شهر خبر

قیمت برنج همچنان در اوج / شکایت مردم علیه این خودروساز بی‌نتیجه ماند

اقتصاد قیمت برنج همچنان در اوج / شکایت مردم علیه این خودروساز بی‌نتیجه ماند

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳ ( ۲۸ آبان ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

رهبر شرکتی به نام کروز که متعلق به جنرال موتورز است و روی ایجاد تاکسی‌های روباتی کار می‌کند، به دلیل تصادفی که باعث شد آنها برای مدتی استفاده از خودروهای خودران خود را متوقف کنند، در حالی ابراز تاسف خود از این موضوع را اعلام کرد، گفت:« ایمنی این خودروها در حال بررسی است.» مدیرعامل این شرکت، ایمیلی را برای کارکنان ارسال کرد. وی گفت که این شرکت به کارکنان فرصت دیگری برای فروش سهام خود در شرکت می‌دهد. این تنها دو روز پس از لغو پیشنهاد قبلی شرکت برای فروش سهام صورت گرفت.

هند که بزرگترین صادرکننده برنج در جهان است، احتمالاً برای مدتی میزان فروش برنج خود را به کشورهای دیگر محدود خواهد کرد. این بدان معناست که قیمت برنج ممکن است بالا بماند، مشابه سطوحی که در طول بحران جهانی غذا در سال ۲۰۰۸ مشاهده شد. هند در ۱۰ سال گذشته یکی از کشورهای پیشرو در صادرات کالا بوده است زیرا قیمت آنها پایین است و محصولات زیادی برای فروش در دسترس است. اخیراً تقریباً ۴۰ درصد از کل صادرات جهانی از هند بوده است. کشورهای افریقایی مانند بنین و سنگال از عمده‌ترین کشورهایی هستند که این محصولات را از هند خریداری می‌کنند.

 

روزنامه واشنگتن پست ( The Washington Post) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

سام آلتمن که اخیراً از سمت مدیرعاملی OpenAI برکنار شد، به فکر بازگشت به کار برای شرکت سازنده چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT است و در عین حال در نظر دارد یک سرمایه‌گذاری تجاری جدید با هوش مصنوعی را آغاز کند. آلتمن پس از برکناری توسط هیات مدیره در اقدامی شگفت‌انگیز، جلسه‌ای با مدیران OpenAI داشت تا درباره بهبود ساختار مدیریت شرکت صحبت کند. در همان زمان، او همچنین با برخی از پژوهشگران اصلی OpenAI و حامیانش در مورد چگونگی راه‌اندازی یک شرکت جدید هوش مصنوعی صحبت کرد.

پیشنهادهای جدید از سوی اداره حمایت مالی مصرف‌کننده (CFPB) می‌تواند به کاهش اثرات منفی بدهی‌های پزشکی بر گزارش‌های اعتباری امریکایی‌ها کمک کند. دولت بایدن قانونی را پیشنهاد می‌کند که از تأثیر منفی صورت‌حساب‌های پزشکی پرداخت‌نشده بر امتیازات اعتباری افراد جلوگیری می‌کند. به این معنی که اگر افراد صورت‌حساب‌های پزشکی دارند که نمی‌توانند آنها را بپردازند، به امتیاز اعتباری آنها آسیبی وارد نشده و در آینده خللی در جریان وام گرفتن مردم ایجاد نخواهد شد. بدهی پزشکی زمانی است که شخصی برای پرداخت هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی خود بدهکار است. در ایالات متحده، مردم تا ژوئن ۲۰۲۱ حدود ۸۸ میلیارد دلار بدهی پزشکی داشتند. این امر بر بسیاری از مردم تأثیر می‌گذارد، به طوری که حدود ۴۱ درصد از امریکایی‌ها به دلایل مختلف، مانند نیاز به مراقبت‌های پزشکی غیرمنتظره یا مجبور به پرداخت هزینه‌ها، با بدهی پزشکی سروکار دارند. که به طور کامل تحت پوشش بیمه نیستند.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

یک قاضی در ایالات متحده این شکایت را رد کرد که تسلا، شرکت خودروهای الکتریکی متعلق به ایلان ماسک را به تسلط بر بازارهای تعمیرات و قطعات خودرو متهم کرده بود. در این دادخواست ادعا شده بود که اعتبار شرکت تسلا باعث شده تا مشتریان قیمت‌های بالایی بپردازند و مدت طولانی برای تعمیر منتظر بمانند. اما قاضی این شکایت را رد کرد. این قاضی مدعی شد که مشتریانی که شکایت دسته جمعی را علیه شرکت تسلا مطرح کرده اند، شواهد کافی برای اثبات بی‌اطلاعی از مشکلات خودروهای خود در هنگام خرید، ندارند.

جرمی هانت، رئیس خزانه‌داری بریتانیا می‌گوید که اکنون که تورم در حال کاهش است، دولت می‌تواند برخی از مالیات‌ها را کاهش دهد، اما هرگونه کاهش همراه با فشار بر مزایای رفاهی خواهد بود. رسانه‌های بریتانیایی گزارش داده‌اند که در بیانیه بودجه پاییز جرمی هانت در روز چهارشنبه، تسهیلاتی برای کسب و کارها و صاحبان املاک ثروتمند وجود خواهد داشت. وی در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف اعلام کرده بود: اقتصاد بریتانیا رو به بهبود است و دولت راهی برای کاهش بار مالیاتی در پیش خواهد گرفت.