شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#لیبی#آمریکا#حماس#فلسطین#وزارت خارجه

شوشتری: حماس بنایی برای نگه داشتن اسرا ندارد/ به لیبی و سودان سفیر اعزام می‌کنیم/دنبال گسترش جنگ نیستیم

شوشتری: حماس بنایی برای نگه داشتن اسرا ندارد/ به لیبی و سودان سفیر اعزام می‌کنیم/دنبال گسترش جنگ نیستیم

ایسنا نوشت: مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، اظهارکرد: آمریکا باید پاسخگوی اقدامات و تصمیمات خود که باعث طولانی شدن جنگ در فلسطین شده، باشد.

در ارتباط با تحولات اخیر در اراضی اشغالی و همچنین عملیات ۷ اکتبر که از سوی جریان مقاومت فلسطین انجام شد، گفت: تحولات فلسطین و بحران اشغال این منطقه، ریشه‌ای بیش از صد ساله دارد . اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ در حقیقت زمینه اشغال فلسطین را کلید زد و در ادامه در سال ۱۹۴۸ شاهد تشکیل رژیم صهیونیستی و اشغال فلسطین بودیم.

وی با بیان اینکه بحران فلسطین و اشغالگری صورت گرفته از سوی صهیونیست‌ها در طول ۷۵ سال گذشته، طولانی‌ترین بحران سیاسی و امنیتی دنیا است، ادامه داد: طی این سالها، تلاش‌های مختلفی از سوی جامعه بین‌المللی برای حل و فصل این بحران صورت گرفته و طرحهای مختلفی ارائه شده است؛ اما به دلیل عدم توجه به ریشه‌های بحران اشغال فلسطین از یک سو و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به توافقات صورت گرفته از سوی دیگر، هیچ گاه این توافقات به نتیجه نرسیده است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اشغال فلسطین با جنگ و درگیری، کشتار مردم فلسطین، غصب و تخریب منازل و کوچاندن اهالی اصلی سرزمین فلسطین صورت گرفت، تصریح کرد: متاسفانه بعد از ۷۵ سال همچنان این پدیده‌ها را در فلسطین شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اشغالگری انجام شده، موضوع امروز و دیروز منطقه نیست و مسئله‌ای است که ریشه صدساله دارد، تأکید کرد: عملیات اخیر جریان مقاومت در فلسطین نیز ریشه در یکصد سال ظلم ، جنایت و اشغال دارد.

مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در چند هفته اخیر علیه مردم غزه و کرانه باختری گفت: وظیفه جامعه بین‌الملل و بازیگران منطقه این است که با فشار روی رژیم صهیونیستی، او را مجبور به توقف کشتار و نسل کشی در فلسطین کنند. اگر جامعه جهانی و کشورهای منطقه به دنبال برقراری آرامش و جلوگیری از گسترش بحران در منطقه هستند، باید جلوی اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی که مصداق کشتار جمعی و جنایت جنگی است را بگیرند. تا زمانی که جلوی کشتار توسط رژیم صهیونیستی در منطقه گرفته نشود، احتمال گسترش دامنه بحران بسیار زیاد است.

مهدی شوشتری در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا با تأکید بر اینکه در حملات هوایی رژیم صهیونیستی شاهد حملات کور آنها به مناطق مسکونی و غیرنظامیان هستیم، ادامه داد: صهیونیست‌ها در این چند هفته نتوانسته‌اند یک دستاورد و پیروزی نظامی در غزه به دست آورند.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما جنگ در اراضی اشغالی بیش از این طولانی خواهد شد؟ گفت: در عملیات ۷ اکتبر رژیم صهیونیستی دچار یک شکست راهبردی تاریخی شد که در طول ۷۵ سال اشغالگری این رژیم، بی‌سابقه بوده است. در این عملیات، اسرائیل با شکست نظامی، اطلاعاتی و امنیتی روبرو شد و اکنون در این جنگ به دنبال این است که با کشتار گسترده و انجام جنایت‌های مستمر، تاحدودی این شکست را ترمیم کند اما همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، این شکست غیرقابل ترمیم است.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و چراغ سبز برخی از کشورهای غربی جنایات خود علیه مردم فلسطین را به پیش می‌برد، تصریح کرد: با توجه به این روند، احتمال طولانی شدن درگیری و جنگ وجود دارد. در حال حاضر شاهد انجام تلاش‌ها و اقداماتی از سوی برخی کشورهای منطقه به منظورایجاد آتش بس فوری و توقف کشتار مردم فلسطین هستیم؛ اما همچنان به دلیل مخالفت رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی کشورهای غربی، این تلاش‌ها تا کنون به نتیجه نرسیده است.

