شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#جدید#انتقاد#تند#اقتصاددان#قانون#بازنشستگی

انتقاد تند یک اقتصاددان به قانون جدید بازنشستگی

مرتضی افقه، اقتصاددان، در گفت‌وگو با «انتخاب»: استدلال‌های مجلس برای قانون بازنشستگی خنده‌دار است / هزینه بی‌کفایتی‌ها و مدیران ناشایست را از جیب مردم جبران می‌کنند / این سیستم صندوق بازنشستگی دوام ندارد

انتخاب: مرتضی افقه، اقتصاددان، درباره اصلاح قانون بازنشستگی توسط مجلس و چالش‌های اساسی صندوق‌های بازنشستگی در ایران گفت: ناترازی ریشه اصلی این اصلاح قانون است، اما ناترازی ریشه‌های دیگری دارد که با ابتکار مجلس ان ناترازی از بین نمی‌رود بنابراین دو مشکل ایجاد می‌شود. اول اینکه هم مشکل حل نمی‌شود، چون ریشه ناترازی سوءتدبیر و ناکارآمدی سیستم اجرایی و اداری و انتصاب مدیران غیر شایسته است.

اصلاح قانون بازنشستگی توسط مجلس با توجیه حل بحران ناترازی صندوق‌ها، فشار اصلی خود را بر مردم با درآمد واقعی می‌آورد. مردمی که برای دریافت حقوقی متوسط در پایان دوره کاری شان بیمه پرداخت می‌کنند حالا با شرایط جدیدی مواجه شده‌اند که شاید انگیزه برای پرداخت بیمه را به حداقل برساند.

مرتضی افقه، اقتصاددان، درباره اصلاح قانون بازنشستگی توسط مجلس و چالش‌های اساسی صندوق‌های بازنشستگی در ایران به «انتخاب» گفت: ناترازی ریشه اصلی این اصلاح قانون است، اما ناترازی ریشه‌های دیگری دارد که با ابتکار مجلس ان ناترازی از بین نمی‌رود بنابراین دو مشکل ایجاد می‌شود. اول اینکه هم مشکل حل نمی‌شود، چون ریشه ناترازی سوءتدبیر و ناکارآمدی سیستم اجرایی و اداری و انتصاب مدیران غیر شایسته است. چون این مسئله سر جای خود باقیست، با این کار فقط درآمد صندوق بیشتر می‌شود، اما، چون ساختار ناکارآمد ضدتوسعه وجود دارد باز هم به نقطه فعلی می‌رسیم.