شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#توافق هسته‌ای#چهارشنبه

آژانس اتمی: ذخایر اورانیوم ایران به ۲۲ برابر حد مجاز در برجام رسیده است

آژانس اتمی: ذخایر اورانیوم ایران به ۲۲ برابر حد مجاز در برجام رسیده است

ایسنا نوشت: آژانس بین‌المللی روز چهارشنبه در گزارشی محرمانه به اعضا مدعی شد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۲۲ برابر حد مجاز در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی رسیده است.

در این گزارش محرمانه که به رصد رویترز رسیده آمده است که میزان اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد از زمان آخرین گزارش این آژانس در ۴ سپتامبر با افزایشی ۶.۷ کیلوگرمی به ۱۲۸.۳ کیلوگرم رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی دیگر مدعی شده که هیچ پیشرفتی در رابطه با دو مشکل این نهاد با ایران حاصل نشده است.‌

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ممانعت ایران از نصب مجدد دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای و عدم پاسخ‌دهی ایران در رابطه با منشا ذرات اورانیوم یافت شده در دو سایت اعلام نشده ازجمله این مشکلات هستند.

دیدبان هسته‌ای سازمان ملل هم‌چنین اعلام کرد که هیچ پیشرفتی در رابطه با مسئله بازرسان اخراجی آژانس در ایران حاصل نشده است.

آژانس اتمی در این گزارش اقدام ایران در اخراج بازرسان آلمانی را «نامتناسب و بی‌سابقه» خواند و نوشت: این اقدام که از لحاظ رسمی قانونی است به شکلی از سوی ایران اجرا شده که تاثیری جدی بر روی توانایی آژانس مبنی بر انجام موثر فعالیت‌های راستی آزمایی در ایران به ویژه در تاسیسات غنی‌سازی می‌گذارد.

در این گزارش آمده است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس اتمی اقدام ایران علیه بازرسان این نهاد را همچنان محکوم می‌کند.

310310