شوشتری همچنین تأکید کرد: در هفته‌های اخیر شاهد گسترش مخالفت‌ها و اعتراضات مردمی، نخبگان و شخصیت‌ها در کشورهای مختلف با جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستیم و مردم با حضور در خیابان ها، تلاش دارند ضمن محکوم کردن این جنایت ها، دولت‌های خود را مجبور کنند تا تلاش‌های بیشتری برای توقف این جنگ و کشتار صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین انجام دهند.

وی همچنین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد فلسطین را یک اتفاق مهم دیگر در این ارتباط دانست و گفت: ۱۲۰ کشور در سازمان ملل خواستار پایان جنایات رژیم صهیونیستی، لغو محاصره غزه و تسهیل امدادرسانی به مردم این منطقه شدند، امیدواریم با فشارها و تحرکات دیپلماتیک، رژیم صهیونیستی و حامیان آن به این نتیجه برسند که باید هر چه زودتر به این وضعیت اسفناک پایان دهند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به این سوال ، اظهارکرد: از همان روز اول که این ادعا مطرح شد، مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران بر این نکته تأکید کردند عملیات ۷ اکتبر یک اقدام کاملا خودجوش فلسطینی بوده که از سوی جنبش حماس طراحی و اجرا شده است.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما حمایت‌های خود از مقاومت فلسطین را پنهان نمی‌کنیم، گفت: اما باز بر این موضوع تأکید داریم که این عملیات، عملیاتی خودجوش بوده است و تبلیغاتی که در این ارتباط علیه ایران صورت می‌گیرد با هدف سرپوش گذاشتن بر روی شکست تاریخی رژیم صهیونیستی در عملیات ۷ اکتبر انجام می‌شود.

شوشتری همچنین در پاسخ به این سوال که این ادعا از سوی غربی‌ها مطرح می شود که ایران از در منطقه تلاش می‌کند، اهدافش را در این بحران پیش ببرد و به دنبال گسترش جنگ است؟ ادامه داد: این نوع اتهامات و تبلیغات کاملاً با اهداف خاص سیاسی مطرح می‌شود؛ ما به هیچ وجه به دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم. آنچه مشخص است، این است که آمریکا کاملاً در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و حمایتش از این رژیم در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی ادامه دارد. در واقع براساس اخبار منتشر شده، مدیریت جنگ در اراضی اشغالی در حال حاضر در اختیار آمریکا است و واشنگتن کمک‌های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی زیادی به رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه آمریکا باید پاسخگوی اقدامات و تصمیمات خود برای طولانی شدن جنگ در اراضی اشغالی باشد، تأکید کرد: آمریکا و برخی از کشورهای غربی به صورت مستمر از برخی طرف ها می خواهند که در این بحران خویشتنداری کنند و از طرف دیگر به رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت هایش، چراغ سبز نشان می دهند. این نمونه دیگری از استانداردهای دوگانه سیاست‌های آمریکا در منطقه است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی با توجه به درخواست های صورت گرفته از سوی برخی از کشورها از تهران در این ارتباط، اظهارکرد : در جریان رایزنی‌هایی که با مقامات حماس از جمله آقای اسماعیل هنیه در قطر داشتیم، این موضوع از طرف جمهوری اسلامی ایران مطرح شد. رهبران حماس نیز اعلام کردند که با آزادی غیرنظامیان موافق هستند و به صورت علنی هم این مطلب را اعلام کرده‌اند. آنها گفته‌اند که بنایی برای نگه داشتن اسرای غیر نظامی و غیر اسرائیلی ندارند اما به خاطر شدت حملات و استمرار آنها، امکان تشخیص هویت و تفکیک اسرای نظامی از غیرنظامی و اسرائیلی از غیراسرائیلی را ندارند.

