شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایران#دولت

رایزنی‌های پنهان آمریکا برای برکناری نتانیاهو/ راه حل دو دولتی احیا می‌شود

رایزنی‌های پنهان آمریکا برای برکناری نتانیاهو/ راه حل دو دولتی احیا می‌شود

ایران نوانس نوشت: مقامات دولت آمریکا در گفتگوهای خصوصی با تعدادی از مقامات منطقه ای به آنها اطلاع داده اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از جنگ جاری کنار گذاشته خواهد شد و آنها را به برنامه ریزی برای دوران پس از نتانیاهو تشویق کرده اند.

جنگ جاری در فلسطین به یکی از ویرانگرترین جنگ های بین اسرائیل و مردم فلسطین تبدیل شده و تصاویر بی سابقه ای را در کشتار مردم بیگناه غزه به ویژه زنان و کودکان ثبت کرده است. اسرائیل هزاران حمله هوایی و چندین اقدام زمینی را علیه منطقه محاصره شده غزه انجام داده که شمار قربانیان آن به بیش از ۱۲ هزار نفر رسیده و آوارگی صدها هزار نفر دیگر را رقم زده است. اوضاع انسانی در غزه وخیم بوده و نبود منابع اولیه مانند آب، برق، سوخت و دارو و بیم گسترش بیماری های جدید آن را تشدید کرده است.

اقدامات اسرائیل در هدف قرار دادن عمدی زیرساخت های غیرنظامی، از جمله بیمارستان ها، مدارس، نانوایی ها و دفاتر رسانه ای و …، در تعارض آشکار با قوانین بشردوستانه بین المللی بوده اند. سازمان های حقوق بشری اسرائیل را به «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» متهم کرده و خواستار تحقیقات مستقل شده اند.

ناظران از اقدامات نامتناسب و حملات کور اسرائیل انتقاد کرده و معتقدند این اقدامات در کنار عوامل موثر بر جنگ، نظیر اشغالگری، محاصره و توسعه شهرک سازی ها در فلسطین، شرایط را پیچیده تر خواهند کرد.

نقش و انگیزه های آمریکا، به عنوان حامی و متحد اصلی تل آویو، در این بحران محل سوال و چالش جدی بوده است. دوگانگی قابل توجهی در سیاست آمریکا در این زمینه مشاهده شده است. کاخ سفید، علنا و عملا، از حملات اسرائیل به غزه حمایت کرده و دست ارتش این رژیم را در ارتکاب هر عملی باز گذاشته است. آمریکا به موازات آن، اخیرا در گفتگوهای خصوصی با مقامات منطقه ای، تلاش کرده است تمایزی را تحت عنوان «اسرائیل خوب» و «اسرائیل بد» به تصویر بکشد.

به نظر می رسد . کاخ سفید به دنبال این است که کابینه پس از نتانیاهو را به عنوان «اسرائیل خوب» برای برخی کشورهای منطقه ای معرفی کند و با تاکید بر راه حل دو دولت در پی کسب موافقت آنهاست؛ هر چند که اقدامات اسرائیل و آمریکا طی دهه های گذشته و به ویژه در جنگ جاری، حتی این راه حل را در سنگلاخ برده است.

این اقدام علاوه بر کنار زدن نتانیاهو و احیای شانس عادی سازی، کنترل شدت واکنش ها به اقدامات ارتش اسرائیل در غزه را نیز دنبال می کند.

مواضع آمریکا در قبال جنگ غزه همواره دچار تناقض بوده است. آمریکا در موضع گیری سیاسی به پیگیری راه حل سیاسی اشاره می کند، اما در عمل در حملات اسرائیل به غزه مشارکت مستقیم دارد. واشنگتن طی سالهای گذشته پایتخت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد، اقدامی که هم بر خلاف قوانین بین الملل و هم قطعنامه های سازمان ملل است.

منتقدان معتقدند که آمریکا با کمک و مشارکت نظامی و مالی، در کنار ایجاد مصونیت سیاسی و حقوقی برای اسرائیل، شریک جنایات جنگی این رژیم در غزه است. علاوه بر این، آمریکا در کنار کشورهای اروپایی، مانع آتش بس در جنگ بوده است؛ اقدامی که منجر به ادامه جنگ و کشتار مردم غیرنظامی بیشتری شده است.

311311