شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جهان اسلام#مسلمان#فلسطین#آبان

اسرائیل حاضر به امتیاز دادن نیست/ فاطی درباره چالش‌های زنان مسلمان گزارش داد/ بازخوانی خاطرات آیت‌الله هاشمی

اسرائیل حاضر به امتیاز دادن نیست/ فاطی درباره چالش‌های زنان مسلمان گزارش داد/ بازخوانی خاطرات آیت‌الله هاشمی

هاشمی‌رفسنجانی بیست و هشتم آبان ۱۳۷۹ در مورد افتتاح سمینار اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های زنان جهان اسلام نوشته و به اجلاس فلسطین هم اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، متن کامل خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی را در ۲۸ آبان ۱۳۷۹ می‌خوانید.

مجمع [تشخیص‌ مصلحت‌ نظام]، جلسه داشت. سیاست‌های کلی قضایی را تکمیل‌ کردیم. در مورد بررسی استفساریه مجلس [در خصوص قانون مطبوعات] که پس از مخالفت شورای نگهبان به مجمع آمده، پرسیدند گفتم، برای بررسی به کمیسیون‌ها ارسال شده است.

تا غروب‌،کارها را انجام دادم و مغرب، برای افتتاح سمینار اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های زنان جهان اسلام ، [«چالش‌های فراروی زنان مسلمان در آغاز قرن بیست و یکم»] به مرکز تحقیقات وزارت امورخارجه رفتم. فاطی، [رییس انجمن همبستگی زنان ایران]، گزارش داد. من هم در مورد چالش‌های اجتماعی‌ که زنان مسلمان در قرن آینده مواجه‌اند، صحبت‌ کردم و مهم‌ترین ‌آنها را خطر نشناختن اسلام و نفوذ فرهنگ بیگانه معرفی‌کردم.

بعد از جلسه، با جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی عرب، ملاقات مختصری داشتم. برای اجلاس فلسطین آمده‌اند. خوشامد گفتم و بر ادامه انتفاضه، تأکیدکردم که باید برنامه‌ریزی شود. معلوم است که اسراییل، حاضر به امتیاز دادن نیست و عقب‌نشینی انتفاضه هم خطرناک است.آنها از انسجام یا اهتمام ایران به مسایل فلسطین و لبنان، به خصوص از شخص من که محوری برای این سیاست بوده‌ام، تشکرکردند.

اتحادیه اروپا، [حادثه] قتل‌عام ارامنه در ترکیه سابق را به رسمیت شناخته و ترکیه را عصبانی کرده است. قبلاً کنگره آمریکا هم می‌خواست آن را به رسمیت بشناسد که با فشار ترکیه، [بیل] کلینتون، [رییس‌ جمهور آمریکا]، مانع آن شد و اتحادیه‌ اروپا، برخلاف‌ سیاست‌ آمریکا، خواسته است که به زودی دولت مستقل فلسطین تشکیل شود.

آخر شب، همشیره‌ها طاهره و صدیقه آمدند. مدتی بود که آنها را ندیده بودم. طاهره هم کسالت قلب و چشم دارد.گفت، امشب قفسه‌سینه‌اش دردگرفته؛ گفتم فردا به نوق مراجعت نکند و بماند که دکتر او را ببیند. شب اینجا ماندند.

۲۱۹۲۲۰