شهر خبر

چرا مجارستان مخالف عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است؟

چرا مجارستان مخالف عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است؟

بوداپست در یک مبارزه طولانی با اتحادیه اروپا بر سر نقض حاکمیت قانون و استانداردهای حقوق بشر در این کشور است. این امر منجر به عدم پرداخت میلیاردها یورو از بودجه اتحادیه اروپا به این کشور شده است. به همین دلیل مجارستان برای کاهش فشارهای اتحادیه اروپا و دریافت بودجه این اتحادیه از رای خود برای پیوستن اوکراین به ناتو به عنوان اهرم فشار استفاده می کند.

به گزارش خبرآنلاین، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان مذاکره با اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را اشتباه خواند و گفت که کی‌یف چندین سال نوری با عضویت در این اتحادیه فاصله دارد. اوربان اظهار کرد: وظیفه ما این است که وعده اشتباه بروکسل برای آغاز گفت‌وگو با اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا را اصلاح کنیم.

اوربان همچنین تهدید کرده است که از طرح اتحادیه اروپا برای ارائه بسته کمکی چهار ساله ۵۰ میلیارد یورویی (نزدیک به ۵۳ میلیون دلاری) به اوکراین جلوگیری خواهد کرد. اوربان ماه گذشته نیز در یک سخنرانی در مورد اوکراین گفته بود که که استراتژی اتحادیه اروپا برای جنگ شکست خورده و او دلیلی نمی بیند که مجارستان پول مالیات دهندگان خود را برای حمایت از کشور جنگ زده اوکراین ارسال کند.

چرا مجارستان مخالف عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا است؟

با شروع جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، کی‌یف برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست داد و متعاقباً در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ درخواست رسمی عضویت خود در ناتو را به این سازمان ارائه نمود. پارلمان اوکراین نیز در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ تمامی قوانین مورد نیاز برای عضویت در اتحادیه اروپا را تصویب کرده است. برای عضویت در اتحادیه اروپا هر کشور متقاضی باید شرایط و الزامات سه گانه که به «معیارهای کپنهاگ» مشهور است را فراهم نماید؛ این سه شرط عبارتند از : ۱- ثبات در نهادهای تضمین کننده دموکراسی، حکومت قانون، حقوق بشر و حمایت از حقوق اقلیت ها. ۲- اقتصاد بازار فعال. ۳- توانائی اجرای تعهدات عضویت از جمله ظرفیت اجرای موثر قوانین، استانداردها و سیاست های اتحادیه و پایبندی به اهداف سیاسی اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا.

موضوع عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در کش و قوس مخالفت ها و موافقت ها باقی ماند تا اینکه بالاخره کمیسیون اروپا اخیراً در گزارشی به آغاز مذاکرات برای پیوستن اوکراین به اتحادیه چراغ سبز نشان داد. اوکراین اینک علاوه بر اینکه باید اصلاحات لازم را در زمینه سیاسی و اقتصادی انجام دهد تا بتواند عضو اتحادیه اروپا و ناتو شود باید بتواند رضایت کشورهای مخالفی چون مجارستان را نیز به دست آورد چرا که هر کدام از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا می‌توانند درخواست پذیرش یک عضو جدید را وتو کنند.

مجارستان به دو دلیل با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا مخالف است. اول اینکه بوداپست در یک مبارزه طولانی با اتحادیه اروپا بر سر نقض حاکمیت قانون و استانداردهای حقوق بشر در این کشور است. این امر منجر به عدم پرداخت میلیاردها یورو از بودجه اتحادیه اروپا به این کشور شده است. به همین دلیل مجارستان برای کاهش فشارهای اتحادیه اروپا و دریافت بودجه این اتحادیه از رای خود برای پیوستن اوکراین به ناتو به عنوان اهرم فشار استفاده می کند.

اما دلیل دیگر به اختلاف بین دولت اوکراین و مجارستان بر سر اقلیت مجار ساکن در اوکراین باز می گردد. در سال ۲۰۱۷، پارلمان اوکراین قانون جدیدی در مورد آموزش به تصویب رساند که حقوق اقلیت های قومی را برای تحصیل به زبان مادری خود محدود می کرد. دو سال بعد، یک قانون دولتی جدید تصویب شد که استفاده از زبان اوکراینی را در تمام حوزه های زندگی عمومی اجباری اعلام می کرد. در نتیجه، زبان‌های اقلیت‌های تاریخی، به استثنای چند مورد، تنها در ارتباطات خصوصی یا در جریان رویدادهای مذهبی قابل صحبت هستند. اگرچه هدف اصلی قانون جدید مقابله با نفوذ روسیه در شرق اوکراین بود، اوکراین - به عنوان یک آسیب جانبی - مانع استفاده از همه زبان‌های اقلیت از جمله بلغاری، یونانی، مجارستانی، رومانیایی و لهستانی شد. دولت های خویشاوند این اقلیت های مربوطه همگی علیه رژیم زبانی جدید اعتراض کردند. همچنین چندین سازمان بین المللی نیز صدای خود را علیه قوانین جدید بلند کردند، از جمله شورای اروپا، کمیسیون ونیز، اتحادیه اروپا و ناتو. پس از تصویب این قانون، وزیر امور خارجه مجارستان، پیتر سییارتو، اعلام کرد که مجارستان هر موضوع مهم برای اوکراین را در سازمان‌های بین‌المللی، از جمله ادغام این کشور در اتحادیه اروپا و ناتو را مسدود خواهد کرد.

اوربان، نخست وزیر مجارستان نیز در ماه سپتامبر اوکراین را به دلیل آنچه که به گفته او نقض حقوق مجارهای غرب اوکراین برای تحصیل به زبان خود است، مورد انتقاد قرار داد و به پارلمان مجارستان گفت که دولتش تا زمانی که حقوق زبانی اقلیت ها در اوکراین احیا نشود، در هیچ موضوع بین المللی از این کشور حمایت نخواهد کرد.

۳۱۱۳۱۱