شوشتری گفت: براساس آنچه که مقامات حماس اعلام کردند، تا زمانی که حملات ادامه داشته باشد، امکان تبادل اسرا وجود ندارد. گرچه حماس در چند مورد محدود در راستای نشان دادن حسن نیت اش چندین نفر از اسرا که متشکل از زنان و افراد سالخورده بود را آزاد کرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که به نظر وی ؟ با توجه به اینکه این رژیم سیاست کوچ اجباری را در این منطقه دنبال می‌کند؟ تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و کابینه نتانیاهو این موضوع را پنهان نمی‌کنند که به دنبال طرح‌های توسعه‌طلبانه در اراضی اشغالی هستند.

وی با بیان اینکه آنها به دنبال این هستند مقاومت قدرتمند شکل گرفته در نوار غزه را سرکوب کنند، گفت: آنها به دنبال ایحاد اسرائیل بزرگ و تحقق طرح از نیل تا فرات هستند. نتانیاهو در سخنرانی سال جاری خود در مجمع عمومی سازمان ملل، نقشه‌ای را نشان داد که در آن نقشه اثری از فلسطین نبود.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با از جمله برگزاری نشست اضطراری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی و همچنین نشست مشترک سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب در ارتباط با موضوع فلسطین در عربستان، اظهارکرد: با وجود برخی از اختلافات و تفاوت دیدگاه‌های سیاسی بین برخی از کشورهای اسلامی، در جریان تحولات اخیر شاهد یک انسجام و وحدت مواضع از سوی این کشورها در حمایت از فلسطین و مخالفت با کشتار و جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین هستیم.

وی با بیان اینکه توقف جنگ و کشتار مردم فلسطین توسط صهیونیست‌ها، لغو محاصره غزه و تسهیل در ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه و مخالفت با کوچ اجباری مردم غزه ، فصل مشترک مواضع کشورهای اسلامی در خصوص تحولات اخیر اراضی اشغالی است، تأکید کرد: این وحدت نظر و همپوشانی دیدگاه‌ها موضوعی است که در این دوره از تحولات فلسطین بیش از گذشته شاهد آن هستیم.

شوشتری افزود: با این وجود، ملت فلسطین و ملت‌های منطقه از دولت های اسلامی انتظار دارند که اقدامات عملی در حمایت از مردم فلسطین داشته باشند. در همین چارچوب جناب آقای دکتر رئیسی در سخنرانی خود در اجلاس ریاض، ۱۰ پیشنهاد عملی جمهوری اسلامی ایران را برای حمایت از فلسطین و غزه ارائه نمودند؛ اقداماتی از قبیل قطع هر گونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی به ویژه تحریم تجاری و انرژی، شناسایی ارتش متجاوز صهیونیستی به عنوان یک سازمان تروریستی، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سرات جنایتکار صهیونیست و آمریکا، تاسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه، اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انساندوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی که از سوی ریاست محترم جمهور مطرح شدند، می‌توانند ابزار فشار قوی، موثر و کارآمدی بر رژیم صهیونیستی و حامیانش برای توقف جنایات جنگی علیه مردم بی پناه فلسطین باشد.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در ارتباط بادر خصوص ازسرگیری روابط و همچنین بیانیه مشترک منتشر شده از سوی دو کشور در این ارتباط اظهار کرد : یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گسترش تعامل و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی می‌باشد و در این ارتباط اقدامات خوبی انجام شده و شاهد موفقیت‌های قابل توجهی نیز بوده ایم؛ چنان که در اسفندماه ۱۴۰۱ شاهد از سرگیری مجدد روابط ایران و عربستان بودیم.

شوشتری با بیان اینکه در جریان برگزاری اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در باکوی آذربایجان، بعد از چندین سال، وزیران امور خارجه ایران و سودان با یکدیگر دیدار کردند، خاطرنشان کرد: در این دیدار دو طرف درخصوص از سرگیری روابط به توافق رسیدند و گفت‌وگوها در این ارتباط ادامه پیدا کرد. تا اینکه حدود دو ماه پیش دو کشور در بیانیه مشترکی که به صورت همزمان در خارطوم و تهران منتشر شد، اعلام کردند که روابط سیاسی خود را از سرگرفته‌اند. دیدار رئیس محترم جمهور با رئیس شورای حاکمیتی سودان در حاشیه اجلاس ریاض، آخرین تحول در روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و سودان بود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: موضوع آغاز فعالیت مجدد سفارتخانه‌های دو کشور و اعزام سفیر به تهران و خارطوم در دستور کار دو کشور قرار دارد و پس از انجام توافق نهایی، زمان این موضوع اعلام می‌شود.

