شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#روغن

قیمت روغن افزایش یافت / شوک به خریداران روغن

بازار و اصناف قیمت روغن افزایش یافت / شوک به خریداران روغن

خبر امروز افزایش« ۵.۵ دلار در یک روز» قیمت جهانی روغن توجه کشورهایی که تامین نیازشان به واردات گره خورده را جلب کرد، آنها نگران صرف ارز بیشتر برای واردات هستند.

افزایش نرخ تورم در سال های اخیر سبب شده است تا قیمت روغن خوراکی نیز همواره درگیر تغییر  و بسته به عوامل مختلفی کیفیت عرضه شده آن نیز دچار نوسان شده باشد. از جمله مهمترین عوامل تعیین قیمت روغن در بازار می توان به قیمت روز ارز اشاره کرد که در نهایت سبب بالا رفتن قیمت روغن در بازار می شود.

افزایش ۵.۵ دلاری قیمت روغن در یک روز، خبری است که کشورهای وارد کننده از آن خوشحال نیستند و مردم هم  نگرانند که آیا روی قیمت داخلی تاثیر می‌گذارد؟

در کشور ما کالاهای اساسی با  ارز نیمایی وارد می‌شود تا دولت قیمت مصرف کننده را کنترل کند در واقع قیمت داخلی تحت تاثیر نوسان‌ قیمت جهانی قرار نمی‌گیرد اما افزایش قیمت جهانی خروج ارز را که ۹۰ روغن مورد نیاز را وارد می کنیم بیشتر می‌کند.

امروز بلومبرگ گزارش داد که «قیمت دانه روغنی سویا ۵.۵ دلار در هر بوشل برای تحویل در ماه ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یافت.»

بوشل معیار اندازه گیری وزن ماده خشک است و در کشاورزی کاربرد دارد هر بوشل گندم معادل ۲۷.۲ کیلوگرم است، وزن محصولات مختلف بر اساس بوشل فرق می‌کند.

یک چهارم ارز کالاهای اساسی مربوط به روغن است

بنابه آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، ۹۰ درصد نیاز به روغن در کشور وارداتی است.

محتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به تولید تنها ۱۰ درصد روغن مورد نیاز در داخل، گفت: حدود یک چهارم ارزی که برای واردات کالاهای اساسی از کشور خارج می شود مربوط به روغن است.

به گفته وی «سالانه تا ۱۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می ‌یابد»

امکان تولید روغن نیاز کشور درداخل هست؟

یک کارشناس کشاورزی گفت: کشور سالانه ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کند که حدود ۱.۵ تن برای هر ایرانی است با این وجود در اغلب محصولات اساسی از جمله روغن وابستگی داریم.

وی با ارائه راهکاری گفت:‌ برنامه الگوی کشت باید اجرا شود که تولید محصولات کشاورزی متناسب با نیاز مردم و با اولویت کالاهای اساسی باشد.

وزارت جهاد کشاورزی در سالهای گذشته برنامه‌های افزایش خود اتکایی به روغن تصویب کرده اما تنها ۱۰ درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.