شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بازار خودرو#سرمایه‌گذاری

چینی‌ها حاضر به تولید مشترک خودرو در ایران می‌شوند؟/ کاکایی: بازار خودرو ایران دست چینی‌هاست

چینی‌ها حاضر به تولید مشترک خودرو در ایران می‌شوند؟/ کاکایی: بازار خودرو ایران دست چینی‌هاست

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: چینی‌ها بدون این‌که نیازی به سرمایه‌گذاری به ایران داشته باشند، انگار بازار ایران را فتح کرده‌اند، بنابراین خیلی به نظر نمی‌رسد انگیزه‌ای برای این موضوع داشته باشند که بخواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به خبر وزیر صنعت درباره مذاکرات ایران و چین در حوزه تولید مشترک خودرو، در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: نکته این‌جاست که در این سرمایه‌گذاری مشترک، چند چالش وجود دارد. این‌که اولا خودروسازان چینی درجه یک به راحتی با ما کار نمی‌کنند و این یک مساله مهمی است.

وی می‌افزاید: نکته بعدی که خیلی مهم است، این‌که همین الان بازار ایران تقریبا در دست چینی‌هاست. یعنی چینی‌ها بدون این‌که نیازی به سرمایه‌گذاری به ایران داشته باشند، انگار بازار ایران را فتح کرده‌اند، بنابراین خیلی به نظر نمی‌رسد انگیزه‌ای برای این موضوع داشته باشند که بخواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: بر این اساس، اگر وزیر صنعت بتواند وعده تولید مشترک ایران و چین را عملی کند، اتفاق بزرگی است. اما ما با مسایل زیادی در مقابل آن روبه‌رو هستیم. برای مثال، رنو در ایران سرمایه‌گذاری خوبی هم کرده بود و یا پژو و سیتروئن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در مجموع بیش از ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کردند، ولی زمانی که تحریم‌ها شروع شد، رفتند.

کاکایی عنوان می‌کند: رنو خیلی تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران داشت، اما به دو دلیل رفت؛ یکی تحریم‌های آمریکا بود و یکی هم اف‌ای‌تی‌اف است. این یک واقعیت است که وقتی شرکتی در یک کشور نتواند پول خود را به راحت جابه‌جا کند، به طور طبیعی از سرمایه‌گذاری صرف‌نظر می‌کند. شرکت‌ها دنبال سود هستند.

مشروح گفت‌وگو با امیرحسین کاکایی را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