شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#دیپلماسی

شهر نئوم؛ پروژه‌ای برای عربستان یا گامی در تحقق آرزوهای یهود؟

شهر نئوم؛ پروژه‌ای برای عربستان یا گامی در تحقق آرزوهای یهود؟

پایگاه دیپلماسی پلاس نوشت: گروه رسانه‌ای خط البلده در مستندی راجع به اهداف ساخت شهر نئوم، شواهدی مبنی بر وجود انگیزه‌های یهودی پشت پرده این پروژه ارائه کرده است.

احمد حفصی، روزنامه­‌نگار الجزایری، مستندی را درباره شهر نئوم، که تولید گروه رسانه‌­ای خط البلده می‌­باشد، روز ۲۱ آبان­ماه ۰۱۲ نوامبر ۲۰۲۳) در صفحه خود منتشر کرده است. مستند مذکور که درباره اهداف پنهان پشت احداث این شهر عجیب و پرسروصداست، می‌گوید:

در عربستان، یک جامعه یهودی با بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت حضور دارد. سوال اکنون این است که از چه زمانی جامعه یهودی در عربستان ساکن شده و علاقه آن­ها به پروژه نئوم چیست؟

پروژه صهیونیستی در شبه جزیره عربستان: در مذاکراتی با نام خاورمیانه جدید، شیمون پرز، رئیس سابق اسرائیل، از پروژه اقتصادی عظیمی برای اسرائیل پرده برداشت که طی آن، اسرائیل را از طریق عربستان به دریای سرخ و بعد از آن به شرق وصل کرده و آن را به اقتصاد برتر منطقه تبدیل کند. او در این باره گفت: فرصتی برای عادی­‌سازی با سران عرب نداریم، بهترین راه عادی‌­سازی، عادی­‌سازی از طریق اقتصاد است. این همان حرفی است که نتانیاهو و ترکی الفیصل نیز می­‌زنند و در پی پروژه­ای هستند که همکاری ایده­‌های عربی با سرمایه اسرائیلی را محقق کند.

در سال ۲۰۱۷، پروژه نئوم توسط بن­‌سلمان معرفی شد، شهری که به اوهام نزدیک­تر است تا واقعیت. شهری که از ریاض ۱۱۰۰ کیلومتر، ولی تنها دو ساعت با مرز اسرائیل فاصله دارد. در اجرای این پروژه، شرکت‌­های اسرائیلی در زمینه انرژی خورشیدی، سیستم‌­های داده­ و اطلاعات و سایر موضوعات فعالیت دارند که همین موضوع دلیل کافی برای رفت و امد مقامات اسرائیل به عربستان برای بررسی روند انجام پروژه نئوم است.

اما نکته مهم­‌تر، اسراری است که در دل نئوم وجود دارد. هرچند بن­‌سلمان نام نئوم را برگرفته از NEO به مفهوم جدید و M  که اول نام خودش است معرفی کرده و این شهر را، شهر جدید محمد بن­‌سلمان نامیده است. اما سرزمین ناعوم که در تورات آمده است، نشان می‌دهد کلمه NEUM، ترجمه عبری کلمه بابل است. شهر نئوم امروزی که ۲۶ کیلومتر مربع مساحت دارد، دقیقا مطابق با مرزهای شهر مدین محل زندگی و حکومت شعیب نبی علیه‌السلام است. اهمیت این منطقه بر اساس نقل نادرستی است که معتقد است بنی­ اسرائیل از مصر به سمت این سرزمین فرار کردند، نه به صحرای سینا. اسرائیلی‌­ها برای اثبات مدعای خود، از متخصصینی استفاده کردند تا آثار تاریخی را در این منطقه پیدا کرده و آن را سند مدعای خود قرار دهند. تا جایی که ادعا کرده‌­اند کوه سینا که خدا در آن بر حضرت موسی تجلی یافت،نه در صحرای سینا، که در همین مدین واقع شده است که الان با نام کوه اللوز شناخته می­شود. همچنین در این منطقه ۱۲ چشمه آب و نخلستانی با ۷ درخت نخل که در تورات آمده است را یافته‌­اند. در همین راستا، افراد شناخته شده اسرائیلی­ از جمله حاخام یعقوب هرتزوگ، مردم را به دیدن این منطقه تاریخی در عر بستان تشویق می‌کنند.

از سویی نیز یهودیان افراطی بر اساس طالع­‌بینی­‌های خود، به بشارتی معتقدند که بر اساس آن بن‌­سلمان می­‌تواند همان هشتمین پادشاه سلسله مملکت خود باشد که شهر بابل را از نو بنا می‌­کند.

اکنون سوال این است که آیا نئوم واقعا شهری است که برای سعودی‌­ها بنا شده است؟

۳۱۱۳۱۱