شهر خبر

قرارداد اجاره دوباره به مشاوران املاک سپرده می‌شود؟

مشاوران املاک به زودی وارد فرآیند کد رهگیری در سامانه قرارداد اجاره می‌شوند

ایسنا: معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: گزینه باواسطه در سامانه املاک و مستغلات ایجاد شده که علاوه بر مالکان و مستاجران به زودی امکان ثبت قرارداد اجاره توسط مشاوران املاک فراهم می‌شود.

هادی عباسی‌اصل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا کنون ۴۱ هزار و ۹۶۳ قرارداد با کد رهگیری اجاره رایگان بین موجران و مستاجران در سامانه املاک و مستغلات به امضا رسیده است. برنامه بعدی این است که مشاوران املاک در این فرآیند وارد شوند.

وی افزود: در مواقعی مالک و مستاجر یکدیگر را پیدا می‌کنند که طبیعتا راسا اقدام به ثبت قرارداد می‌کنند. در مواردی مشاوران املاک، واسطه‌ی انعقاد قرارداد می‌شوند که در نرم‌افزار حالت باواسطه نیز آماده شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حالت دیگر این است که مالکان ممکن است چند نفر باشند که برای این موضوع نیز یک گزینه فراهم می‌کنیم. حالت‌های متنوعی ممکن است به وجود بیاید که نرم‌افزار به صورت هفتگی به‌روز رسانی می‌شود.

عباسی بیان کرد: برنامه‌ی بعدی ما ایجاد امکان ثبت رایگان قراردادهای خرید و فروش خواهد بود.

وی درباره این موضوع که برخی عنوان می‌کنند طبق قانون باید متعاملین و شاهدان هنگام انعقاد قرارداد در یک مکان حضور داشته باشند گفت: با توجه به گسترش فناوری و در راستای ایجاد رفاه عمومی باید امور را برای مردم تسهیل و کم‌هزینه کنیم. در ارائه کد رهگیری رایگان تلاش کردیم ضمن تسهیل شرایط، آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در فرآیند ثبت قرارداد اجاره شش بار به مستاجر و مالک و حداقل دو شاهد کد رمز تایید به صورت پیامک یک بار مصرف ارسال می‌شود.

به گفته عباسی‌اصل، طرفین معامله در مقاطع متعدد مثل تحویل و تحول می‌توانند قرارداد را فسخ کنند. ممکن است مواردی دچار مشکل شود اما قاعده‌گذاری برای حالت خاص وضع نمی‌شود. ما وظیفه داریم با علم روز جلو برویم و در این ۴۲ هزار قرارداد با مشکل خاصی مواجه نشده‌ایم.

انتهای پیام