وی تأکید کرد: این موضوع( بازگشایی سفارت‌خانهها ) در دستور کار دو کشور است و روابط دو کشور در سطح سفیر خواهد بود.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه گفت: روابط ایران و سودان روابط دیرینه ای است و امیدواریم با تصمیم مقامات دو کشور و اراده‌ای که وجود دارد، سطح روابط بین ایران و سودان به سطح قبلی بازگردد.

شوشتری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند ماه پیش اقدام به ارتقاء روابط خود در حد سفیر با ایران کرد و تهران نیز هیاتی را برای بازگشایی سفارت ایران در طرابلس به لیبی اعزام کرد. در حال حاضر وضعیت چگونه است و چه زمانی ایران، سفیر به لیبی اعزام خواهد کرد؟، گفت: در سال ۲۰۱۵ به دلیل بحران و درگیری‌های داخلی در لیبی، ایران تصمیم گرفت که سفارت خود در طرابلس را تعطیل کند. البته روابط با لیبی در این چند سال از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تونس دنبال می‌شد. گرچه سفارت لیبی در تهران همچنان دایر بود و در سطح کاردار فعالیت می‌کرد. اخیراً طرف لیبیایی تصمیم گرفته سطح نمایندگی خود را به سطح سفیر ارتقاء دهد و رسماً سفیر لیبی در تهران شروع به کار کرده است و ما هم متقابلا بعد از ۸ سال که سفارت‌مان در لیبی تعطیل بود، تصمیم گرفتیم دیپلمات‌های خود را به طرابلس اعزام کنیم. در حال حاضر سفارت ایران رسماً در لیبی بازگشایی شده و مراحل اعزام سفیر به لیبی در حال انجام شدن است.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه همچنین در خصوص روابط و اینکه مهمترین مانع برای از سرگیری روابط دو کشور چیست؟ اظهار داشت: همانطور که قبلا اشاره کردم، سیاست دولت سیزدهم ارتقاء روابط با تمام کشورهای اسلامی است و استثنایی در این زمینه وجود ندارد. آقای دکتر امیرعبداللهیان نیز در سخنرانی که در عید قربان در جمع سفرای کشورهای اسلامی داشتند، اعلام کردند ایران آماده از سرگیری روابط با مراکش است.

وی ادامه داد: تا به این لحظه اتفاق خاصی در روابط دو کشور رخ نداده است و در صورت اراده و آمادگی طرف مغربی، ما در ایران آماده ازسرگیری روابط هستیم.

وی همچنین در خصوص آخرین تحولات در روابط، با توجه به دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در ریاض و گفت‌وگوی وزیران امور خارجه تهران و قاهره در نیویورک و تصمیم آنها برای تهیه یک نقشه راه جهت گسترش روابط بین دو کشورخاطرنشان کرد: مصر کشور مهمی در جهان اسلام و منطقه شمال آفریقا است. دو کشور ایران و مصر دارای سابقه طولانی تمدنی و فرهنگی هستند. دیدگاه‌های دو کشور در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، نزدیک به هم است.

شوشتری با اشاره به فعالیت دفتر حافظ منافع دو کشور در تهران و قاهره، تصریح کرد: ارتباط مستقیمی بین مقامات دو کشور و دفاتر حافظ منافع وجود دارد و طی ماه‌های اخیر، دیدارها و گفت‌وگوهای مثبتی بین مقامات دو کشور انجام شده است که آخرین آن گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور در ریاض بود. وزیران خارجه ایران و مصر نیز در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. در خصوص وضعیت جاری فلسطین نیز وزرای خارجه دو کشور چندین نوبت با یکدیگر به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو داشته اند و امیدواریم با اراده ای که بین دو طرف وجود دارد، شاهد ارتقاء سطح تعاملات دیپلماتیک دو کشور باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد که مصری ها ملاحظاتی برای گسترش روابط با ایران دارند؟، گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای توسعه و ارتقاء روابط با مصر اعلام کرده‌ایم و در صورتی که چنین اراده‌ای نیز نزد مقامات قاهره وجود داشته باشد، موضوعات و پرونده‌هایی که در روابط دوجانبه وجود دارد، قابل حل و فصل هستند .

