شهر خبر

مغز استراتژیک حماس در جنگ غزه /با ورود ایران به جنگ با اسرائیل در غزه مخالفیم

مغز استراتژیک حماس در جنگ غزه /با ورود ایران به جنگ با اسرائیل در غزه مخالفیم

فارس نوشت: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تبیین آثار عملیات طوفان‌الاقصی و استراتژی ایران در مواجهه با آن، تاکید کرد: هم راهبرد جنگی اسرائیل و هم نفع شخصی نتانیاهو در این است که این جنگ هر چه زودتر پایان یابد.

ابوالفضل عمویی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با تشریح مختصات کلی نبرد حماس با رژیم صهیونیستی گفت: نوع مبارزه جریان مقاومت از جنس «جنگ چریکی» است، به این معنا که گروهی اقدام به عملیات می‌کند، در حالی که می‌داند طرف مقابل به ارتش کلاسیک مجهز است و قابلیت ضربه زدن و در واقع اقدام پدافندی در مقابل این آفند را دارد. با این وصف مشخص است که طراح حمله، حتما از ابتدا در فکر واکنش طرف مقابل بوده و آن را پیش‌بینی کرده است.

وی با بیان اینکه «محمد الضیف» مغز استراتژیک عملیات طوفان‌الاقصی است، گفت: شکی نیست که فرض عملیات حماس این بوده که ارتش رژیم صهیونیستی پاسخ سنگینی به این اقدام خواهد داد.

عمویی با اشاره به مساحت ۳۶۴ کیلومترمربعی غزه یادآور شد: این باریکه چیزی شبیه مسیر جاده تهران – کرج است که از هر دو سمت جاده حدود سه تا پنج کیلومتر باید به وسعت آن افزوده شود. شمال این محدوده شهر غزه و جنوب آن شهر خان‌یونس واقع شده است؛ ضمن اینکه شهرک‌های کوچکتری نیز در بخش میانی نوار غزه قرار دارد. این منطقه اکنون در محاصره کامل قرار دارد، به نحوی که از یک طرف به دریا منتهی می‌شود و از طرف دیگر دیوارهایی به طول ۶۰ کیلومتر در زیرزمین و روی زمین آن را از سرزمین‌های اشغالی جدا کرده است.

به گفته وی، دیوار آهنین اسرائیل به سنسورهای حرکتی و دوربین‌های نظارتی مجهز است اما حماس در عملیات طوفان‌الاقصی توانست از سه نقطه شکاف بر این دیوار وارد و بین ۶ تا ۱۲ کیلومتر به عمق شهرک‌های نظامی نفوذ کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه طراحی و آماده‌سازی عملیات طوفان‌الاقصی حتما یک سال به طول انجامیده است، گفت: این عملیات یک ضربه اطلاعاتی و نظامی قوی به اسرائیل وارد کرد که قابل ترمیم نیست، چراکه با وجود اینکه منطقه مذکور کاملا در سیطره نظارت نیروهای اطلاعاتی متعدد رژیم صهیونیستی است، با این حال هیچ‌یک از این قوای اطلاعاتی نتوانستند وقوع این عملیات را پیش‌بینی کنند.

عمویی با بیان اینکه عملیات طوفان‌الاقصی به سیستم نظامی اسرائیل آسیب زده است، گفت: نه تنها شماری از فرماندهان این رژیم دستگیر شده و به عنوان اسیر در اختیار حماس قرار دارند، بلکه عملا شعار «ارتش شکست‌ناپذیر» و «سرویس نفوذناپذیر» که به ارتش و سرویس اطلاعاتی این رژیم نسبت داده می‌شد، فروپاشید.

