شهر خبر

پروژه مسکن ملی نیازمند خارجی‌ها شد / فناوری ساخت مسکن داریم، پول نداریم

اقتصاد پروژه مسکن ملی نیازمند خارجی‌ها شد / فناوری ساخت مسکن داریم، پول نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد که حضور شرکت‌های خارجی در پروژه نهضت ملی مسکن برای تأمین مالی است.

در جریان اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، راهکارهایی برای پیشبرد سریعتر و بهتر این طرح ارائه شد. یکی از این راهکارها، استفاده از فناوری نوین  و اجرای این فناوری در ساخت و ساز مسکن بود. البته همچنان چالش‌های مالی گریبان‌گیر این پروژه است. از این رو در نظر گرفته شد تا به موضوع حضور شرکت‌های خارجی در طرح نهضت ملی مسکن رسیدگی شده تا روند اجرای این طرح را تسریع و تسهیل کند.

حضور شرکت‌ها و کشورهای خارجی در برنامه نهضت ملی مسکن تأیید شد. از زمان اجرای این برنامه، ارتباط با کشورهای دیگر برای فعالیت در نهضت ملی مسکن بیشتر به منظور صنعتی‌سازی و ورود فناوری ساخت مطرح بود.

محمدمهدی حیدری، معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد که ورود کشورهای دیگر به نهضت ملی مسکن برای تأمین مالی است چون شرکت‌های داخلی توان و فناوری صنعتی‌سازی را دارند و نیازی به حضور شرکت‌های خارجی برای تأمین فناوری صنعتی‌سازی نداریم.

روز گذشته حسن تیزمغز مشاور وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد که «با ۸ کشور خارجی برای ورود فناوری نوین ساخت به کشور توافق شده است.» اما معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: حضور هر شرکت داخلی یا خارجی برای صنعتی‌سازی و ورود فناوری ساخت در همه برنامه‌های ساخت‌وساز و همچنین نهضت ملی مسکن باید به تأیید مرکز تحقیقات راه و مسکن برسد.

وی افزود: در این زمینه تا کنون تعدادی شرکت داخلی که شامل شرکت‌های دانش‌بنیان هم می‌شود، برای ورود به نهضت ملی مسکن توسط مرکز تأیید شده‌اند و در واقع صنعتی‌سازی و فناوری نوین به نهضت ملی مسکن وارد شده و اکنون چند پروژه مانند پروژه مسکن یک طبقه یزد، پروژه مهرگان قزوین، نهضت ملی کرج و چند پروژه دیگر با فناوری نوین در حال ساخت است.

حیدری خاطرنشان کرد: در حوزه صنعتی‌سازی، در کشور شرکت‌های توانمندی داریم و دانش فنی صنعتی‌سازی در کشور وجود دارد، شرکت‌های زیادی در حوزه صنعتی‌سازی ورود کرده‌اند و با تأیید ما این شرکت‌ها به پروژه‌های نهضت ملی مسکن وصل شده‌اند. البته ما با شرکت‌های خارجی نیز مذاکره کرده‌ایم اما تأکید می‌کنم که این شرکت‌ها از نظر فنی و توانمندی صنعتی‌سازی نسبت به شرکت‌های داخلی برتری ندارند اما از نظر تأمین لجستیک، مدیریت پروژه و مدیریت ساخت، شرکت‌های خارجی توانمندی بیشتری دارند ولی از نظر فنی، شرکت‌های داخلی برتری دارند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مذاکره با شرکت‌ها و کشورهای خارجی، برای تأمین مالی نهضت ملی مسکن پیش می‌رود و بخشی از این تأمین مالی به‌صورت فاینانس خواهد بود.

حیدری گفت: در بخش ساخت مسکن صنعتی و با کیفیت، نیاز فنی به کشورهای دیگر نداریم، مذاکره با کشورهای خارجی با هدف سرمایه‌گذاری در طرح نهضت ملی مسکن است و در ارتباط با خدمات فنی و مهندسی از شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم. اولویت‌ اجرای نهضت ملی مسکن بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است. نگاه مجموعه وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات در بحث نهضت ملی مسکن این است که سه محور کیفی سازی، ارزان‌سازی و افزایش سرعت ساخت در دستور کار قرار گیرد. برای اجرای تعهد دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال راهکار ما بحث صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه ساختمان‌سازی است.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه در طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهبردهای اصلی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است، گفت: به منظور دستیابی به اهداف مدنظر برای توسعه صنعتی‌سازی سیاست ما مبنی بر بهره‌مندی مضاعف از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان در انجام نهضت ملی زمین و مسکن است.

در برنامه نهضت ملی مسکن، دولت قصد دارد با کمک بخش خصوصی ۴‌میلیون مسکن بسازد و به بازار مصرف عرضه کند. مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز بر این موضوع تأکید دارد که «در دولت سیزدهم تلاش کردیم فناوری جدید را وارد ساخت‌وساز کنیم. در کنار بهره‌مندی از فناوری نوین ساخت از نیروی انسانی داخل کشور بهره گرفته خواهد شد، در برنامه است چندین کارخانه پیش‌ساخته راه‌اندازی کنیم و در این کارخانجات از نیروی داخل استفاده خواهد شد.»

روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی نیز تأکید کرد که «عملیات ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم آغاز شده و در ساخت‌وسازها موضوع کیفیت و کمیت هر دو با هم مورد توجه قرار دارد.»

فناوری جدید ساخت‌وساز در نهضت ملی مسکن

سیاست دولت در نهضت ملی مسکن، افزایش کیفیت ساخت‌وساز همزمان با افزایش سرعت ساخت با استفاده از صنعتی‌سازی است. در این خصوص اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تسهیلگری دولت برای ساخت‌وساز خبر داد و گفت: ۱۰ نوع فناوری و روش نوین ساخت شناسایی شده است.

وی افزود: در توافق با وزارت راه و شهرسازی مقرر شده ساخت نهضت ملی مسکن در قالب نظام فنی و اجرایی عملیاتی شود. حدود ۱۰ نوع فناوری جدید و روش‌های صنعتی‌سازی تصویب شده که قابلیت ساخت در کشور و در قالب طرح نهضت ملی مسکن را دارد. مجلس تلاش دارد قوانینی را به تصویب برساند که ضمن تسهیلگری در ساخت‌وساز منجر به کاهش قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان واقعی مسکن شود.