شوشتری همچنین در پاسخ به این سوال که از نظر تهران چه عواملی باعث این شده که همچنان با بن‌بست سیاسی روبرو شود و نتواند رئیس جمهور انتخاب کند؟ اظهارکرد : مهمترین عاملی که می‌تواند باعث شود لبنان از این بحران خارج شود این است که گفت‌وگوهای ملی در لبنان شکل بگیرد و خروجی گفت‌وگوی ملی باید یک توافق و اجماع ملی باشد تا لبنانی‌ها بتوانند بر مشکلات و چالش‌های لبنان در ابعاد مختلف غلبه کرده و کشور را از این بن‌بست فعلی خارج کند.

وی با تأکید بر اینکه تحرکات بازیگران خارجی در صحنه لبنان باید معطوف به این مسئله باشد و آنها باید به شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی و ایجاد اجماع داخلی در لبنان کمک کنند، خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد از سوی بازیگران خارجی طرح‌هایی از خارج به داخل لبنان و به گروه ها و احزاب سیاسی لبنان تحمیل شود، این موضوع کمکی به حل بحران در لبنان نمی‌کند؛ بلکه وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند. ما اعتقاد داریم گروه‌ها، احزاب و مسئولان لبنانی از توانمندی، درک و هوشمندی لازم برخوردارند تا بتوانند مشکلات داخلی خود را، حل کنند. ما همچنین بر این موضوع تأکید داریم که موضوع انتخاب رئیس‌جمهور در لبنان یک مسئله داخلی لبنانی است و باید از طریق گفت‌وگو و توافق ملی حل شود و برای کمک به تحقق این موضوع اعلام آمادگی کرده‌ایم.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه متأسفانه برخی از گروه ها و احزاب سیاسی لبنان مخالف انجام گفت‌وگوهای ملی هستند، تصریح کرد: چندی پیش بار دیگر آقای نبیه بری رئیس مجلس لبنان موضوع گفت‌وگوهای ملی را مطرح کرد ولی تا کنون پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است .

وی تاکید کرد:

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تحولات سوریه و کاهش بحران در این منطقه، آیا همچنان روند آستانه، روند موثر و تأثیر گذاری است؟ گفت: در سال‌های گذشته روند آستانه با دوام ترین و موفق ترین روند و ساز وکار سیاسی در منطقه برای حل بحران سوریه بوده است. دیگر روندهایی که شکل گرفتند، عمر کوتاهی داشتند و تنها روندی که شکل گرفت و تاکنون ادامه پیدا کرده است، روند آستانه بوده است.

شوشتری با بیان اینکه این روند در طول چند سال فعالیت خود موفقیت‌های قابل توجهی داشته است، اظهارکرد: ایجاد مناطق کاهش تنش، تشکیل کمیته تبادل زندانیان و مفقودین و تشکیل کمیته قانون اساسی، از جمله موفقیت‌های قابل توجه این روند بوده است. به نحوی که سوریه توانست از بحران امنیتی خود خارج شود. در حال حاضر شاهد این هستیم که سوریه روابط خود را با کشورهای مختلف منطقه و کشورهای عربی از سرگرفته و بار دیگر به اتحادیه عرب بازگشته است.

وی همچنین با بیان اینکه در مدت اخیر تلاش‌ها و رایزنی‌هایی برای حل مسائل و مشکلات بین ترکیه و سوریه انجام شده و برگزاری نشست‌های چهارجانبه با حضور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه برای کمک به حل مشکلات و اختلافات موجود بین دمشق و آنکارا برگزار شده است، خاطرنشان کرد:

شوشتری همچنین با بیان اینکه در چند ماه اخیر، معاونین وزیران امور خارجه چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه دو بار در مسکو و آستانه با یکدیگر رایزنی کرده‌اند و نشست وزیران امور خارجه و وزیران دفاع این چهارکشور برگزار شده است، در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد برگزاری نشست مشترک سران این چهار کشور باشیم؟ گفت: اگر روند گفت‌وگوها پیش برود و مشکلات حل شود، امکان ارتقاء مذاکرات در این حوزه به سطح سران وجود دارد؛ اما در حال حاضر چنین موضوعی در دستور کار نیست.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه افزود: همچنین زمانی برای برگزاری نشست بعدی مشترک وزیران امور خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه مشخص نشده است.

311311