وی با بیان اینکه ۹ میلیون نفر زیر پرچم رژیم صهیونیستی حضور دارند که مهاجران سه نسل مختلف به این سرزمین هستند، گفت: اغلب آنها را با ترساندن از تکرار هلوکاست و همین‌طور با وعده ساختن یک جامعه مرفه به اینجا آورده‌اند و حالا با وضعیتی که یک ماه پس از شروع عملیات مذکور در سرزمین‌های اشغالی پیش آمده، عملا تحقق این وعده در افکار عمومی ساکنان، رژیم صهیونیستی زیر سوال است.

وی خاطرنشان کرد: مسابقه رفت با طوفان‌الاقصی برگزار شده و گویی اکنون در مسابقه برگشت هستیم، یعنی اکنون نوبت واکنش اسرائیل به این عملیات است. البته چند روز طول کشید تا رژیم صهیونیستی توانست خود را به اصطلاح جمع کند؛ اما ادعا می‌کنند جنگ سه مرحله‌ای را طراحی کرده‌اند که مرحله اول توقف پشت مرزها، مرحله دوم بمباران هوایی گسترده و مرحله سوم عملیات زمینی است. این پاسخ تاکنون به شهادت بیش از۱۵ هزار نفر در غزه منجر شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهالی غزه با وجود همه فشارهای اسرائیل هنوز به حضور در این سرزمین اصرار دارند، گفت: از طرفی سران تراز اول حماس آسیبی ندیده‌اند و در عین حال موج افکار عمومی بین‌المللی نیز علیه اسرائیل شکل گرفته است؛ طوری که در واشنگتن جمعیت ۳۰۰ هزار نفری به شکل بی‌سابقه‌ای برای اعتراض به رژیم صهیونیستی تجمع اعتراضی برگزار کردند. در لندن نیز جمعیت معترضان به یک میلیون نفر رسید و به همین ترتیب همه کشورها که برخی از آنها با رژیم صهیونیستی اتحاد سیاسی ندارند، با واکنش‌های اعتراضی مردم مواجه شدند که در طول عمر ۷۵ ساله این رژیم بی‌سابقه بوده است.

عمویی سپس به تشریح اوضاع داخلی سرزمین‌های اشغالی پرداخت و گفت: شهرک‌های واقع در غلاف دور غزه با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن تخلیه شده و در شمال سرزمین‌های اشغالی که با لبنان هم‌مرز است نیز، به واسطه بمباران حزب‌الله، بیش از ۵۰ هزار نفر از ساکنان خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. به این ترتیب جمعیت بیش از 300 هزار نفری از یهودیان تاکنون در این جنگ آواره هستند که برخی از آنها در هتل‌ها و ورزشگاه‌ها و برخی در شهر ایلات واقع در ساحل دریای سرخ اسکان داده‌اند.

این در حالی است که ایلات نیز مکرر توسط حماس و انصارالله یمن موشک‌باران شده و این سوال برای شهرک‌نشین‌ها پیش آمده که اگر اینجا هم امن نیست، پس کجا باید برویم؟ این‌ها مسائل مهمی است که رژیم صهیونیستی در درون خود با آنها مواجه است.

وی با بیان اینکه اسرائیل از ابتدای تاسیس تاکنون هیچ جنگ بیش از دو ماهی را تجربه نکرده است گفت: راهبرد این کشور در جنگ‌ها از ابتدا جنگ سریع و غافلگیرکننده بوده است؛ اما حالا خودش غافلگیر شده است. از طرفی به دلایل مختلف از جمله ترکیب نامتجانس این رژیم، امکان طولانی کردن جنگ را ندارد؛ به‌ویژه با توجه به اینکه محبوبیت حزب راستگرای حامی نتانیاهو از همه احزاب بیشتر افت کرده و حتی بعد از پایان بحران نظامی نیز حتما بحران سیاسی در انتظار این رژیم است و دولت فعلی قطعا فرو خواهد پاشید.

