شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سرما#بارش برف#برف و کولاک

هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۹ استان/ آماده سرما باشید

هشدار نارنجی هواشناسی برای ۱۹ استان/ آماده سرما باشید

همشهری‌آنلاین نوشت: سازمان هواشناسی با صدور ۳ هشدار نارنجی و زرد از رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و بارش برف و کولاک در نقاط سردسیر و ارتفاعات خبر داد.

سازمان هواشناسی کشور با اشاره به فعالیت سامانه بارشی همراه با رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و احتمال کولاک هشدار زرد صادر کرد.

بر اساس این هشدار، مناطق زیر در روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه تحت تاثیر سامانه فوق خواهند بود:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۸: آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه غربی لرستان، خوزستان، بوشهر، غرب فارس

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۹: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، اصفهان، کرمان، هرمزگان، یزد و ارتفاعات و دامنه در گلستان، مازندران و گیلان

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۳۰: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، شمال و شرق خوزستان، لرستان و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران و سمنان

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقت، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال تاخیر در پرواز، احتمال لغزندگی در جاده های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، آمادگی راهداری جهت برف روبی در گردنه ها و نقاط سردسیر.

سازمان هواشناسی همچنین با تاکید بر تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ همراه با رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما و در نقاط سردسیر و ارتفاعات بارش برف و کولاک هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار نیمه جنوبی و غرب آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز و تهران و نیمه غربی استان‌های هرمزگان و کرمان در مخاطره جوی خواهند بود.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال و خسارت به محصولات باغی و زراعی پیش‌بینی شده است.

عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد، آمادگی راهداری جهت برف روبی در گردنه ها و نقاط سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد دیگری از افزایش سرعت وزش باد جنوب شرقی (بیشینه سرعت وزش باد تا ۳۲ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲/۵ متر در سواحل و بیش از ۲/۵ متر در فراساحل و رخداد رگبار و رعد و برق خبر داد.

بر اساس این هشدار نیز مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر در شمال خلیج فارس از عصر یکشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۸ تا پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ با مخاطره جوی مواجه خواهند شد.

بر اثر این مخاطره جوی خطر غرق‌شدن شناگران و پاره‌شدن تورهای صیادی، اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی، خطر غرق‌ شدن شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌ سنگین، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی و اختلال در فعالیت های سکوهای نفتی محتمل خواهد بود.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

منع شنا و غواصی و تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی ها به بندر، منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط کلیه فعالان دریایی.

۴۷۲۳۶