شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#نماینده مجلس#واردات خودرو

نماینده مجلس : صبر ما محدود است / از واردات خودرو کوتاه نمی‌آییم

اقتصاد نماینده مجلس : صبر ما محدود است / از واردات خودرو کوتاه نمی‌آییم

یوسفی، نماینده مجلس گفت: برای واردات خودرو مصریم و از آن کوتاه نمی‌آییم چون دوباره شاهد انحصار و دپوی خودرو هستیم.

واردات خودرو از جمله فعالیت‌هایی است که بسیاری از کشورها در آن‌ها درگیر هستند و تاثیر بسزایی روی اقتصاد و صنعت آن‌ها دارد. با وجود توانایی تولید خودرو در داخل کشور، بسیاری از کشورها به دلایلی مانند عدم تکنولوژی تولید برخی از قطعات، نیاز به واردات خودرو از کشورهای دیگر هستند. با توجه به ضرورت واردات خودرو در برخی از کشورها، دولت‌ها از طریق تعرفه‌ها و محدودیت‌ها در این زمینه، سعی در حفظ بازار داخلی و پشتیبانی از صنایع مرتبط داخلی خود دارند. به همین دلیل، واردات خودرو می‌تواند به عنوان یکی از موضوعات مهم در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت‌ها در کشورها محسوب شود.

مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای درباره افزایش نرخ خودرو توسط شورای رقابت گفت: برخی‌ها هرچند محدود در صنعت خودرو به‌دنبال مافیا هستند. این مجلس هزینه‌اش را داد و متهم به بعضی موضوعات شد برای اینکه رقابت را در صنعت خودرو ایجاد کند.

وی ادامه داد: در ابتدای مجلس قانون واردات خودروی نو بعد از اینکه نرخ ارز افزایشی شد از حَیِّز انتفاع ساقط شد، اما بیش از دو سال تلاش شد تا خودروی دست دوم حتی خودروهای تجاری مثل کامیون، کِشنده‌ها و اتوبوس وارد کشور شود چراکه یک ‌اتوبوس برون‌شهری الان قیمتش به بیش از ۱۵ میلیارد تومان رسیده و یک اتوبوس درون‌شهری بیش از ۹ میلیارد تومان شده و نرخ یک تاکسی به بالای ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس اضافه کرد: راننده‌ای که با این قیمت‌ها مشغول به‌کار است به سختی درآمد زندگی خود را تامین می‌کند و هم خودش با این خودروهای بی‌کیفیت دچار آسیب می‌شود و هم خدماتی را که به مردم ارائه می‌دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: نباید بگوییم ‌خودرو را فقط متمولین سوار می‌شوند بالاخره مردم برای حمل‌و‌نقل خود و یا شغلشان باید خودرو داشته باشند که‌ گران شدن نرخ خودرو به معنای گران شدن خدمات است.

یوسفی اظهار کرد: اثر مثبت کار مجلس را در کشور دیدیم یعنی در حوزه کیفیت و نرخ هیچ راهی جز رقابت نیست و نمی‌توانند مجلس را از راهی که رفته برگردانند.

وی تاکید کرد: صبر ما محدود است؛ چرا وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودروی دست دوم را نمی‌دهد؟ باید بدون انحصار هر کسی خواست برود خودرو را بیاورد نه اینکه بگوییم برخی افراد محدود می‌توانند این کار را انجام دهند یا آن را گره بزنیم به گواهی اسقاط و همان اتفاقی که در حوزه کامیون افتاد که یک کامیون اسقاطی زیر صد میلیون تومان چند برابر افزایش نرخ پیدا کرد و چون تعدادش محدود شد و بعضی قانون‌دانان قانون‌شکن دارای امضای طلایی این‌ها را خریدند و به استفاده‌کننده ضرر مالی زدند.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: برای واردات خودرو مصریم و از آن کوتاه نمی‌آییم چون دوباره شاهد انحصار و دپوی خودرو هستیم.

وی ادامه داد: خودروهای کف کارخانه در سال گذشته با اقدام خوب وزارت صمت و با پیگیری که مجلس انجام داد به صفر رسید، اما الان دوباره انحصار و دپوی خودرو اتفاق افتاده لذا برخلاف آب شنا نکنند چون این قانون مجلس و مطالبه عمومی باعث می‌شود که آنها ریشه‌کن شوند.

یوسفی اظهار کرد: اینکه پشت شورای رقابت به کجا گرم است را نمی‌دانم، اما برخی خودروهای بی‌کیفیت داخلی که قیمتشان به حدود یک میلیارد تومان رسیده بود با مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو به نصف نرخ کاهش پیدا کرد مثلا خودروی ۲۰۶ یک میلیاردی قیمتش به ششصد میلیون و خرده‌ای کاهش یافت لذا ما بر واردات خودرو مصر هستیم چون راهی به جز واردات و رقابت وجود ندارد‌.

شورای رقابت به طور متوسط هر دو ماه ۳ بار مجوز گرانی خودرو داده است

بررسی مصوبه‌های شورای رقابت نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا هفتم آبان، ۱۲ بار افزایش نرخ خودروهای داخلی و وارداتی به تصویب رسیده است که به صورت میانگین هر دو ماه، ۳ بار مجوز افزایش نرخ را به خودروسازان داده است.

فعلاً شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو است

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفته است درحال‌حاضر تشخیص قیمت‌گذاری خودرو برعهده شورای رقابت است، البته در چشم‌انداز می‌خواهیم رقابت در تولید خودرو به گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.

علی آبادی در پاسخ به این سوال که شورای رقابت چه زمانی از قیمت‌گذاری حذف می‌شود، گفت: من مسئول این کار نیستم و نمی‌توانم در مورد این موضوع قول و وعده بدهم.