شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#مذاکرات برجام

مشتاق نشان دادن ایران به تداوم مذاکرات برجام از طرف وزیرخارجه یک اقدام غیرحرفه ای است

مشتاق نشان دادن ایران به تداوم مذاکرات برجام از طرف وزیرخارجه یک اقدام غیرحرفه ای است

هم میهن نوشت:وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به تمامی سوالات پیرامون موضوع مذاکرات، از ابتکار عمان سخن می‌گوید، آیا اساساً در حال حاضر ابتکاری در این موضوع مطرح است؟

ساسان کریمی کارشناس روابط بین الملل می گوید: به نظرم جناب وزیر خارجه به‌رغم اینکه هدف فوق را دنبال می‌کند، یعنی تلاش می‌کند تا ایران را به درستی مایل به حل‌وفصل موضوع معرفی کند، اما شاید بتوان گفت این کار را به روش حرفه‌ای انجام نمی‌دهد. تکرار این شوق و تمایل بعد از دو سال دیگر کاملاً نخ‌نما و به عکس خود تبدیل شده است. شاید بتوان گفت حتی این تکرار دست ایران را در صحنه دیپلماتیک پایین‌تر قرار می‌دهد.

اساساً ایشان بهتر است تمایل واضع یکطرفه را به این صراحت تکرار نکند. در عین حال من بعید می‌دانم که موضوع ابتکار در مسقط، دوحه یا جای دیگر جدی باشد. علاوه بر آنکه اخیراً شنیده شد، آمریکا مذاکراتی که قرار بود در عمان انجام شود را با توجه به تحولات منطقه فسخ کرده است.

به هر حال هر ناظر حرفه‌ای به سادگی متوجه این معناست که در شرایط کنونی هرگونه مذاکره فیمابین امری بعید و محتوایی بودن آن (به فرض بعید) نیازمند توان کارگزاری بسیار بالاتر از توان مذاکراتی فعلی است.

23302