از هوش مصنوعی توسعه می‌دهد، روز سه‌شنبه به کارمندان گفت که باید روی ایجاد و انتشار محصولات جدید و ایجاد مشارکت با سایر شرکت‌ها تمرکز کنند. این در پاسخ به اتفاق اخیر پیرامون برکناری مدیرعامل این شرکت، سام آلتمن است. OpenAI به مشتریان خود می‌گوید که علیرغم برخی تغییرات اخیر در شرکت، آنها همچنان طبق روال عادی تجارت خود را انجام می‌دهند. برخی از مشتریان آنها نگران این تغییرات بودند و می‌خواستند مطمئن شوند که OpenAI هنوز فعال است. OpenAI می‌خواهد به آنها اطمینان که هنوز به طور عادی کار می‌کنند.

سرمایه‌گذاران بزرگ از طرحی برای بهبود روش استخراج مواد معدنی و فلزات، برای تغییر جهان به سمت انرژی پایدارتر حمایت می‌کنند. با ایمن تر و کارآمدتر کردن صنعت معدن، می‌توانیم تقاضای فزاینده برای این مواد را بدون آسیب رساندن به محیط‌زیست برآورده کنیم. گروهی از سرمایه گذارانی که مجموعاً ۱۱ تریلیون دلار را مدیریت می‌کنند، از جمله سیستم بازنشستگی معلمان ایالتی کالیفرنیا و مدیریت سرمایه‌گذاری حقوقی و عمومی، حمایت خود را از یک ابتکار جدید به نام کمیسیون جهانی سرمایه‌گذاران در معدن ۲۰۳۰ اعلام کرده‌اند. هدف این کمیسیون گرد هم آوردن سرمایه‌گذاران است.