شهر خبر

بورس امروز منفی می‌شود؟ / پیش بینی نگران کننده از بازار سهام

اقتصاد بورس امروز منفی می‌شود؟ / پیش بینی نگران کننده از بازار سهام

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز چهار‌شنبه در تداوم رکود معاملاتی روز‌های گذشته آغاز خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

روابط بین‌الملل این روز‌ها موجب شده تا بازار‌های آزاد ارز و طلا نیز رکودی شوند و چشم‌ها به تغییرات چشم‌انداز بازار‌های موازی باشد. با این حال شروع نیمه دوم سال با انتشار صورت‌های مالی نیمسئله می‌تواند همچنان محرکی بنیادی برای شاخص‌های سهامی باشد. با این وجود اصلی‌ترین عامل تثبیت‌کننده ارزش معاملات خرد بر سطح ۴ همتی را می‌توان تنش‌های سیاسی و نظامی خاورمیانه دانست که چشم‌انداز‌های کوتاه مدت بازار‌ها را به چالش کشیده است.

با این منوال پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش‌بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۴ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز کمتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.