شهر خبر

جکی چانی که جکی چان نیست / راهنمای فیلم‌های روز سینمای جهان

جکی چانی که جکی چان نیست / راهنمای فیلم‌های روز سینمای جهان

همشهری آنلاین نوشت:در «بتاز» جکی چان دیگر آن جکی چانی نیست که می‌شناسیم. فیلم هم از طنز جکی چانی خالی است.

«بتاز» اکشن درامی به کارگردانی لری یانگ و جکی چان، هائوکان لیو و کیلین گائو در آن بازی می‌کنند.

داستان از این قرار است: استاد لائو که متخصص مجرب بدلکاری است، به دلیل صدمه‌ای که ۸ سال پیش دیده، وضع مالی خوبی ندارد. لائو اسبی به نام خرگوش سرخ دارد که برایش مثل دوستی صمیمی است و در بدلکاری‌هایش از آن استفاده می‌کند، اما به دلیل بدهی ممکن است آن را از دست بدهد. لائو دختری دارد که در رشته حقوق تحصیل می‌کند، اما پس از مرگ مادر دخترش حضانت او را از دست داده و دیگر با او ارتباط نداشته است. لائو برای کمک گرفتن سراغ دخترش می‌رود و در ابتدا پس زده می‌شود، اما کم‌کم یخ رابطه‌شان آب می‌شود و دخترش با رفتارهای عجیب پدری که کارش همه‌چیزش است کنار می‌آید. با وجود همه تلاش‌ها لائو اسب را از دست می‌دهد، اما صاحب جدید اسب آن را به لائو بازمی‌گرداند و رابطه لائو و دخترش هم سروسامان می‌گیرد.

جکی چانی که جکی چان نیست / راهنمای فیلم‌های روز سینمای جهان

جکی چان تقریبا هفتاد سال دارد و دیگر نمی‌شود از او انتظار داشت همان تر و فرزی سه‌گانه «ساعت شلوغی» را داشته باشد. اما اگر قرار نیست فیلم جکی چان، جکی چانی باشد، پس قرار است چه چیزی به ما نشان دهد؟ سال ۲۰۱۷ جکی چان در فیلمی به نام «بیگانه» ساخته مارتین کمپل بازی کرد که تقریبا جواب معقولی به این سوال می‌داد.

آن فیلم مثل فیلم‌های جوانی جکی چان پر از صحنه‌های زدوخورد و انرژی متراکم نبود، اما در صحنه‌هایی که جکی چان دست به کار می‌شد، مبارزه کنترل‌شده و قابل قبولی که با سن و سالش تناسب داشت به نمایش می‌گذاشت.

در «بتاز» که در ظاهر انرژی یک فیلم جکی چانی را دارد، اجرای صحنه‌های مبارزه اصالت و هیجان ندارد. صرفا تکرار بی‌رمق فنون قدیمی جکی هستند که نمی‌توانند تماشاگر را راضی کنند.

شاید اگر چان هم مثل سایر ستاره‌های قدیمی سینمای اکشن به استفاده از سلاح و فیلمنامه‌های کم زد و خوردتر روی بیاورد، برایش بهتر باشد.

بهترین قسمت فیلم تیتراژ پشت صحنه آن به روال معمول فیلم‌های جکی است.

۲۲۰