شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#باکو

توافق باکو و ایروان بر سر اصول اساسی پیمان صلح

توافق باکو و ایروان بر سر اصول اساسی پیمان صلح

ایسنا نوشت: نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان و باکو توانستند بر سر اصول اساسی یک معاهده صلح توافق کنند، اما هنوز «زبان دیپلماتیک» یکدیگر را نمی‌فهمند.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که توانسته با باکو درباره پایه‌های اساسی یک معاهده صلح به توافق برسد، اما هنوز اختلاف‌نظرهایی از منظر دیپلماتیک میان این دو کشور وجود دارد.

مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ده‌ها سال قبل در جریان است و بخش اعظم آن به منطقه قره‌باغ کوهستانی مربوط می‌شود؛ منطقه‌ای که در ماه سپتامبر نیروهای آذربایجان آن را از کنترل اکثریت ارمنی‌تبار نزدیک به ایروان خارج کردند.

به گزارش خبرگزاری تاس، پاشینیان گفت که گفت‌وگوها بر سر امضای توافق صلح پیشرفت‌هایی داشته است؛ اما این دو کشور هنوز بر سر پاره‌ای از مسائل اختلاف‌نظر دارند.

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: درباره روند صلح با باکو خبرهای خوب و بدی داریم. خبر خوب این است که اصول اساسی توافق صلح با آذربایجان مورد پذیرش قرار گرفته است. این کار با میانجی‌گری شارل میشل، رئیس شورای اروپا و دیدار من با رئیس‌جمهوری آذربایجان در بروکسل انجام شد.

او در ادامه گفت: مهم‌ترین خبر بد این است که ما هنوز از منظر دیپلماتیک، حرف یکدیگر را نمی‌فهمیم و به دو زبان مختلف صحبت می‌کنیم.

همچنین به گزارش تاس، پاشینیان پیشنهاد تبادل تمامی اسرای آذربایجانی با تمامی اسرای ارمنی را مطرح کرده است.

تنش‌های این دو کشور منطقه قفقاز در ماه سپتامبر به اوج خود رسید. باکو در ۱۹ سپتامبر از آغاز عملیات «ضدتروریستی» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه بوده و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاک‌سازی ارمنی‌ها از قره‌باغ را داشته است.

در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد. چند روز بعد هم استقلال‌طلبان قره‌باغ تمامی اظهارات پیشین مبنی بر اعلام استقلال از جمهوری آذربایجان را پس گرفتند.

بیش از ۱۰۰ هزار تن از ۱۲۰ هزار شهروند ارمنی‌تبار قره‌باغ پس از حمله باکو به ارمنستان گریخته‌اند. همچنین الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان پیش‌تر به چندین شهر منطقه قره‌باغ سفر کرده و پرچم جمهوری آذربایجان را در این مناطق بالا برد.

310310