شهر خبر

توسعه خودروهای برقی نیازمند آمادگی وزارت نیرو / آیا خودروهای برقی صرفه اقتصادی دارند؟

اقتصاد توسعه خودروهای برقی نیازمند آمادگی وزارت نیرو / آیا خودروهای برقی صرفه اقتصادی دارند؟

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: یکی از جنبه‌های خوب نمایشگاه تحول صنعت خودرو، بحث برقی‌سازی و کاهش مصرف انرژی و همینطور کاهش میزان آلاینده‌ها است، البته وزارت نیرو هم باید در بحث تامین انرژی این خودروها آمادگی لازم را داشته باشد.

در جریان دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، خودروسازان دستاوردهای جدیدی از محصولات برقی خود را به نمایش گذاشته که نشان از پیشرفت صنعت خودرو در این حوزه بوده است، البته با توجه به اینکه بخش مهمی از موضوع برقی سازی خودروها، نیازمند تامین انرژی در کشور است در این زمینه با چالش مواجه هستیم. در حال حاضر ناترازی انرژی در کشور بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

مدیر عامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با حضور در غرفه پایگاه خبری تیتر کوتاه در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو از فعالیت های خبری این رسانه بازدید کرد و در این زمینه پاسخگوی سوالات خبرنگاران ما بود.

سعید تاجیک درباره کیفیت برگزاری این نمایشگاه گفت: یکی از جنبه‌های خوب این نمایشگاه، بحث برقی‌سازی و کاهش مصرف انرژی و همینطور کاهش میزان آلاینده‌ها است، البته مشخص است که صنعت خودرو در این زمینه تلاش کرده است و وزارت صمت نیز در این مورد سیاست‌های کاربردی را دنبال کرده است.

وی در ادامه افزود: بُعد دیگری که در موضوع برقی‌سازی باید به آن توجه کرد این است که در شرایط کنونی دچار ناترازی برق و انرژی هستیم و به نظر می‌آید که علی رغم اینکه وزارت صمت تمایل به تولید، واردات و در کل توسعه خودروهای برقی در کشور دارد، وزارت نیرو هنوز موفق به فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم نشده است. در این زمینه نیاز به ایستگاه‌های شارژ داریم که علاوه بر آن وزارت نیرو باید انرژی این خودروها را نیز تامین کند.

تاجیک در رابطه با روند تولید انرژی در کشور بیان کرد: بخش زیادی از تولید برق در کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های برپایه گاز است و همین نیروگاه‌ها خود عامل ایجاد آلودگی هستند و تولید آلاینده دارند، بنابراین در طرح خودروهای برقی، یک‌طرح مطالعاتی کامل نیاز است و باید بررسی شود که در نهایت این روند تا چه اندازه بر کاهش آلاینده‌ها مؤثر است.

مدیرعامل شرکت بازرسی و استاندارد ایران عنوان کرد: بخش دیگر این موضوع مربوط به مصرف‌کنندگان است. دولت در این خصوص باید مشوق هایی را برای مصرف‌کنندگان در نظر بگیرد. تمامی کشورهایی که صاحب صنعت خودرو هستند و خودروهای برقی در آنها رونق دارد، بحث مشوق مصرف‌کنندگان را به صورت جدی دنبال می‌کنند، زیرا در آن کشورها نرخ سوخت نیز بالا است. بنابراین در کشور ما با توجه به نرخ پایین سوخت، مصرف‌کنندگان انگیزه‌ای برای تهیه خودروهای برقی ندارند و اگر این خودروها کاهش مصرف را تا صفر هم برساند، امروزه در سیکل ترکیبی خودروها در کشورمان (خودروهای نو) که ۸ تا ۱۰ لیتر مصرف سوخت دارند در سیکل ۲۰ هزار کیلومتر در سال، ۲ هزار لیتر در خصوص سوخت به نفع مصرف‌کننده خواهد شد که با نرخ کنونی سوخت، حدود ۶ میلیون تومان تفاوت هزینه سوخت می‌شود که برای مصرف‌کننده ارزش اقتصادی ندارد، بنابراین پیشنهاد مشخص من اولا سیاست‌گذاری واحد و شورای‌عالی برای حوزه خودروهای برقی و زیر ساخت‌های مربوط آن است که امیدوارم با حضور جناب علی آبادی در وزارت صمت شکل گیرد و موضوع دوم هم بحث مشوق‌ها برای مصرف‌کننده است.

سعید تاجیک در پاسخ به سوال تیتر کوتاه مبنی بر فاصله کشور ما با استاندارهای جهانی خودروهای برقی، گفت: از لحاظ تولید، در سال گذشته(۲۰۲۲)، ۱۳ درصد خودروهای جهان، برقی بودند و در ایران سهم کوچکی از خودروهای تولیدی ما، مربوط به خودروهای برقی است. از این جهت که نیاز به توسعه در حوزه زیر ساخت‌های مربوطه داریم.

وی همچنین در رابطه با سهم استانداردهای موتورسیکلت‌ها و خودروهای بنزینی در آلودگی هوا عنوان کرد: نظارت بر کیفیت این وسایل نقلیه و میزان استانداردهای رعایت شده در آنها مربوط به خودروها و‌ موتور سیکلت‌های نو است. در معاینه فنی اولا رنج تایید این خودروها و موتور سیکلت‌ها نسبت به آن چیزی که در تولید اتفاق می افتد، رنج گسترده تری دارد. موضوع دیگر این است که بخش زیادی از مشتریان مراجعه‌ای به معاینه فنی ندارند و خیلی از آنها نیز در جریان معاینه فنی رد می‌شوند، بنابراین خودروها و موتور سیکلت‌های دست دوم، پاشنه آشیل آلودگی هوا در کلان شهر‌ها در منابع متحرک به حساب می‌آیند، از این جهت که در منابع ثابت مانند کارخانه ها، ساختمان‌های مسکونی و اداره‌ها نیز تولید آلاینده‌ها را شاهد هستیم.