شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#نفت ایران

محکومیت دو فرد در آمریکا به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران

محکومیت دو فرد در آمریکا به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران

ایسنا نوشت: دو شهروند آمریکایی به اتهام آنچه تلاش برای فروش نفت ایران برخلاف قوانین تحریمی آمریکا عنوان شده است، مجرم شناخته شدند.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیات منصفه در این کشور دو مرد در ایالت تگزاس را به اتهام تلاش برای فروش نفت ایران بر خلاف تحریم‌های اعمال شده توسط واشنگتن و توطئه برای ارتکاب پولشویی محکوم کرده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است که ژنیو وانگ، ۴۲ ساله و دانیل ری لین، ۴۲ ساله روز چهارشنبه از سوی این هیات منصفه مجرم شناخته شدند و هر کدام با حداکثر مجازات ۴۵ سال زندان روبرو هستند.

بنابر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، این دو مرد قصد داشته‌اند که از ایران نفت بخرند و با پنهان کردن منشاء آن، سپس آن را به پالایشگاهی در چین بفروشند.

به گزارس خبرگزاری رویترز، ری لین رئیس شرکت خصوصی Stack Royalties، یک شرکت مستقر در تگزاس است که حقوق معدنی نفت و گاز را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گروه‌های سهام خصوصی می‌فروشد.

وکیل مدافع ری لین در بیانیه‌ای به رویترز گفت که این پرونده بر اساس عوامل مخفی دولت است که به لین «میلیون‌ها دلار سود» در صورت شرکت در این طرح پیشنهاد داده‌اند. وی در ادامه تاکید کرد که این یک نمونه ظالمانه از تجاوز دولت است.

او همچنین تاکید کرد که به این محکومیت اعتراض خواهد کرد.

وکیل ژنیو وانگ به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این دو مرد پیش از این در سال ۲۰۲۰ به همراه سه نفر دیگر در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه شرقی پنسیلوانیا متهم شده بودند. سوابق این دادگاه نشان می‌دهد که دو همدست آنها در آن زمان به جرم خود اعتراف کرده‌اند.

مت اولسن، رئیس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا در واکنش به این حکم در بیانیه‌ای گفت: وزارت دادگستری کسانی را که تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کنند و امنیت ملی ما را برای سود شخصی به خطر می‌اندازند، تحمل نخواهد کرد.

بنابر گزارش رویترز، باوجود تحریم‌هایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یک‌جانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که بین تهران و شش قدرت جهانی حاصل شد بر صادرات نفت تهران مجدداً اعمال کرد، چین کماکان بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران در جهان است.

محکومیت این دو مرد ۴۲ ساله آمریکایی قرار است در ۲۹ فوریه ۲۰۲۴ اعلام شود.

311311