عمویی ادامه داد: با این وصف نفع شخصی نتانیاهو در این است که خیلی زود راه حلی برای پایان جنگ پیدا کند، به‌ویژه با توجه به اینکه ارزش پول اسرائیل افت کرده و دولت او با شعار برقراری امنیت برای توسعه اقتصادی روی کار آمد و سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی گوناگونی نیز در سال‌های اخیر در این سرزمین صورت گرفته است که حالا با وجود جنگ، یا با نیروی انسانی اندک اداره می‌شوند و یا بعضا در فکر خروج از این سرزمین هستند.

این نماینده مجلس در مورد نقش ایران در عملیات طوفان‌الاقصی نیز توضیح داد: پس از این نبرد بسیاری از کشورها به نقش منطقه‌ای ویژه‌ای که ایران بازی می‌کند، معترف شدند و از طرفی در داخل کشور نیز برای مردم معلوم شد جریانی که به عنوان اپوزیسیون از سال گذشته متحد شده بود، رویکرد کاملا اسرائیلی دارد. در میان کشورهای عربی منطقه نیز برخی روند حمایت خود از رژیم صهیونیستی را تا حدودی متوقف کردند که عربستان یکی از آنهاست. بنابراین موجودیت اسرائیل به چالش کشیده شده است. امریکا نیز دو بار تلاش کرد قطعنامه‌ای به نفع اسرائیل به شورای امنیت ببرد اما موفق نشد و همه این‌ها نشان از انزوای بی‌سابقه این رژیم دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از نتایج جنگ اخیر غزه، نمایش توان نظامی جریان‌های مقاومت در منطقه است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال توان موشکی انصارالله یمن برای حضور در منطقه آشکار و این گروه به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای به رسمیت شناخته شد؛ در حالی که تا پیش از این حوزه عمل انصارالله فقط کشور یمن بود. در عراق نیز گروه‌های مقاومت حوزه عمل خود را وسعت دادند و همه این‌ها نتیجه عملیات طوفان‌الاقصی است. در واقع این نبرد به نزدیک شدن میدان‌های مقاومت در منطقه انجامید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته شاید برخی انتظار داشته باشند که ایران یا برخی دیگر از کشورهای منطقه به شکل مستقیم به جنگ ورود کنند، اما ما مخالفیم چراکه از یکسو تصویر خوبی از توان دفاعی حماس وجود دارد و از سوی دیگر این نبرد در حال حاضر یک مبارزه ملی و آزادی‌بخش است، اما اگر کشورهای دیگر در آن دخالت کنند، ممکن است ماهیت آن به جای «دفاع مشروع» یک «جنگ منطقه‌ای» به نظر بیاید و کشورهای دیگری را نیز درگیر کند که حتما به ضرر همگان خواهد بود. البته ما مرتب این پیغام را اعلام می‌کنیم که اگر جنگ پایان نیابد، نمی‌توانیم تضمین بدهیم که مقاومت منطقه ساکت خواهد نشست.

مهمان نشست جانبازان با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه حاضر به ترک خانه و کاشانه خود نیستند، گفت: این افراد بی‌وطنی را با تمام وجود درک کرده‌اند و تمایل ندارند از سرزمین خود بگریزند. آنها می‌دانند که اگر ایستادگی نکنند اوضاع بدتر خواهد شد. بنابراین بسیاری از کسانی که امکان خروج داشتند، ایستادگی را انتخاب کردند تا ضربه به رژیم صهیونیستی را از نزدیک مشاهده کنند.

وی در پاسخ به سوالی یکی از جانبازان مبنی بر اینکه محروم کردن اسرائیل از نفت و گاز تا چه اندازه امکان‌پذیر است، گفت: در این رابطه سران کشورهای عربی باید تصمیم موثری اتخاذ کنند. برخی از کشورهای اسلامی به‌رغم شعارها در عمل به خواسته‌های مردم کشور خود اهمیت نمی‌دهند و همچنان روند تجارت با اسرائیل را دنبال می‌کنند. این واقعا عجیب است و باید تلاش کنیم محروم کردن اسرائیل از انرژی به مطالبه افکار عمومی در جهان اسلام تبدیل شود.

2727